گسترش سریع : فقط اگر توسعه برند، به این آسانی بود !

گسترش سریع : فقط اگر توسعه برند، به این آسانی بود !

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی
  • آموزش برندینگ

برچسبا

  • برند
  • برند سازی
  • برندسازی
  • برندینگ

سرفصلای مقاله

 

  • با مشتریان رابطه برقرار کنین
  • برند فعلی خود رو تخریب نکنین
  • به معماری برند توجه کنین

 

امتیاز این پست

اگه، شما یه برند بزرگ دارین یا اجناس و خدماتی پویا که به جهان عرضه می کنین…
مرحله بعدی واسه شما چیه ؟…….. مطمئناً، پیشرفت برند.
اما  انجام این کار، کار راحتی نیس.
پیشرفت برند به یه طبقه یا گروه جدید از محصول، طبق تحقیقات در ۸۳ – ۸۴% موارد شکست خورده. پس با اینکه پیشرفت برند تو یه category جدید آسون جلوه می کنه حتی در مورد طبقه ­هایی که “بسیار سود رسون به نظر می رسه”، واقعیت اینجور نیس و شما حتما باید روش هدف دار ­های پیشرفت برند خود رو مشخص کنین.
خیلی از صنعت­ ها که به سرعت در حال تغییر هستن ( مانند بهداشت و درمان )، الان واسه اقدامات آینده خود پیشرفت برند رو در نظر دارن. داشتن یه کسب وکار محفوظ و مهر و موم شده باعث می شه، اقدامات بدون سر و صدا انجام شه.
تیم روش هدف دار باید فاکتورهای متنوعی رو واسه راه اندازی و اجرای پیشرفت­ ی برند در نظر بگیره، که شامل آمادگی بازار، پتانسیل شکست اجناس به وسیله خودشون یا رقابت با اجناس موجود، و سطح تعامل و مشغولیت مشتری با خونواده برند میشه. این موارد مسائل لازمه که نیازمند موشکافی گسترده داده ها، است.

موشکافی

“انجام بررسی” لازمه. حتی اگه بررسی داده ­ها انجام شده باشه، این برند تو ذهن مصرف­ کنندگان با معنیه یا اونو ندیده می گیرن؟  در بعضی موارد بعضی از برنده ها نسبت به محصول جدید نامربوط میکنه، در این موارد مصرف کنندگان هم این نامربوطی رو درمیابد و به خاطر همین تمایل خود رو نسبت به اون برند از دست می ­بدن.
هم اینکه، اضافه کردن ارزش افزوده به بازارهدف فعلی و افزایش وفداری رو هم در نظر داشته باشین.
بیشتر مواقع ، گسترش برند واسه مخاطبانی به طور کاملً جدید شکل می­ گیرد ( مخاطبانی جوون­تر یا به طور کاملً متفاوت از نظر اخلاقی ). به جای اون، تعداد اجناس یا خدمات جدیدی که واسه مصرف ­کنندگان فعلی­تون ارزش افزوده داره رو، در نظر بگیرین. مخاطبان مورد هدف خود رو حفظ کنین و همراه با محصول اصلی، اجناس در رابطه و جدیدی رو به اونا بفروشین و همزمان هزینه­ های بازاریابی خود رو کم کنین.
وقتی روش هدف دار بررسی شد، ایجاد و اجرای یه کمپین واسه گسترش برند رو دوش بازاریابان میشه. در ادامه چند نکته واسه شروع کار رو بررسی می کنیم.

 

با مشتریان رابطه برقرار کنین

یه برند موفق با مخاطبان کلیدی خود رابطه برقرار می کنه. واسه فهمیدن این ارتباطات یا “ارزش برند” که الان برند شما رو به یه نهاد و وجود مورد اعتماد تو ذهن مشتریان تبدیل کرده، وقت بذارین.
در واقع اگه اجناس شما با ویژگی خاصی شناخته می شن، خط جدید محصولاتتون هم باید این ویژگی رو دارا باشن. مثلا اگه خط تولید لباس شما به عنوان محصولی که از مواد ارگانیک تولید می شه، شناخته شده، خط جدید اجناس شما در مواد غذایی هم به ارزشی مشابه اون نیاز داره.
گمراه شدن از ارزش ­های اصلی خود هم جهت با پیشرفت برند ، به هر دو برند جدید و برند مادر ( اصلی ) آسیب میزنه، پس بررسی و تحلیل ارزش ­های برند رو به عملکردی حیاتی در شرکت تبدیل کنین.
با در نظر گرفتن داستان برند خود، ببینین گسترش برند واسه فصل بعدی این داستان(یعنی پیشرفت برند)، راضی­ کننده س یا نه؟

برند فعلی خود رو تخریب نکنین

حتی اگه هم­ حالا به این نتیجه رسیده ­اید که پیشرفت برند قرار نیس آسیب قابل توجه ­ای به فروش برند اصلی­تون بزنه، اشتباه می کنین. گسترش برند، حتی اگه ضعیف اجرا شده باشه بازم میتونه به برند اصلی­تون آسیب بزنه.
مسائل بزرگ مانند تعهد تحویل، خدمات مشتریان، کیفیت محصول و چیزای دیگه ای به جز اینا رو چک کنین. هم اینکه به فاکتورهای ظریفی مانند صدا وتن برند هم توجه کنین. اگه برند اصلی­تون یه موسسه مالیه که واسه سرمایه ­گذاری محافظه­ کارانه ­اش شناخته میشه، خیلی بی­ پروا در مورد پیشرفت برندتون عمل نکنین، حتی اگه اونو واسه جوانان در نظر گرفته ­اید. اول اینکه این خدمت جدید واسه مشتریان فعلی شما غیر قبول کردنیه و دوم اینکه گیج کننده س.

 

به معماری برند توجه کنین

اگه تصمیم دارین که از اسم برند اصلی­تون به عنوان بخشی از پیشرفت برند خود استفاده کنین، از معماری برند غافل نشید. به کار گیری نام برند اصلی در کنار نام محصول جدید به عنوان یه برند مادر ( Parent brand ) ( مانند بستنی میرکس میهن ) یا، به صورت امضای برند ( Brand endorsement ) ( بستنی میرکس تولید شده به وسیله میهن ) رو در نظر بگیرین.

به کار گیری نام برند اصلی در نام محصول جدید موقع گسترش برند به عنوان اعتباری واسه برند جدید، از برند اصلی شما کم می کنه، اما واسه شما امکان مانور بیشتری در مورد پیشرفت برند جفت و جور می کنه.
هم اینکه، قبل اینکه واسه محصول جدید در بین گسترش برند خود واژه­ ی مناسب پیدا کنین خوب در مورد اون فکر کنین، از عباراتی مانند “تحت لیسانس” یا ” تولید شده به وسیله” استفاده کنین. اگه شما شرکتی هستین که در مورد ­ی توربین فعالیت دارین عبارت “تحت لیسانس یا تحت پشتیبانی” مناسبه، و اگه خط تولید شما به درستی از نیروی کار استفاده می کنه” تولید شده به وسیله..” عبارت مناسبی میشه.
مهمتر از تموم این موارد، به مشتری هاتون گوش کنین. اگه اونا واسه محصول یا خدمت جدید که از راه پیشرفت برند قابل اجرا هستش، درخواست مصرانه داشته باشن، می فهمید که چی اونا رو به وجد می ­آورد و به پیام شما وصل میکنه. اگه گسترش برند از تفکرات عوامل اجرایی سر گرفته باشه به رقابت کشیدن مسئول اون، میتونه ایده­ ی خوبی باشه.
کمپین خود رو در مورد چیزای مورد علاقه مخاطباتون و اصالت برندتون آزمون و باز آزمون کنین.
مطمئن شین که مدیران تصمیم گیر در مورد تخصیص بودجه، فهمیده باشن که پیشرفت برند از پایهً ایجاد یه برند جدیده. و این بدون معنیه که واسه بازاریابی اون به بودجه کافی نیازه.
تلاش کنین فعالیتهای بازاریابی و برندینگ محصول به وجود اومده به وسیله پیشرفت برند جدیدتون به اندازه فعالیتای بازاریابی و برندسازی برند اصلیتون باشه، در این صورت شما موفق­ترین پیشرفت برند رو تجربه می کنین.

Share

آزاده اردشیری چم

بیشتر از ده ساله که در حال کسب تجربه و مطالعه دائمی در مورد برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوون که امروزه با زندگی هممون آغشته شده. به خاطر همین همیشه در اشتیاق آموختن رویکردای نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این مورد هستم.

تجربه

دوست دارم اوقات فراغتم رو با دورهمیای دوستانه، سفرهای خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرونم.

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

اسفند ۴, ۱۳۹۷

جایگاه یابی برند چیه و چگونگی نوشتن بیانیه برند پوزیشنینگ


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخشای موردنیاز علامت گذاری شدن *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

دو × ۲ =