اردیبهشت 20, 1403

۸ کار مشترک زوج های ثروتمند جهان برای داشتن زندگی پایدار

از جدایی سرگی برین (Sergey Brin)، موسس گوگل از همسرش تا جدایی الن ماسک (Elon Musk) از همسر هنرپیشه اش، تالولا دایلی (Talulah Riley)، جدا شدن زوجای پولدار و مشهور جهان از هم می تونه نشونه این باشه که در خیلی از مواقع کسب موفقیتای کاری، رابطه عاطفی رو دچار لرزش می کنه.

اما متخصین می گن که همیشه هم اینطوری نیس و میشه در میون این افراد کسایی رو یافت که هم در کار و هم در زندگی مشترک موفق ان و زندگی کاری و عاطفی اونا دارای تعادله.

دکتر مایکل مک نالتی (Michael McNulty)، از موسسه گُتمن (The Gottman Institute) و موسس مرکز رابطه شیکاگو (the Chicago Relationship Center)، به بیزنس اینسایدر (Business Insider) میگه، حفظ روابط زناشویی، رمنس، صمیمیت، مدیریت چالشای خارج از منزل در زندگی، عواملی غیرقابل دوری هستن. واسه همینه که مدیریت روابط و معنی بخشیدن به رابطه عاطفی در میان زوجایی که در کارشون توفیق بیشتری دارن سخت تره.

ایشون اضافه می کنه این زن و شوهرا، وقتی که پای کار میان باشه، در اینکه رابطه عاطفی رو قبل از کار بذارن، بیشتر دچار مشکل می شن.
داشتن شریک عاطفی که به کارش اعتیاد داره، احتمال خیانت و ایجاد روابط خارج از ازدواج رو زیاد می کنه.

اما براساس پژوهشی که جون گُتمن (John Gottman)، روانشناس و مشاور زن و شوهر، در کتاب “چی به عشق رو پایدار می کنه” “What Makes Love Last” منتشر کرده که پشت اون بررسی و مطالعه ای ۴۰ ساله نهفتهه، نشون میده که اعتماد و تعهد، از مهم ترین عوامل حفظ یه رابطه عاطفی هستن. مک نالتی ادامه میده: “تعهد به رابطه عاطفی و حس اعتماد کامل، عشق رو پایدار نگه می داره.”

در این نوشته به بررسی عواملی می پردازیم که در ایجاد این موفقیت عاطفی در کنار موفقیتای کاری موثر هستن.

این زن و شوهرا واسه هم زمان می ذارن

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) و همسرش پریسکیلا چان (Priscilla Chan)، با هم بر سر زمانایی که می گذراندند توافق دارن.

مثلا مارک زاکربرگ وقتی که پیسکیلا نامزد سابقش که حالا همسر اونه و چند سال پیش به پالو آلتو در کالیفرنیا (Palo Alto, California) جا به جایی مکان کرده بود، قرار داد ای رو به خاطر زمان ملاقات هاش با اون، تنظیم کرده بود. براساس اسن قرارداد مارک زاکربر در هفته یه بار و به مدت ۱۰۰ دقیقه و خارج از دفتر کارش با همسرش ملاقات می کنه.

مک نالتی عقیده داره که مقرر کرن بعضی تشریفات در زندگی مشترک ارزشمنده. این تشریفات، راه های رسمی تری هستن که زن و شوهرا طبق اون با هم یا بستگانشان زمان صرف می کنن و واسه برنامه های خاصی که دارن و میخوان با هم بکنن، به توافق برسن.

چه این قرارها هفتگی و یا به شکل سفر باشن، زوجای موفق با تموم مشغله ای که دارن از زمان گذاشتن واسه همدیگه افسوس نمی کنن و در همون زمانای کوتاه از کنار هم بودن حال می کنن که همین امر به زندگی و روابط عاطفی اونا معنا می بخشه.

این مطلب را هم بخوانید :   با ۱۰ ترفند موثر برای غلبه بر عادت غذا خوردن قبل از خواب آشنا شوید
وقتی که با هم می گذرونن، خوب میگذره

بیل و ملینا گیتس در دعوت موسسات خیریه ای که اونا رو بنا کردن. این موسسات، در زمینه های آموزش، سلامت، و جمعیت فعالیت دارن.

این خیلی خوبه که زوجای پولدار وقتی رو هم واسه کارای غیرنفسانی خود اختصاص بدن.

سال گذشته مارک زاکربرگ و همسرش چان، در کنار همدیگه موسسه ای نام چان زاکربرگ( the Chan Zuckerberg Initiative)  تاسیس کردن. بیل و ملینا گیتس هم از سال ۲۰۰۰ بر یکی از موسساتی که خود اونو تاسیس کرده بودن، با هم نظارت دارن.

مک نالتی میگه، کسایی که در فعالیتایی که تنها مربوط به خودشون نمی شه و به خاطر بهتر کردن وضعیت بقیه و بدنبال اون بهتر کردن وضعیت جهان تلاش می کنن، بیشتر در زندگی زناشویی خود هم موفق تر هستن.

اونا به هم گوش می کنن و باهم همدلی دارن 

رسیدن و راچل بلومنثال( Neil and Rachel Blumenthal) که هر دو هم کارآفرین هستن، بهتر می دونن که مسافرت هاشون زمینی باشن تا فرصت بیشتری واسه صحبت کردن با هم پیدا کنن.

مک نالتی میگه، هر روز وقتی رو پیدا کنین، چه حضوری و چه تلفنی، و اون زمان رو  واسه صحبت کردن با شریک عاطفی تون اختصاص بدین و به یاد داشته باشه که فقط فرستادن چند اس ام اس کافی نیس.
بیشتر روی چیزایی که باعث نگرانی طرف مقابل تون می شه و یا واسه اون مهمه تمرکز کنین. خوب گوش کنین و اجازه بدین که طرف مقابل احساساتش رو بگه. با اون همدلی کنین. احتیاجی نیس که مشکل رو همون موقع برطرف کنین بلکه فقط لازمه که گوش کنین. ما آدما بعضی وقتا فقط نیاز داریم که شنیده شیم.

به گفته مک نالتی و براساس پژوهشای گُتمن، این نوع صحبت، معمولا در میان زن و شوهرا و پس از جلسات زوج درمانی دیده می شه.

در روش زوج درمانی گُتمن (Gottman Method of Couple Therapy) به این کار “صحبت ای واسه کاهش استرس” (stress reducing conversation) می گن. اگه این نوع از صحبت در میان زوجای موفق و پرکار انجام قبول نکنه، باعث شکست رابطه عاطفی شون می شه.

اونا در مورد مشکلات و مسائل شون قبل اینکه دیر شه، با هم صحبت می کنن

مریل استریپ هنرپیشه مطرح هالیوود در این باره میگه، یه زوج حتی درباره کوچیک ترین مسائل هم باید با هم صحبت کنن.

آدمایی که هم در زندگی شخصی و هم در زندگی عاطفی به موفقیتایی دست پیدا کردن، ارزش و قدر زمان رو خوب درک می کنن. پس بهتره این زمان محدود صرف نگه داشتن رمز و راز نشه.

آدمای موفق با درآمدای بالا، بهتره که نیازهاشون رو زودتر با هم مطرح کنن قبل اینکه خود رو مقید به دوری از بیان احساسات شون و در نتیجه سپردن اون به فرصتی دیگه باشن.

این مطلب را هم بخوانید :   روایت دردناک «التون جان» از آخرین روزهای زندگی «فردی مرکوری» خواننده مشهور گروه «کویین»

مک نالتی میگه که ما در فرهنگ مون بسیار از تنش و نزاع دوری می کنیم.
در خیلی از موارد افراد، در مورد نیازهاشون با بقیه صحبت نمی کنن. اما در این زمان چه اتفاقی میفته، همه گلایها و شکایات جمع می شه و بدون اینکه جریان رو مطرح کرده باشن و در مورد اون احساسات شون رو گفته باشن، در مورد اون قضاوت می کنن.

این نوع قضاوت عواقبی چون روابط ضعیف و تنش رو داره.

اونا تعریف و تعریف خود رو میگن

فرانسیس هنری پینالت (Francois-Henri Pinault)، ولنتینا پالوما (Valentina Paloma) و سلما هایک (Salma Hayek) در ۴۵ امین مراسم گشایش نمایشگاه (Il Mondo Vi Appartiene) در اول ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ در ونیز ایتالیا

فرانسیس هنری پینالت میگه، همیشه کارای همسرش رو مورد تعریف قرار میده.

مک نالتی میگه، زوجای موفق دائم، همدیگه ار مورد تشویق و لطف قرار میدن.
اون میگه، اونا از کارای کوچیک مثبتی هم که انجام میدن، قدرانی می کنن و همدیگه رو مورد تشویق قرار میدن.

ایشون ادامه میده، این جریان به اون مربوط می شه که شریک عاطفی شما چه کسیه و چه کاری رو تازگیا انجام داده. اگه زن و شوهرا با هم مسافرت می کنن یا برنامه های جداگونه ای دارن، سرشون خیلی شلوغه، می تونن این کار رو تلفنی هم بکنن و از بعضی کارای هم تقدیر و تعریف کنن.

بعضی وقتا هم این کار می تونه حتی با یه چاپلوسی ای اس امی و یا در موارد مهم تر حضوری و یا تلفنی صورت پذیرد.

مک نالتی عقیده داره، گفتن چیزایی چون، نمی تونم بگم که چقدر ازاینکه دیشب با گوش کردن به حرفای پسرمون باعث شدی که اضطراب اون کاهش پیدا کنه، تحسینت می کنم و اینجور لحن صحبت کردنی، خصوصا وقتی که شریک عاطفی تون چهره شما رو ببینه، موثرتره و یا وقتی که لحن و صدای شما رو که در حال گفتن رو راست این جملات هستین، می شنوه می تونه اثر داشته باشه.

گربر هم عقیده داره که اگه هر کدوم از دو طرف رابطه عاطفی، با احترام به طرف مقابل کار مفیدی بکنه که موجبات تشویق اونو جفت و جور آورد، واسه استواری روابط اونا خوبه.

یکی از این نمونه ها، چگونگی برخورد همسر سلما هایک، فرانسیس هنری پینالته که از همسرش خواست بعد از تولد فرزندشون به سر کارش برگرده.

و به همسرش گفت، نمی خوام که از انجام کار حرفه ات محروم شی، که متن کامل نظرات اون در مجله الور (Allure magazine) چاپ شده.
ایشون میگه که دوست داره کارای جدید همسرش رو ببینه. کارایی که دنیای هنر هیچوقت تماشاگر اون نبوده. هایک میگه که همسرش اونو با گفتن اینجور عباراتی تشویق به برگشت دوباره به کارش کرد و میگه: “اون به من گفت بلند شو و واسه ادامه کارت از خونه بیرون برو” و اون چه درست هم می گفت.

اونا از هر توجه به هم معتقد هستن

کارآفرینایی چون بریت و دیو مُرین (Brit and Dave Morin)، با هم قرار گذاشته ان که در زمان خوردن شام از گوشی موبایل شون استفاده نکنن.

این مطلب را هم بخوانید :   راهنمای تحصیل رشته های پزشکی در آلمان [قسمت دوم]

مک نالتی میگه، واسه موفق و سفت نگه داشتن یه زندگی مشترک و درست در وقتی که هر دو طرف رابطه عاطفی بسیار پرمشغله هستن، زن و شوهر باید از هر دید به هم تعهد داشته باشن.

به گفته مک نالتی، داشتن یه شغل موفق و یه محل کار بسیار خوب، می تونن زن و شوهر رو از از هم دور و فاصله ای میان اونا و خونواده شون بندازه.

هر کدوم از دو طرف باید از این واسه اطمینان کامل رو داشته باشن که طرف مقابل شون هوای اونو داره و در این صورته که می تونن درک مشترکی از هم داشته باشن و از همدیگه پشتیبانی کامل کنن. مک مالتی ادامه میده، در هر حالتی رابطه عاطفی و زندگی مشترک باید در راس همه چیز قرار گیرد.

اونا در جایی کار می کنن که می دونن خونواده شماره یه در زندگی  است

سوزان وویچیکی (Susan Wojcicki)، مدیر اجرایی شرکت یوتیوب و و مادر ۵ بچه، یه بار در مورد اختصاص مرخصیای با حقوق به مادران مفصل صحبت کرده.

مک نالتی میگه، چه شما رئیس یه شرکت بزرگ باشین و یا نقش کلیدی رادر یه کار مهم داشته باشین، کار کردن در محیطی که باعث پیشرفت شما در زندگی شه، نیازمند یه جور تعادل در زندگی مشترکه. داشتن تعادل می تونه، نقش بسیار مهمی رو در ازدواج و رابطه عاطفی داشته باشه.

بهتره این درک همیشه وجود داشته باشه که خونواده همیشه در اولیته. در واقع بودن تو یه رابطه زندگی زناشویی خوب اون چیزیه که می تونه زندگی هر فردی رو به تکامل برسونه. مک مالتی عقیده داره که یه زندگی حرفه ای که ارزشای یه شرکت در اون مد نظره، می تونه در داشتن یه خونواده خوب هم تاثیر مثبت داشته باشه و اضافه می کنه، کار خوب حتی باعث می شه که فرد نسبت به زندگی خانوادگی اش هم احساس بهتری داشته باشه و این دلیل می شه که اینجور ارزشایی به کارمندان و زیردستان اونم انتقال پیدا کنه.

مک نالتی میگه که باور نداره اونایی که زیادتر از اندازه عادی دریافتی دارن، باید حتما در زندگی مشترک به مشکلاتی برخورد کنن. کار کردن در جایی که ارزشای مثبت با بقیه به اشتراک گذاشته شه، می تونه بر بقیه هم عمیقا تاثیر مثبتی داشته باشه.