پراید و پژو قاتلان اصلی ایرانی ها در جاده های کشور

با نزدیک شدن به نوروز و سرازیر شدن ایرانیان به جاده ها، یه چند وقت پیش نشست ستاد رسانه ای پیشگیری از سوانح و حوادث با حضور سردار تقی مهری برگزار شد. به گزارش مهر، در این نشست رسانه ای رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اولویت کمتر سفرهای زمینی در دیگه کشورها، از سهم ۹۴ درصدی ترددهای این چنینی در ایران خبر داد.

به گفته سردار مهری در کشور ما در سال ۸۴، هرساله حدود ۲۷ هزار نفر جون خود رو در سوانح جاده ای از دست دادن، این در حالیه که در سال گذشته آمار جون باختگان به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده.

رئیس پلیس راهور ناجا آمار خودروهای حاضر در خیابونا و جاده های کشور رو حدود ۲۱ میلیون دستگاه تخمین زده. اگه این رقم رو با آمار ۷ میلیون دستگاهی واسه سال ۸۴ مقایسه کنیم، می بینیم که در طول این چند سال اندازه خودروهای موجود در کشور سه برابر شده. اگه آمار ۱۱ میلیونی موتور سیکلتا رو هم به آمار ۲۱ میلیون دستگاهی اتومبیلا اضافه کنیم، با آمار ۳۲ میلیون وسیله نقلیه در ایران روبرو میشیم.

سردار مهری تعداد گواهینامه های صادر شده واسه ایرانیان رو ۴۰ میلیون کارت عنوان کرده که از بین اونا ۲۸ الی ۳۰ میلیون فعال هستن؛ این وسط حدود ۲ میلیون گواهینامه در سال ۹۶ صادر شده که در مقایسه با سال قبل از رشد ۳۵ درصدی حکایت داره.

اما یکی از آمارهای جالبی که در بین سخنان سردار مهری به اون گفته شد، به مصرف روزانه بیشتر از ۸۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مربوط می شه. مطمئنا بخش اعظمی از این اندازه سوخت به وسیله خودروهای داخلی که بیشتر دارای موتورهای قدیمی و کم بازده هستن، مصرف شده یا به عبارت بهتر از بین میره.

در صورت جایگزینی این خودروها با مدلای جدید کم مصرف یا هیبریدی، میشه مصرف سوخت کل کشور رو در با بدبینی ترین حالت تا ۳۰ درصد کم کرد. اگه این اتفاق روزی در رویاهایمون اتفاق بیفته، از هدر رفت روزانه ۲۴ میلیون لیتر بنزین جلوگیری می شه. فارغ از یارانه هایی که واسه بنزین پرداخت می شه، صرفه جویی ۲۴ میلیون لیتری، جلوی دود شدن روزانه ۲۴٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومن رو می گیره.

با ضرب این رقم در ۳۶۵ روز سال و مشاهده نتیجه بیشتر حیرت زده میشیم، چون در رویای یاد شده هرساله ۸٫۷۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومن صرفه جویی می شه، مبلغی که مطمئنا می تونه نقشی انکارناپذیر در حل مشکلات موجود، از جمله مشکلات مربوط به دهه شصتیا که واسه بعضی دردسرساز شدن، داشته باشه!

وجود تقریبا ۵۴۰۰ نقطه حادثه خیز در ۳۰۰۰ نقطه از جاده های بین شهری، دیگه آمار تامل برانگیزیه که رئیس پلیس راهور ناجا به اون اشاره کرده؛ به گفته سردار مهری ۵۰ درصد از افراد فوت شده در سوانح جاده ای، در درمانگاه یا راه بیمارستان جون خود رو از دست میدن. هم اینکه روزانه ۴۳ نفر در تصادفات جور واجور فوت کرده و بیشتر از ۵۰۰ نفر زخمی یا معلول می شن.

طبق آمار باحال دیگری که در این نشست رسانه ای اعلام شد، پراید و پژو یکی از عوامل اصلی در داغدار کردن خونواده های ایرونی هستن. بر این پایه رد پای این دو مدل باستانی در ۵۲ درصد از تلفات جاده ای دیده می شه که می تونه مهر تاییدی بر ایمنی ضعیف اونا باشه. یعنی هر روز بیشتر از ۲۰ نفر به وسیله پراید و پژو در جاده ها جون خود رو از دست میدن، آماری که اگه در جایی دیگه ثبت می شد، شک نداشته باشین شرمساری سازندگان اینجور ارابهای مرگی رو به دنبال داشت.

در این آمار بدیش اینه به اینکه چه مدلایی از پژو بیشترین تلفات رو داشتن، اشاره ای نشده.