اردیبهشت 10, 1403

حقایقی باور نکردنی درباره ویژگی ها و توانایی های خارق العاده بدن انسان

بدن آدم یه سیستم عجیب س که یدونه یدونه پروسهای درون اون پیرو قوانین و مقررات سختگیرانه ای هستن. شاید تصور کنین که محققان دیگه همه چیز رو درباره یه به یه اجزای بدن می دونن، اما واقعا اینطور نیس.
مثلا، چند ماه قبل، محققان اندام جدیدی در سیستم ایمنی بدن کشف کردن. این اندام در بیرون غدد لنفاوی قرار داره و این توانایی رو داره که عفونتا و واکسنای قبلی ما رو «به خاطر آورد». این تنها یکی از اتفاقات حیرت انگیزیه که در بدن ما اتفاق می افته. مثلاً میدونید که ما مغز دومی هم داریم یا اینکه می تونیم یه تیغ رو هضم کنیم؟ با حقایقی باحال درباره تواناییای عجیب بدن آدم همراه باشین.

۱- صبحا که از خواب بیدار میشیم، ستون فقرات ما حدود یه اینچ (۲/۵ سانتیمتر) بلندتر از شبا هستش.
دلیل این مسأله به دیسکای ستون فقرات برمیگرده. این دیسکا از یه ماده ژلاتین مانند ساخته شدن که مثل یه ضربه گیر، از ستون فقرات مراقبت می کنه.
بعد از بیدار شدن از خواب، جاذبه و دیگه نیروها در طول روز به ستون فقرات فشار میارن، در نتیجه قدمون کوتاه تر می شه.

۲- قلب ما معمولاً در هر دقیقه بین ۶۰  تا ۸۰ بار، در هر روز ۱۰۰ هزار بار، در هر سال حدود ۳۰ میلیون بار، و طی ۷۰ سال حدود ۲/۵ میلیارد بار می زنه. اما بعضی وقتا هم مکثایی در ضربان قلب ما اتفاق می افته. واقعا، قلب آدم در کل حدود ۲۰ سال رو «ساکت می مونه». ما حتی می تونیم تعداد ضربانای قلب مون تا به امروز (حتی قبل از به دنیا اومدن مون) رو حساب کنیم.

۳-همه آدما منحصر به فرد هستن و این مسأله فقط در مورد اثر انگشتان اونا صدق نمی کنه.
فرم گوشامون هم منحصر به فرد هستن. محققان بریتانیایی روشی اختراع کردن که به وسیله اون میشه افراد رو از روی گوش هاشون شناسایی کرد.
این روش در ۹۹/۶ درصد موارد موفقیت آمیزه. در آینده، مردم می تونن قفل گوشی موبایل خود رو با کمک اسکنر لاله گوش، باز کنن. زبون ما هم فرم و بافت منحصر به فردی داره.
برخلاف اثر انگشت، طرحی که زبون ما داره، هیچوقت دچار تغییر نمی شه.

این مطلب را هم بخوانید :   ۱۰ ترفندی که سیاستمداران طرفدار پروپاگاندا برای فریب توده مردم به کار می‌برند [قسمت دوم]

۴- محققان آژانس فضایی ناسا فهمیدن که قلب آدم در جاذبه صفر فضا، توده عضلانی خود رو از دست میده و شکل کروی تری پیدا می کنه.
کارشناسان قلب ناسا، قلب ۱۲ نفر از فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین المللی فعالیت می کنن رو مورد بررسی قرار دادن. تصاویر گرفته شده از قلب این فضانوردان نشون داد قلب در فضا به اندازه ۹/۴ درصد بیشتر کروی می شه، اما بعد از برگشت به زمین، به حالت کشیده طبیعی خودش برمیگرده.

۵- قلب ما مانند موسیقیایی که گوش می دیم عمل می کنه.

قلب آدم معمولاً در هر دقیقه بین ۶۰ تا ۲۰۰ بار می زنه. بیشتر قطعات موسیقی هم تقریباً همین ضرباهنگ (معیاری از سرعت اجرای قطعات موسیقی) رو دارن. اما بیشتر آهنگای پرطرفدار با ضربان قلب ما در وقتی که هیجان زده نیستیم، هماهنگی ندارن. واقعا، ضرباهنگ اونا کمی بیشتره؛ قلب ما وقتی که آروم هستیم در هر دقیقه بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار می تپد اما بیشتر قطعات پرطرفداری که در بالاترین جایگاه چارتای سایتای موسیقی قرار دارن، ضرباهنگی بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ ضرب در هر دقیقه دارن. علاوه بر این، افراد وقتی روی ترمیل ورزش می کنن، موسیقیای ریتمیک رو بهتر می دونن که ضرباهنگ اونا حدود ۱۶۰ ضربه در هر دقیقه س.

۶- محققان اثبات کردن که دمای وعده های غذایی ما روی قدرت چشایی ما اثر میذاره.
غذا اگه داغ باشه مزه ترشی روشن تر احساس می شه و اگه غذا به طور کامل سرد باشه، مزه تلخی برجسته تر می شه.
گیرنده های چشایی ما بیشترین حساسیت رو به دماهای بین ۱۸ تا ۳۵ درجه سانتیگراد دارن. پس یه فنجون قهوه وقتی خیلی داغ باشه کمتر تلخ به نظر می رسه، تا وقتی که دمای متعادلی داشته باشه.

این مطلب را هم بخوانید :   ۸ کار مشترک زوج های ثروتمند جهان برای داشتن زندگی پایدار

۷- علاوه بر چهار مزه شیرینی، ترشی، تلخی و شوری، مزه دیگری هم به نام اومامی هست.
این مزه در غذاهای پروتئینی، گوشت و سوپ ماهی و مواد غذایی شامل مونوسدیم گلوتامات حس می شه.
ما گیرنده های چشایی خاصی داریم که کار اونا درک مزه اومامیه.

۸- اسید معده به اندازه ای غلظت داره که می تونه خود معده رو هم هضم کنه.
معده واسه مراقبت از خود هر ۳ تا ۴ روز، لایه داخلی خود رو بازسازی می کنه.
اسید معده حتی می تونه یه تیغ رو درون خودش هضم کنه (البته توضیه نمی کنیم که این کار رو امتحان کنین!). اگه اثر داغون کننده غشاء مخاطی  به اثر حفاظتی اون غلبه کنه، خطر زخم معده به وجود میاد.

۹- مریضی ای به نام سندرم آبجوسازی خودکار هست که فرد گرفتار به اون بعد از خوردن غذاهایی که کربوهیدرات خیلی زیادی دارن، دچار حالت مستی می شه.
مشکل از جایی شروع می شه که معده از تبدیل قند به کربوهیدرات باز می مونه و عوضش، بر اثر روند تخمیری ای که در سیستم معده ای روده ای بدن اتفاق می افته، ماده اتانول تولید می شه.

۱۰- محققان استرالیایی به این نتیجه رسیدن که در بدن ما یه به اصطلاح مغز دومی هم هست که درون روده ها قرار داره.
علاوه بر این، شاید بتونیم اونو مغز اول خود در نظر بگیریم، چون روده ها قبل از مغز در بدن جنین شکل می گیرن. نکته اینه که سیستم معده ای روده ای بدن تنها اندامیه که سیستم عصبی خودشو داره که می تونه به طور جداگونه فعالیت کنه.

این مطلب را هم بخوانید :   نکاتی در ارتباط با دیابت نوع دوم که تا کنون از آنها آگاه نبوده اید
این سیستم عصبی اثر مستقیمی روی بدن داره.

مثلا، این سیستمه که روند گوارش رو به صورت خودکار در می آورد.

۱۱- بدن ما در تاریکی می درخشه اما ما قادر به دیدن اون نیستیم. نوری که از بدن پخش میشه، هزار برابر کمتر از حساسیت چشمون غیر مسلح ما هستش.

۱۲- محققان به این نتیجه رسیدن که همه موجودات (فیلا، آدما، موشا و چیزای دیگه ای به جز اینا) مثانه خود رو طی مدت زمان تقریباً ثابتی تخلیه می کنن که به صورت میانگین ۲۱ ثانیه س (انحراف ملاک اون ۱۳ ثانیه س). به فکر محققان، این اطلاعات می تونه در طراحی سیستمای هیدرو داینامیک صعود پذیر، براساس نمونه های اون در طبیعت الهام بخش باشه.

۱۳- در هر دقیقه، بدن حدود ۳۰۰ میلیون سلول خود رو از دست میده که مقدار بسیار زیاد و نگران کننده ای به نظر می رسه. اما لازم نیس نگران باشین، این اندازه فقط یه ده هزارم درصد از سلول هاییه که هر روزدر بدن بازسازی می شن.

۱۴- در سال ۲۰۱۰، محققان امریکایی ژن جالبی در موشا کشف کردن. حذف این ژن شایدً باعث بیشتر شدن هوش می شه.
آدما هم این ژن رو دارن، اما هیچ کسی چیزی در مورد مشکلات احتمالی حذف این ژن نمی دونه. محققان اونو «ژن هومر سیمپسون» نامگذاری کردن (یکی از شخصیتای اصلی سریال انیمیشنی سیمپسونا).