اردیبهشت 14, 1403

مژگان روستایی؛ اولین پرورش دهنده کروکودیل در خاورمیانه

همین چند وقت پیش بود که با دو بانوی کارآفرین از خطه شمال آشنا شدیم که یکی در تولید کیک لواشکی، چهره ملی و بین المللی شده و دیگری با غذاهای خونگی خوشمزه اش (خاور خانوم)، منطقه سرولات چابکسر رو به یکی از مقصدهای گردشگری گیلان تبدیل کرده.

این دو بانوی کارآفرین که با کمترین امکانات و همت و اراده توصیف ناپذیر، ده ها نفر رو مستقیما و غیر مستقیم وارد چرخه تولید تولید کننده کردن، بخشی از ظرفیتای ممتاز بانوان این مرز و بوم در خطه سرسبز شماله. اما قضیه این زنان کارآفرین، فقط به نقاط خوش آب و هوای شمال مربوط نمی شه.

قهرمون قصه امروز ما، بانوی خلاق و پر اراده ایه که با همکاری همسرش، تونسته در جزیره قشم، دست به کاری بزنه کارستان که نه فقط در ایران بلکه در خاورمیانه بی نظیره:

تولید و پرورش  بزرگ ترین نوع کروکودیل جهان در ایران!

شاید خیلیا اصلا فکرش رو هم نمی کردن که پرورش کروکودیل در ایران، با اراده یه بانوی تحصیل کرده از خطه جنوب شروع شه و درخشش زیادی در رسانه های جهان داشته باشه. گزارش امروز سرویس گردشگری ما، شما رو با مژگان دهاتی، اولین پرورش دهنده کروکودیل در خاورمیانه آشنا می کنه.

با ما در گزارش باحال امروز همراه باشین که داستان همته که به قول شاعر:

همت بلند دار که مردان روزگار                با همت بلند به جایی رسیدن

داستان مژگان: داستان ترس و اراده

مژگان دهاتی، خانمی که الان سی و اندی سال سن داره، شش هفت سال پیش، کارمندی بود مانند خیلی از کارمندان زن در مناطق جنوبی کشور. اما عزمشو جزم کرد با همکاری همسرش، دست به کاری بزنه کارستان که شاید اول، خیلیا سخن و گفته اونا رو شوخی می گرفتن. اما حالا، ایشون با کروکودیلا، یه چهره سرشناس کارآفرین جهانی شده.
آوازه اون، حالا به رسانه های نوشته شده و تصویری جهان منتقل شده و بهمن ۹۴، تندیس بانوی کارآفرین ایران رو از دست معاون اول رییس جمهور گرفت.

داستان مژگان دهاتی، داستان اراده، خلاقیت و پشتکاره. دست زدن به تولید، اونم واسه یه بانو با امکانات حداقلی، اونم در کشوری که حتی قانون و روش مشخصی واسه تولید کروکودیل در دهه هشتاد شمسی نبود، کار کمی نیس.

مژگان دهاتی، از سال ۱۳۸۵، طرحی رو تو سرش داشت تا بتونه، از جانوری که خیلی در ایران، سابقه حضور و فعالیتی از اون مشاهده نمی شه و بیشتر در مستندها و کتابا از اون، چیزایی شنیده و دیده بودیم، کار و کاسبی ای بوجود بیاره.

کار و کاسبی از ژانر ترس و با حیوونی که واسه هممون، یادآور دندونای تیز و مستندهای شکار گله های گاو وحشی در دشتهای آفریقا هستش.
اون وقتی کارش رو شروع کرد که نه دولت، آیین نامه ای واسه بررسی طرح داشت و نه دستورالعملی مشخص و مستند واسه پشتیبانی و دادن مجوز به اینجور فعالیتی. چند سال گذشت تا همت مژگان خانوم بر مشکلات غلبه کرد و اولین مجوز پرورش کروکودیل ایران به اسمش صادر شد.

اون حالا با همیاری همسرش، در سومین دهه زندگی خود، دختری ۴ ساله به نام آنیسا داره و در کنار بیست کارگر مزرعه، ۱۵۰ سر کروکودیل رو نگهداری می کنن که بخشی از مزرعه و پارک کروکودیل اونا رو تشکیل میده.

این مطلب را هم بخوانید :   «روزی روزگاری در هالیوود»؛ اطلاعات کامل در مورد بازیگران سرشناس فیلم و نقش‌های آن‌ها

ایشون در سال ۱۳۸۶، شرکتی به نام نوآوران پویا کیمیا قشم ساخت که مجری مزرعه و پارک پرورش کروکودیل نوپک قشمه و به عنوان طراحی نوآورانه و کارآفرین در ایران شناخته می شه.
واسه رفتن به این پارک، باید به استان هرمزگان و جزیره هنگام رفت و در این جزیره، از هرکی سوال کنین، شما رو به پارک کروکودیل نوپک راهنمایی می کنه.

در این پارک، افزایش کروکودیلا و پذیرش گردشگران و سرویس دهی آموزشی و مشاوره به اونا صورت میگیره که ظرف چند سال گذشته، میزبان هزاران گردشگر داخلی و صدها گردشگر از کشورای جور واجور جهان بوده.

مهندس مژگان دهاتی که کارشناسی جونور شناسی و دوره صلاحیت حرفه ای پرورش کروکودیل رو در بیرون مرز کشور گذرونده، حالا مدیرعامل شرکت حساب می شه و در کنارش، مهندس بهروز سالاروند که طراحی و نظارت بر احداث و مدیریت مزرعه رو در دستور کار داره، همکاری می کنه.

اون همسر مژگان خانوم هم هستش.

خون کروکودیل کاربرد پزشکی داره و پوست و گوشت اونم صادر می شه.

کارآفرینی با کروکودیلای ۳ متری!

داستان مزرعه کروکودیل در ایران، تا حالا در برنامه های تلویزیونی و رادیویی زیادی در چند سال گذشته مورد بحث و بررسی کارشناسان و کارآفرینان قرار گرفته و مژگان روستائی و همسرش، مهمون برنامه های بسیاری بودن. شروع کار، پس از تشکیل ایده تو ذهن خلاق و با اراده خانوم روستائی در سال ۸۵، به طور جدی با گذروندن دوره در بیرون مرز کشور و مطرح کردن طرح با خونواده بابایی شروع شد.

پس از پیگیریای قانونی با نهادای مربوطه به وسیله سرکار خانوم مهندس دهاتی مدیرعامل نوپک در اول دی ماه سال ۱۳۸۶ موافقت اصولی جهت ایجاد اولین مرکز پرورش کروکودیل ایران صادر گردید. این مرکز، حالا اولین مرکز تخصصی پرورش کروکودیل در خاورمیانه هستش و نمونه دیگری انگار نداشته باشه.

پیگیریای اداری دائمی با سازمانای شیلات ، محیط زیست و دامپزشکی موجب شد تا در سال ۱۳۸۷، اولین پروانه تاسیس مزرعه پرورش تمساح در کشور واسه شرکت نوپک صادر شه .

با ساخته شدن مزرعه در جزیره هنگام و واردات تمساحای اولیه به این مزرعه رسما در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ پرورش کروکودیل در اولین مرکز رسمی و خصوصی کشور شروع شد.
چند ماه بعد یعنی در بهار ۱۳۹۰، ساخت بخش گردشگری مزرعه با عنوان پارک کروکودیل نوپک در جزیره قشم به پایان رسیده و پارک کروکودیل نوپک به عنوان اولین پارک کروکودیل خاورمیانه شروع به کار کرد.

در سال ۱۳۹۱ بود که تحقیقات پرورشی در این مزرعه، راه رو واسه گسترش طرح صاف کرد.
یکسال بعد یعنی در سال ۱۳۹۲، سری اول تخم ریزی و افزایش کروکودیل زنده در محیط پرورشی نوپک انجام شد.
با این اقدام مزرعه نوپک به عنوان یکی از مراکز تولید کننده در بین مزارع پرورشی دنیا مطرح گردید که درخشش رسانه ای گسترده پیدا کرد.

حالا فعالیت کروکودیلی آقای سالاروند و خانوم دهاتی دلیل شده تا این مجموعه در سال ۱۳۹۳، به عنوان کارآفرین برتر استان هرمزگان انتخاب شه و بهمن سال گذشته هم،‌ عنوان کارآفرین برتر کشور رو بدست آورد.

این مطلب را هم بخوانید :   محیط کار بد، خطری جدی برای سلامت روحی و جسمی شما به شمار می رود

افتخاری که واسه رسیدن به اون‌، جرقه یه ایده و تلاش واسه عملی کردنش کافی بود.

درباه مزرعه کروکودیل

حالا یکی از مقصدهای گردشگری دیار تاریخی و جذاب هرمزگان، شک نداشته باشینً پارک نوپکه که شما رو با کروکودیلای پنجاه سانتی تا ۳ متری آشنا می کنه و فضایی براتون میسازه که شاید هیچ وقت در ایران نتونین نمونه اش رو ببینین.

واسه خیلیا، دیدن کروکودیل از فاصله نیم متری، بسیار دلهره آوره، اما مژگان روستائی این فرصت رو واسه شما جفت و جور کرده تا از پشت حصارهای که در دور و بر محل حفاظت و نگهداری کروکودیل هاش کشیده، بتونین در کمال آرامش کروکودیلا و چگونگی غذا خوردن و استراحتشان رو تماشا کنین و حتی با کروکودیلای تاکسیدرمی شده، سلفی واسه اینستاگرام بگیرین!

در این مزرعه پرورش کروکودیلا و تحقیقات روی اونا انجام می شه.
پارک کروکودیل نوپک پذیرای بازدیدکنندگان علاقمند به حیواناته و علاوه بر اونا، حیوانات جور واجور دیگری هم در اونجا زندگی می کنن.

نوپک با در اختیار داشتن نیروهای متخصص و با تجربه مهمترین مرکز خدمات مشاوره در مورد نگهداری و پرورش کروکودیلا در ایران و خاورمیانه حساب می شه.
افزایش، خرید و فروش کروکودیل زنده از جمله فعالیتای این مجموعه س. کروکودیلای نوپک از نوع کروکودیل پروسوس موسوم به آب شور هستن که به عنوان بزرگترین گونه کروکودیل در جهان شناخته می شن.

این مزرعه دارای مجوز از سازمانای محیط زیست، شیلات و دامپزشکی ایران بوده و تحت قوانین کنوانسیون بین المللی حفظ حیوانات (سایتیس) اداره می شه.
مزرعه کروکودیل نوپک درزمان چند سال اول فعالیت خود پرورش کروکودیلا و افزایش موفق کروکودیل رو داشته.

پارک کروکودیلا

کروکودیلا موجوداتی با قدمتی بیشتر از ۱۲۰ میلیون سال هستن امروزه اثبات شده اونا حدود ۶۵ میلیون ساله که تغییر نیافته ان و همینطوری زندگی می کردن. این موجودات که از اونا به عنوان باقیمونده زنده دایناسورا یاد می شه موجوداتی با ویژگی باحال و عجیب هستن.

این موجودات عجیب که بعضی اونا رو سلطان زره پوش آبای آروم هم می دونن، با اینکه از نظر ظاهری شباهتای بسیاری با هم دارن ولی در واقع در ۲۳ گونه جور واجور و در قاره های آسیا، آفریقا و آمریکا زندگی می کنن.

پارک کروکودیل نوپک محیطی دلپذیر و امن واسه دیدن کروکودیلا از نزدیکه. بازدید کنندگان در راه بازدید به وسیله راهنمایان مجرب همراهی شده و اطلاعات مربوط به چگونگی زندگی حیوانات به اونا توضیح داده می شه.
پارک کروکودیل نوپک مجموعه ای واسه شناخت بهتر حیوانات و دوست داشتن اوناس و البته در اون، گونه هایی از سوسمارا، پرندگان و شتر مرغ هم دیده قرار داره.

اینستاگردی کروکودیلی!

این مجموعه در اینستاگرام هم صفحه ای داره که چند هزار دنبال کننده داشته و آخرین خبرها از رویدادهای اولین مزرعه پرورش کروکودیل رو در اون مشخص می کنن.

کسایی که به پارک کروکودیلای مژگان روستائی میان، بعضی وقتاً سوژه لنز دوربین اونم شده و از بعضی از اونا عکس ورداری کرده و در اینستاگرامشان به اشتراک می ذارن. نمونه اش دو تصویر زیر که یکی مربوط به یه مهمون کوچولو و دیگری، شیرین کاریای رییس مزرعه با یه کروکودیل البته خشک شده!

این مطلب را هم بخوانید :   آنچه برای انتخاب رشته در آزمون کارشناسی‌ ارشد ۹۸ باید بدانیم

این زوج کارآفرین، چند ماه پیش به برنامه پر مخاطب پایش شبکه اول سیما هم دعوت شده بودن که پست اینستاگرامی زیر، مربوط به حضورشون در این برنامه س.

اینستاگرام مژگان روستائی، تخصصی ترین صفحه اینستاگرام ایرانیا در این شبکه اجتماعی محبوبه که به مسایلی درباره کروکودیل به طور تخصصی می پردازه و به خاطر همین، بعضی وقتا، مطالب آموزشی هم به وسیله ایشون به اشتراک گذاشته می شه که در زیر، نمونه سوال و پاسخای مخاطبان ایشون در این میدون باحال رو مشاهده می کنین.

مژگان روستائی علاقه زیادی داره که از مهمونای کوچولوی خود، عکسای خاصی بگیره که نمونه اش رو در پست اینستاگرامی زیر مشاهده می کنین.

در بعضی از پستای این صفحه باحال، با تصاویری مواجه میشیم که خیلی مهمه. مانند تصویر زیر.

بعضی ازتصاویر این صفحه اینستاگرامی هم، جذابیت خاص خود رو داره که در کارمنت مخاطبان صفحه هم میشه انعکاسش رو فهمید.

این پارک، مهمانان سرشناس بسیاری داشته که یکی از اونا، سفیر ایتالیا تو تهران بود که در تابستون، از این محل دیدن کرد و در پستی، حضور ایشون رو در اینستاگرام اعلام کردن.

خبرهای جدید

تازگیاً با خبر شدیم که طرح پیشرفت پارک کروکودیل قشم آماده بهره برداریه.

مدیر مزرعه پرورش کروکودیل و پارک نوپک قشم گفته که با بهره‌ورداری از این طرح مساحت زمین‌های این پارک از ۳ هزار به ۱۰ هزار متر مربع زیاد می شه.
اجرای این طرح پیشرفت با هزینه ۲ میلیارد تومن از یه سال و نیم پیش شروع شده بود.

در این مجموعه ۱۵۰ کروکودیل ۶ ماهه تا ۲۵ ساله و ۲۰ سانتی متری تا ۴ متری نگهداری می شه.
قراره با بهره‌ورداری از این طرح ظرفیت نگهداری از کروکودیل در قشم به ۶۰۰ سر کروکودیل برسه.

سایت این مجموعه هم نماد اعتماد الکترونیک رو دریافت کرده و امکان خرید بلیط بازدید از مجموعه در اون جفت و جور شده.

چیجوری به پارک کروکودیل بریم؟

واسه رفتن به این پارک جذاب، باید به قشم سفر کرد که امکان پرواز هوایی به اون در طول هفته از تهران و مراکز استانا هست.
خرید اینترنتی و حضوری بلیط مجموعه هر دو جفت و جوره.

همونجوریکه مشاهده می کنین، جزیره قشم  (بزرگ ترین دریاچه خلیج همیشه فارس) نزدیک تنگه هرمز و بندر عباسه و از بندر عباس تا جزیره قشم، ۲۲ کیلومتره. پرواز مستقیم به قشم و بندر عباس از تهران در دسترس شما میشه که یه ساعت و ۵۰ دقیقه به طول می رسه.

با امید به اینکه فعالیت این بانوی خلاق و کارآفرین کشور در سالای آینده، پیشرفت پیدا کرده و رسانه ملی، معرفی این بانوان فعال ایرونی رو مثل دیگه سوپراستارهای میدون بازیگری، همیشه در سال اقتصاد مقاومتی، به جعبه مشکی بیاره تا باور کنیم که کارآفرینی، فقط کارآفرینی دیجیتالی نیس و میشه از کروکودیل هم نون بیاری کرد!