اردیبهشت 11, 1403

انواع و اقسام شرکت های تجاری

انواع و اقسام شرکت های تجاری

انواع شرکت های تجاری

به لحاظ کلی شرکت­های تجاری را می­توان به چهار دسته تقسیم نمود:

۱) شرکت­های اشخاص؛

۲) شرکت­های سرمایه؛

3) شرکت­های مختلط؛

4) شرکت­های دولتی که ذیلاً به توضیح هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

 

اگر قصد ثبت شرکت خدماتی و یا بازرگانی دارید به مقاله انواع شرکت های خدماتی مراجعه فرمایید.

تعریف شرکت­ از نوع اشخاص

شرکت­های اشخاص شرکت هایی هستند که شخصیت شریک در این گونه شرکت­ها اهمیت بسیار داشته و اعتبار شرکت بستگی به اعتبار شرکا دارد و سرمایه شرکت نقش عمده را ندارد، مانند شرکت­های تضامنی و نسبی که شرکا در نتیجه آشنایی و روابط نزدیک و اعتمادی که با یکدیگر دارند اقدام به تشکیل شرکت می­ نمایند. در شرکت­های اشخاص، نه تنها سرمایه­ ای که شرکا در شرکت می ­گذارند.

جوابگوی تعهدات شرکت است بلکه از دارایی شخصی خود نیز ضامن تعهدات شرکت می ­باشند.  و از این لحاظ، شرکا نمی ­توانند آزادانه سهم الشرکه خود را به دیگران واگذار نمایند. بدون جلب رضایت سایر شرکا شریک تضامنی نمی­تواند سهم الشرکه خود را به دیگری واگذار کند.  و چه بسا که خروج یک شریک باعث انحلال شرکت می­گردد.

اصولاً در شرکت­های اشخاص، سهم الشرکه در حال حیات یا پس از فوت قابل انتقال نیست مگر با رضایت سایر شرکا.

شرکت­های سرمایه یعنی چه؟

در شرکت­های سرمایه، مانند شرکت­های سهامی و شرکت­های با مسئولیت محدود بر خلاف شرکت­های اشخاص، شخصیت شرکا اهمیتی ندارد. و شرکا فقط تا میزان سرمایه­ای که در شرکت گذاشته ­اند، مسئول تعهدات و فروش شرک می ­باشند.  و چنانچه فروض و بدهی­های شرکت از دارایی و سرمایه آن بیشتر باشد، طلبکاران حق رجوع به شرکا را ندارند. علاوه بر آن شرکا، اختیار دارند سهم الشرکه خود را به دیگران واگذار کنند و نیازی به رضایت دیگر شرکا در این خصوص نمی ­باشد. بنابراین عامل مهم در شرکت­های سرمایه، سرمایه ایست که شرکا در شرکت گذاشته ­اند.  و شخصیت شریک اصولاً تأثیری در اعتبار شرکت ندارد.

این مطلب را هم بخوانید :   سایت مهرنور ارزان‌ترین و بهترین کالای برق کشور

در شرکت­های سرمایه پس از فوت، ورشکستگی و یا ممنوعیت قانونی و قضایی سهامدار، شرکت همچنان به حیات خود ادامه می­دهد.

اگر شرکت تولیدی دارید به مقاله انواع شرکت های تولیدی در ایران مراجعه فرمایید.

 

شرکت ­های مختلط چیست؟

شرکت­های مختلط عبارتند از شرکت ­هایی که از دو دسته شریک تشکیل می ­شوند؛

دسته اول شرکایی که مسئولیت نامحدود دارند و دسته دوم شرکایی که مسئولیت محدود دارند مانند شرکت­های مختلط غیرسهامی و شرکت­های مختلط سهامی. این نوع شرکت­ها ترکیبی هستند.  از شرکت­های سرمایه و شرکت­های اشخاص که در آن شرکای ضامن، کار و صنعت و لیاقت و استعداد خود را در شرکت می ­گذارند.

و به طور نامحدود مسئولیت اعمال خود را قبول می­ کنند.  و عده دیگر برای استفاده از خدمات شرکای ضامن سرمایه لازم را در اختیار آنها قرار می ­دهند. بدون اینکه در اداره شرکت مسئولیتی داشته باشند و بیش از آن چیزی که در شرکت گذاشته­ اند تعهدی قبول نمی ­کنند.  این نوع شرکت­ها شرکت های کار و سرمایه هستند.

شرکت­های دولتی چه نوع شرکتی می باشند؟

نوع خاصی از شرکت­های تجاری که نه جزء شرکت­های سرمایه و نه جزء شرکت­های اشخاص محسوب می ­شوند.  شرکت­های دولتی هستند، شرکت­های دولتی از انواع شرکت­های تجاری محسوب می­ شوند.  ولی تأسیس، اداره، انحلال و نظارت بر فعالیت ­های آنها تابع قواعد خاصی بوده که در قوانین پیش بینی شده است.

ماده ۳۰۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، شرکت­های دولتی را تابع قوانین تأسیس و اساسنامه خود دانسته و در مواردی که در اساسنامه شرکت­های دولتی قید نشده تابع قانون تجارت دانسته است.

این مطلب را هم بخوانید :   خرید محصولات آرایشی و بهداشتی

 

طبق ماده ۴ قانون محاسبات عمومی کشور؛ شرکت دولتی، واحد سازمانی مشخصی است.  که با اجازه قانونی، به صورت شرکت ایجاد می ­شود. و یا به حکم قانون و یا دادگاه صالح، ملی شده یا مصادره گردیده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد.  و بیش از ۵۰% سرمایه آن متعلق به دولت می ­باشد، هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه گذاری شرکت­های دولتی ایجاد شود، مادام که بیش از ۵۰% سهام آن متعلق به شرکت دولتی است، شرکت دولتی تلقی می ­شود.

برخی از شرکت­های بزرگ دولتی که در ایران وجود دارند عبارتند از: شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی فولاد ایران، شرکت سهامی آلومینیوم ایران، شرکت هواپیمایی ج.ا. ایران و … .

 

اقسام شرکت­های تجاری کدامند؟

طبق ماده ۲۰ قانون تجارت، اقسام شرکت­های تجارتی بر هفت قسم است:

۱) شرکت سهامی؛

۲) شرکت با مسئولیت محدود؛

۳) شرکت تضامنی؛

۴) شرکت مختلط غیرسهامی؛

۵) شرکت مختلط سهامی؛

۶) شرکت نسبی؛

۷) شرکت تعاونی تولید و مصرف.

در فصول بعد به مقررات مربوط به هر یک از این شرکت­ها خواهیم پرداخت.