اردیبهشت 10, 1403

اینستاگرام؛ یکه‌تاز انقلابی در صنعت غذایی

حالا زمونه ای شده که واسه بعضی از مردم سخته تا بدون عکس گرفتن از غذای خود و همرسانی اون در دنیای مجازی، به خوردن اون مشغول شن. اما اینکه غذاهای رنگارنگ رستورانای جور واجور روی صفحه های موبایل خودنمایی می کنه، می تونه روی صنعت غذایی هم اثر داشته باشه؟

تا چند سال پیش، انتخاب یه رستوران خوب بسیار ساده بود. یا نشانی اونو از یه دوست جویا می شدیم، یا در مجله های مربوط به آشپزی، به مطالعه بررسیِ رستورانا می پرداختیم.

اما در زمان حال، تماشاگر بمباران پستای اینستاگرامی و معرفی تعداد خیلی از رستورانای جور واجور هستیم فقط در شهر محل سکونت ما وجود دارن. تایم‌لاین خیلی از اینستاگرامرها پر از تصاویر و ویدئوهای مربوط به شکلای جور واجور غذا، دسر و نوشیدنیای رنگیه.

خیلی از رستورانا به ارائه غذاهای رنگین‌کمانی می پردازن.

فریکشِیه: پر از کالری، مگا میلک‌شیکی که ترکیبی از بستنی، شکلات و برشای کوچیکی از کیکه.

بعضی از رستورانا تازگیا مبادرت به تولید و تزئین غذاهایی می پردازن که در قاب دوربینای موبایل قشنگتر و جذاب به نظر برسن.

تدی رابینسون، مدیر یه کافه رستوران خلاق در قلب لندن، حدود ۵ سال زمان صرف کرده تا شرکتی با عنوان «قابل اینستاگرام شدن» بسازه که بسیار هوشمندانه و با باهوشی به نظر می رسه.

در این زمونه، چیزی که مرم بیشتر از همه به اون اهمیت میدن، ظاهر غذا و خوراکیه. در گذشته عکس غذاهای رستورانای جور واجور فقط در مجله ها و کاتالوگای خود رستورانا دیده می شد، اما امروز مشتریا با عکس گرفتن و به اشتراک گذاشتن اون در شبکه های اجتماعی، تغییر خیلی عجیبی در این روند ایجاد کردن.

این مطلب را هم بخوانید :   با سرسخت ترین زنانی که دنیای ما را تغییر دادند آشنا شوید [قسمت دوم- پایانی]

بلاگر سبک زندگی به نام آنجی سیلور گفته که اینستاگرام روش غذا خوردن آدمای امروز رو تغییر داده.

هم اینکه باید اشاره کنیم که طراحی منوهای غذایی و طراحی رستورانا هم به خاطر اینستاگرام عوض شدن.

خیلی از صاحبان کافه ها و رستورانا گفتن که واسه قشنگ تر دیده شدن محل کارشون در اینستاگرام به تغییر دکوراسیون اقدام کردن.

حتی ظروفی که غذاها در اونا سرو می شن هم تغییر کرده. عموما رنگای روشن و طراحیای جدید، عجیب و مدرن دارن.

سیریال که صبحونه محبوب غربی هاست هیچوقت در دسته صبحانه های هیجان انگیز قرار نمی گیره.

میزهای چوبی جای خود رو به سنگای مرمر دادن چون در اینستاگرام نمای زیباتری داره.

البته نوآوری و خلاقیت رستورانا و کافه ها هم جهت با رقابت تنگانگ با همدیگه به حدی رسیده که مثلا کافه ای در شهر لندن یه جور «سلفی چینو» عرضه می کنه که در واقع، یه فنجون کاپوچینوست که عکس چهره شما روی اون طراحی شده.
این رستوران با چاپگرهای مخصوص سلفی رو روی فنجون اسکن می کنه.

«سلفی چینو»

نقش منفی اینستاگرام در سبک غذا خوردن امروزی اینه که تقریبا کمتر کسی از غذا و نوشیدنی خود حال می کنه.
همه بیشتر به فکر مستند کردن خوراکیا خود به شکل عکس در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام هستن.

بخاطر این، صاحبان بیزینس هم این خواسته مشتریا رو جفت و جور می کنن. جالبه بدونین که این روزا خیلی از افراد، کیفیت غذاها رو فقط از روی عکسای اینستاگرامی قضاوت می کنن. به همین خاطره که بیشتر آشپزها هم غذاهایی می پزن و تزئین می کنن که عکس خوبی بشه از اونا گرفت.