اردیبهشت 10, 1403

۱۰ کشوری که بیشترین آمار خودکشی در جهان را به خود اختصاص داده اند

خودکشی پدیده مبهم و رازآلودیه که سراسر جهان رو درگیر خود کرده و همونطور که از صدها سال پیش وجود داشته، انتظار میره در آینده هم با شدت بیشتری ادامه داشته باشه. این روزا هم بدیش اینه این در کشورمون به یه مشکل بزرگ تبدیل شده و باید چاره ای واسه نابود کردن عوامل اون اندیشید. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در هر ۴۰ دقیقه در خیلی از کشورها دستکم یه نفر دست به خودکشی می زنه اینجوری هرساله بیشتر از یه میلیون نفر در سراسر جهان جون خود رو می گیرن. براساس برآورده ها با در نظر گرفتن مشکلاتی که دنیای مدرن با خود همراه داره، انتظار میره که تعداد این موارد سال به سال زیاد شه.

در حالی که بعضی از این افراد قبل از گرفتن جون خود دلیل این اقدام رو در نوشته ای اعلام می کنن اما هنوزم مشخص نیس که به چه دلیل و چیجوری یه آدم به این نتیجه می رسه که مرگ انتخابی بهترین گزینه پیش روی اونه. از عوامل اصلی خودکشی در جهان میشه به مشکلات روحی روانی، افسردگی، تروریسم، شکست در روابط عاشقانه و البته فقر اشاره کرد.
در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۰ کشوری که بیشترین آمار خودکشی در سال ۲۰۱۸ تا حالا رو داشتن آشنا کنیم.

۱۰- بلاروس

از آخرین روزای قبل از ویرانی اتحاد جماهیر شوروی، بلاروس همیشه آمار بالایی در مورد خودکشی داشته.
از دهه ۱۹۸۰ تا حالا، خودکشی دومین عامل اصلی مرگ و میر در این کشور بوده.
بیشترین موارد در سنین ۴۵ و ۶۴ سالگی اتفاق می افته و از هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر در این کشور به صورت میانگین ۲۰٫۵ نفر در اثر خودکشی جون خود رو از دست میدن.
براساس گزارشا، دلیل گسترش این مشکل در بلاروس به دلیل سوء مصرف مشروبات الکلیه هر چند مقامات این کشور در ۳۵ سال گذشته تلاش زیادی واسه گرایش مردم به سمت این ترکیبات داشتن.

۹- لتونی

هر چند از دهه ۱۹۹۰ به بعد گسترش خودکشی در این کشور روند کاهشی داشته اما هنوزم آمار مربوط به این مشکل در مقایسه با بقیه کشورای جهان بالاس. آمار نشون میده که در این کشور از هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر، ۲٫۸ نفر در اثر خودکشی می میرن و بیشتر مردان این کشور هستن که به این تمایل دارن. در این کشور هم سنین ۴۰ تا ۴۹ سال بیشترین گرایش رو به گرفتن جون خود دارن. از عوامل این در لتونی میشه به مصرف مشروبات الکلی، بیماریای روحی و روانی و بیکاری اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید :   چگونه مهندس انرژی اتمی شویم؟ آشنایی با رشته کارشناسی مهندسی هسته ای

۸- سریلانکا

با حدود بیشتر از ۴٫۰۰۰ مورد در سال، سریلانکا رتبه هشتم بالاترین مقدار خودکشی در جهان رو به خود اختصاص داده. قسمت بزرگی از این خودکشیا مربوط به فقر در حال افزایش در این کشوره. از روشای عادی این در این کشور میشه به خوردن سم، دار زدن یا پریدن از ارتفاع اشاره کرد.
بیشتر کسایی که جون خود رو می گیرن مردان بین ۱۵ تا ۴۴ سال هستن. در هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر در این کشور هرساله ۲۱٫۳ نفر در اثر خودکشی می میرن که در مقایسه با آمار دهه ۱۹۸۰ که ۳۳ خودکشی در همین تعداد بود کاهش زیادی رو نشون میده. این مشکل یکی از بزرگ ترین مشکلاتیه که دولت سریلانکا با اون روبرو شدن.

۷- ژاپن

هر چند ژاپن یکی از قوی ترین اقتصادای جهان هستش اما در این کشور هم آمار خودکشی بسیار بالاست. در این کشور الان به ازای هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر ۲٫۴ مورد خودکشی صورت میگیره که ۷۰ درصد اونا مردان هستن. از دلایل کلی این موضوع میشه به اشباع اقتصادی،افسردگی و فشارهای اجتماعی اشاره کرد.
برخلاف خیلی از کشورای دیگه، در ژاپن واسه کسایی که دست به خودکشی میزنن احترام قایل می شن چون این به مشکلات اقتصادی نسبت داده می شه.

۶- مجارستان

با آمار ۲۱٫۷ مورد در هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر، مجارستان ششمین کشور جهان در این مورد حساب می شه.
مانند بسیاری دیگه از کشورای جهان، در مجارستان هم بیشتر مردان تمایل دارن جون خود رو بگیرن و بیشترین آمار در بین مردان تنها و مجرد بین ۳۰ تا ۶۰ سال اتفاق می افته. افراد بیکار و کسایی که به مشروبات الکلی اعتیاد دارن بیشتر از بقیه در خطر خودکشی قرار دارن. برخلاف دیگه کشورای جهان، در مجارستان از داروهای ضد افسردگی به طور زیادی استفاده می شه و دولت هم جاها و تسهیلاتی رو واسه کسایی که خطر بالایی در مورد میل به گرفتن جون خود دارن دارن تخصیص داده.

این مطلب را هم بخوانید :   ۸ کار مشترک زوج های ثروتمند جهان برای داشتن زندگی پایدار

۵- اسلوونی

بر خلاف این که اسلوونی تنها ۲ میلیون نفر جمعیت داره اما هرساله بیشتر از ۴۰۰ مورد خودکشی در این کشور اتفاق میفته. با این وجود، این عدد در مقایسه با ۶۰۰ مورد در دهه ۲۰۰۰ کاهش زیادی رو نشون میده. در اسلوونی هرساله از هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر ۲۱٫۸ نفر دست به خودکشی میزنن که این کشور رو در رتبه پنجم جهان در این مورد قرار داده. مانند خیلی از کشورای دیگه، مصرف مشروبات الکلی مهم ترین عامل تمایل به خودکشی شناخته می شه.
در سال ۲۰۰۳، قوانین سختگیرانه ای در مورد مصرف مشروبات الکلی وضع شد تا میل در حال افزایش مردم این کشور به خودکشی کنترل شه.
این قوانین موثر واقع شده و آمار این مشکل در این کشور ۱۲ درصد کم شده.

۴- قزاقستان

بیشتر از ۳ درصد خودکشیای هرساله جهان در قزاقستان اتفاق می افته که باعث شدن این کشور رتبه چهارم جهان رو در این مورد داشته باشه. بیشترین آمار در بین دختران و پسران ۱۴ تا ۱۹ ساله دیده می شه.
برخلاف خیلی از کشورای جهان که آمار خودکشی در اونا کم کم کم میشه، این آمار در قزاقستان در میان نسل جوون ۲۳ درصد رشد داشته.
از عوامل اصلی این میشه به اذیت و آزار در مدارس اشاره کرد که بیشترین تاثیر رو در جهت دادن نوجوانان این کشور به مرگ انتخابی داشته.

۳- گایان

کشور گایان یا گویان که کشوری کوچیک و از مستعمرات قبلی بریتانیاست و نباید با گینه اشتباه گرفته شه رتبه سوم جهانی در مورد خودکشی رو داره و بیشتر مردان این کشور هستن که با خوردن گیاهان سمی به زندگی خود پایان میدن.
از هر ۱۰۰٫۰۰۰ مرد در این کشور حدود ۴۰ نفر به این روش جون خود رو می گیرن و مهم ترین عوامل اونم به فقر شدید و خشونتای خونگی و اجتماعی نسبت داده می شه.
البته تعداد خودکشیا در مناطق دهاتی این کشور بسیار بیشتره و بیشترً گزارش نمی شن. بیشترین آمار در بین مردان میانسال و بزرگسال دیده می شه.

۲- کره جنوبی

کره جنوبی یکی از کشورهاییه که خودکشی به معضلی بزرگ واسه اون تبدیل شده و این کشور رتبه دوم جهان رو در این مورد به خود اختصاص داده. از هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر در این کشور، هرساله ۲۸٫۱ نفر به زندگی خود پایان میدن هر چند در سالای گذشته تماشاگر کاهش تعداد این موارد در این کشور بوده ایم. تلاشای مقامای دولتی در این کاهش موثر بوده.
بیشتر کسایی که در این کشور دست به خودکشی میزنن بالای ۶۰ سال سن دارن. در فرهنگ غنی این کشور، فرزندان باید از والدین سالخورده خود پشتیبانی کنن و واسه همینه که سالمندان خودکشی رو روشی واسه کاهش درد و رنج خود و مشکلات بچه هاشون می دونن.

این مطلب را هم بخوانید :   روایت دردناک «التون جان» از آخرین روزهای زندگی «فردی مرکوری» خواننده مشهور گروه «کویین»

۱- لیتوانی

لیتوانی کشوری اروپایی و کوچکه که بیشترین آمار خودکشی در جهان رو به خود اختصاص داده و مشکلات اقتصادی مهم ترین عامل هستش.
براساس آمار، از هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر در این کشور، ۳۱ نفر جون خود رو می گیرن و بیشترین موارد در بین مردان ۳۵ تا ۵۴ سال اتفاق می افته. در حالی که خودکشی یه پدیده ناخوشایند جهانیه اما در بعضی از کشورها بیشتر دیده می شه.
مهم ترین عامل این فقر و نداشتن درآمد کافی واسه سیر کردن شکم خونواده س و این وسط مردان که بار مالی اصلی خونواده رو بر دوش میکشن، وقتی از تامین هزینه های خونواده خود باز می مانند، خودکشی رو آخرین راه حل می دونن. بیماریهای روحی و مصرف الکل هم عوامل بعدی در این مورد به نظر میان.

رقابت نهنگ آبی؛ بازی خطرناکی که نوجوانان رو به سمت خودکشی می بره

خودکشی در مقابل دوربین؛ شوک آورترین لحظه تاریخ برنامه های تلویزیونی

خودکشی دردناک مرد ژاپنی با پریدن در مقابل قطار [تماشا کنین]

همسر رابین ویلیامز از دلایل خودکشی اون میگه