اردیبهشت 20, 1403

نکاتی در ارتباط با دیابت نوع دوم که تا کنون از آنها آگاه نبوده اید

چاقی یکی از معضلاتیه که در سراسر جهان دیده می شه.

دیابت نوع دوم هم از عواقب بسیار شایع چاقی هستش.

لازمه که در مورد این نوع از دیابت اطلاعت بیشتری داشته باشیم تا بتونیم خطر فاکتورهای اونو کاهش داده و به مراقبت بیشتر از خود مبادرت کنیم.

در ادامه این نوشته نکاتی رو درباره دیابت نوع دوم برخواهیم شمرد که با نتیجه های گذشته علمی در مورد این مریضی فهمیده شدن که دونستن اونا خالی از لطف نیس.

این موارد رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

خطر دچار شدن در نوزادانی که با وزنایی بالاتر از نرمال متولد می شن بیشتره

تحقیقات انجام شده در مرکز دیابت «جاسلین» نشون داده کودکانی که با وزنای بالا و در حدود ۴ و نیم کیلو متولد می شن خطر ابتلای اونا به دیابت نوع دوم به مراتب نسبت به بقیه کودکان زیاد می شه.

بیشتر زنائی که در دوران بارداری بسیار چاق می شن و تحت درمانای مربوط به دیابت قرار می گیرن نوزادان سنگین تری رو به دنیا میارن.

با این حال نوزادانی که با وزنای بالاتر از وزن طبیعی متولد می شن، حتی اگه مادرشون به دیابت دوران بارداری گرفتار نباشن، بازم خطر ابتلای بیشتری به نوع دوم دیابت رو دارن.

در خیلی از موارد دیابت نوع دوم می تونه برگشت پذیر باشه

دونستن نکاتی در مورد این مریضی می تونه در روند درمان اون موثر واقع شه.
دکتر «جوئل جادوگر» در این مورد میگه: “بزرگ ترین تصور عادی در مورد این مریضی باید برطرف شه.”

ایشون ادامه میده: “یکی از اهداف اصلی من در درمان مریضایی که به دیابت نوع دوم گرفتار هستن وضعیت رژیم غذایی اوناس. با مصرف همه نوع مواد غذایی خصوصا اونایی که پایه های گیاهی دارن، غذاهایی با اندازه چربی کمتر، ورزش و مصرف مکملای دارویی میشه وزن رو کنترل کرد.”

این مطلب را هم بخوانید :   با ۱۰ ترفند موثر برای غلبه بر عادت غذا خوردن قبل از خواب آشنا شوید

ایشون عقیده داره با آگاهی هر چی بیشتر در مورد این مریضی، میشه اونو بهتر در کنترل درآورد.

ژنتیک می تونه نقش مهمی داشته باشه

مثل هر مریضی دیگری در نوع دوم دیابت هم ژنتیک می تونه نقش مهمی رو اجرا کنه.
البته این حتما بدون معنا نیس که فردی که سابقه خانوادگی و ژنتیکی داره حتما خود سرنوشتی رو تجربه می کنه.

با اینکه داشتن آبجی، داداش یا والدینی گرفتار می تونه نقش داشته باشه اما این مریضی بیشتر از اینکه وابسته به ژنتیک فرد باشه، با رژیم غذایی و سبک زندگی افراد در ارتباطه.

قند تنها رعایت غذایی به حساب نمیاد

در نوع اول دیابت اینکه بدن چه مقدار انسولین تولید و چقدر گلوکز رو جذب می کنه مستقیما تاثیر داره پس افراد گرفتار به دیابت نوع اول باید احتیاط کافی در دریافت اندازه قند رو داشته باشن.

بر خلاف نوع اول دیابت، افراد گرفتار به نوع دوم اون به دلیل کنترل وزن خود لازمه این دریافت قند رو تحتِ کنترل داشته باشن چون که وزن بالا باید در این گروه باید حتما مدیریت شه.

دکتر جادوگر در این باره میگه: “اینکه افراد بتونن اندازه شکری رو که از راه مصرف نوشابه ها یا بقیه نوشیدنیا و خوراکیا دریافت می کنن رو در نظرداشته باشن باید رعایتایی رو هم در مورد چربیای موجود در اجناس فرآوری شده هم داشته باشن.”

در مورد نوع دوم همونجوریکه باید اندازه قند موجود در مواد غذایی در نظر گرفته شه باید اندازه مواد غذایی که مصرف می شه هم به اندازه و مدیریت شده باشه.

دیابت نوع دوم می تونه خطر دچار شدن به بقیه بیماریا رو هم افرایش دهد

چاقی و دچار شدن به نوع دوم دیابت در رابطه تنگاتنگی با هم قرار دارن اما دکتر جادوگر عقیده داره که پیشرفت نوع دوم دیابت می تونه به دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی هم برسه. ایشون میگه این بیماریا اولین عامل کشنده در جوامع غربی هستن.

این مطلب را هم بخوانید :   تفاوت میکروبلیدینگ با میکروپیگمنتیشن، عوارض و تهدیدی به نام تاتو

در واقع در میان بیماران گرفتار به دیابت خطر سکته و حملات قلبی بین دو تا چهار برابر افزایش داره چون که اندازه بالای قند باعث تخریب رگای خونی شده و اختلالاتی رو هم در اندازه کلسترول خون به وجود آورده و دلیل افزایش فشار خون و تورم هم می شه.

درمان دیابت نوع دوم به معنی حذف خیلی از خوراکیا از رژیم غذایی نیس

شاید واسه تون عجیب به نظر اما اگه به دیابت نوع دوم گرفتار باشین، می تونین بیشتر خوراکیایی که به خوردن اونا علاقه دارین بخورین.

دکتر جادوگر میگه وقتی که بیماران گرفتار به دیابت من میفهمن که می تونن خیلی از میوه ها حتی انبه و پاپایا رو مصرف کنن متعجب می شن.
اونا اگه اندازه روغنای اضافه و چربی رو رعایت کنن می تونن این میوه ها رو هم مصرف کنن.

ایشون اقرار می داره که این گروه از بیماران در صورت رعایت اندازه چربیای اضافه شده به خوراکیا می تونن همه نوع مواد غذایی حتی شکلای جور واجور رنگی اونو هم بخورن.

این مریضی می تونه به عمکلرد هورمونا وابستگی زیادی داشته باشه

وقتی که فردی به بلوغ می رسه و خصوصا در مورد خانوما، زندگی فرد تحت تاثیر وضعیت هورمونای ایشون قرار میگیره. این روند چه در مورد افراد گرفتار به دیابت نوع دوم و چه در مورد بقیه صدق می کنه.

براساس یافته های مرکز دیابت «جاسلین» زنائی که به سندروم تخمدان PCOS گرفتار هستن، به دلیل وضعیت تورم و افزایش اندازه انسولین بیشتر در برابر دچار شدن به دیابت نوع دوم قرار دارن.

این مطلب را هم بخوانید :   مژگان روستایی؛ اولین پرورش دهنده کروکودیل در خاورمیانه

بهداشت دهن و دندون می تونه بسیار اثر داشته باشه

با رعایت بهداشت دهن و دندون می تونین از پیشرفت مریضی دیابت نوع دوم، جلوگیری به عمل بیارین. هر نوع تورمی حتی تورم لثه می تونه در تورم بقیه مناطق بدن نقش داشته باشه.

به خاطر همین هم انجمن دیابت آمریکا، به رعایت بهداشت دهن و دندون تاکید داره.
این انجمن در مورد مراقبت از دندانا و لثه با تمیز کردن اونا با نخ دندون و نابود کردن پلاکتا پیشنهادای زیادی می کنه چون که بیماریای مربوط به دندون می تونه سلامت کل بدن رو به خطر بندازه.

تحتِ کنترل در آوردن دیابت نوع دوم فقط با مدیریت رژیم غذایی و ورزش ممکن نیس

رژیم غذایی و ورزش دو بخش مهم از پازلیه که واسه حل مشکل دیابت نوع دوم موثره.

دکتر جادوگر بر این  باوره که خیلی از پژوهشای علمی انجام قبول شده در این مورد نشون داده که برگشت به سمت رژیمای میدیترانهای و رژیمایی که پایه گیاهی دارن در کنار ورزش همیشگی و البته خواب کافی می تونن بهترین درمانای مریضی دیابت نوه دوم باشن.