کلمات کلیدی طولانی Long Tail Keywords و بهبود سئو

وقتی که در حال بررسی کلمات کلیدی واسه شغل خود هستین٬ به احتمال زیاد کلمات یه یا دوبخشی رو انتخاب می کنین که باور دارین مخاطبان بیشتر به دنبال اونا هستن. چیزی که نمیدونین اینه که با انتخاب این کلمات در حال صدمه زدن به روش هدف دار سئو خود هستین.

روش هدف دار سئو باید برنامه ای باشه تا از راه اون به بهترین یافته های ممکن در بهترین شکل ممکن برسین٬ اما کلماتی که تصور میکنین کاربران اون رو بیشتر جستجو میکنن بهترین کلمات هستن؟ نمیشه به طور قطعی جواب مثبت یا منفی نشون داد اما بررسی ها نشون داده که انتخاب کلمات کلیدی کوتاه ( Short Tail Keyword ) تنها باعث ضربه زدن به روش هدف دار بهینه سازی سایت می شه.

ما در عصر تکنولوژی زندگی میکنیم دستیارهای صوتی مانند سیری یا کورتانا در حال تبدیل به وسیله اصلی کاربران واسه رسیدن به هدف هستن٬ حتی گوگل هم این موضوع رو درک کرده و تلاش در تبدیل موتورجستجو خود به دستیار صوتی رو داره. وقتی که کاربران از دستیارهای صوتی سوالی رو میپرسن از کلمه ی کلیدی استفاده نمی کنن بلکه با اونا همون طور که با باقی مردم صحبت میکنن٬ صحبت میکنن. به بیان دیگه دستیارهای صوتی از اولین ابزارهایی هستن که به طور کامل براساس Long Tail Keywords کار میکنن.

به جای انتخاب کلمات کلیدی کوتاه باید واسه کلمات کلیدی طولانی ( Long Tail Keywords ) برنامه ریزی داشته باشین.

برنامه ریزی

اول از همه بدونین که اگه شمام کلمات کلیدی کوتاه رو انتخاب کنین پیرو راه اکثریت هستین٬ یعنی همه در حال برنامه ریزی و فعالیت واسه این کلمات هستن و اگه همه به سمت موضوع خاصی میرن بدونین که امکان به کار گیری پتانسیل حداکثری اون واسه شما وجود نخواد داشت.به طور مثال اگه کلمه ی “بازاریابی” رو جستجو کنین با ۷۲۷/۰۰۰ نتیجه روبه رو میشین٬ این عدد حضور شما به عنوان یه سایت تازه کار یا کمتر فعال در این بخش رو در صفحات اول غیرممکن میکنه. حال اگه کلمه ی “بازاریابی درون گرا” رو انتخاب کنین با ۹۱/۰۰۰ نتیجه برخورد میکنین که به مراتب کمتر از کلمه ی قبلیه اما هنوزم تعداد بالایی از سایت در این کلمه هستن. اگه مقداری کلمه رو طولانی تر کنیم مثلا “آموزش بازاریابی درون گرا” رو انتخاب کنیم به ۸۱/۰۰۰ نتیجه می رسیم که امکان دیده شدن سایت رو زیاد می کنه.

انتخاب کلمه ی “بازاریابی” بسیار وسوسه برانگیزه اما اگه شرکت تازه کاری هستین و یا هنوز پتانسیل رقابت با بهترین های این میدون رو ندارین انتخاب این کلمه به شکست منجر می شه.

فکر نکنین که میگیم روش هدف دار بهینه سازی خود رو از یاد ببرین و با طولانی کردن کلمات از این خونه به اون خونه حرکت کنین و با مشتریان بالقوه حرف بزنین٬ نه٬ هدف ما اینه که روش هدف دار بهینه سازی خود رو به سطحی برسونین تا از عواملی که شما رو از بقیه متفاوت میکنه استفاده کنین. در نتیجه به مخاطبینی می رسین که احتمال تبدیل اونا به مشتری یه شرکت کوچیک بیشتره.

نکات مثبت کلمات کلیدی طولانی بسیار عالی هستن:

رقابت کم٬ مقدار جستجوی کمتر و از همه مهم تر جستجوی هدفمندتر
همه ی اینا در کنار این که کسی که از راه کلمات کلیدی طولانی وارد سایت میشه به احتمال زیاد از خدمات شما استفاده می کنه چون هدف مشخصی دارن. مثلا اگه در انتخاب کلمات کلیدی کوتاه از هر ۱۰۰ مخاطب ۱ نفر به مشتری تبدیل میشه ( اندازه تبدیل CR=1% ) در کلمات کلیدی طولانی از هر ۱۰ مخاطب ۱ نفر به مشتری تبدیل می شه ( اندازه تبدیل CR=10% ) که عدد بسیار خوبیه.

بخش سخت آنجاییه که به کار گیری کلمات کلیدی طولانی در محتوا سخت تر از کلمات کلیدی کوتاهه. وقتی که از Short Keywords استفاده میکنین کلمات یه یا دوبخشی هستن اما کلمات کلیدی طولانی چندین بخشی هستن و به کار گیری اونا به صورتی که طبیعی به نظر برسه سخته. واسه به کار گیری این کلمات باید خلاقیت زیادی داشته باشین و فکر نکنین کلمات رو دقیقا همون طور که هست باید مورد استفاده بذارین. به طور مثال اگه کلمه ی شما “آموزشی بازاریابی درون گرا” است می تونین از کلماتی مانند “منابع آموزشی بازاریابی درون گرا به زبون فارسی” در متن استفاده کنین.

خلاقیت

دقت کنین٬ ببینین چقدر کلمات بهتر شدن و چقدر به کاربران در رسیدن به هدف کمک می کنن. مگه هدف شما جز اینه؟ جز این که مخاطبین پیدا کنین که از راه ارائه بهترین یافته های اونا رو راضی کنین تا به مشتری تبدیل شن؟

هم اینکه وقتی که شما به این که در انتخاب کلمات از دید مشتری نگاه کنین٬ این باور و تفکر در کل روش هدف دار بازاریابی وارد می شه و تاثیر دیدگاه مشتری رو متوجه میشین.

دنبال راه دیگه ای واسه انتخاب این جور کلمات هستین؟ بسیار ساده س! یه کلمه رو در گوگل جستجو کنین و از راه پیشنهاداتی که خود گوگل ارائه میکنه می تونین فهمیده باشین که مخاطبان دقیقا به دنبال چه کلماتی هستن.

اگه در زبانی جز فارسی فعالیت میکنین سایت هایی مانند Quora به شما در درک بهتر چیزی که کاربران به دنبال اون هستن بسیار کمک میکنه. سوال هایی که در بخش ی کاری شما پرسیده میشه بهترین منبع واسه انتخاب کلمات کلیدی طولانی و تولید محتوا هستن.

در آخر وسایل حرفه ای مانند Google Adwords. Google Analytics و Google Webmaster Tools داده های بسیار زیادی دارن که اگر بتونین از اونا استفاده کنین٬ شک نداشته باشین به بهتر شدن روش هدف دار بهینه سازی و بازاریابی شما کمک می کنن.

کوتاه شاید قشنگ تر باشه اما در موضوع کلمات کلیدی٬ کلمات کلیدی طولانی ممکنه سود بیشتری واسه شرکت در یافته های جستجو داشته باشن.

منبع: سئوموز