فورد: موستانگ را به دلیل ژنتیک تان دوست دارید

شمام با شنیدن غرش بلند موستانگ، تغییر در جریان و تپش خونتون حس می کنین؟ اگه جواب تون مثبته، خالق موستانگ، دلیل اونو درون DNA شما می بینه. بدون هیچ شوخی، چیزی که فورد میگه به طور کامل درست و تنها یادآوری کوچکیه از مسئله ای که ریشه در قبل تاریخ داره. به شکل علمی، اندازه عکس العمل به صدای بلند و ترسناک، مانند چیزی که از اگزوز اسب آمریکایی بیرون میاید، و به همون ترتیب اندازه ترشح آدرنالین و عکس العمل بدن، به طور کامل به خود شخص و فرد فرد آدما یا بهتر بگیم به مشخصه اصلی اونا یعنی DNA رابطه داره.

در واقع اگه بخوایم کمی قضیه روشن تر شه باید به آدمای باستانی دقت کنیم: یعنی وقتی که صداای بلند زنگ خطر، و پدیده خیلی مهمی واسه آدمِ درون طبیعت بود. اگه آدم امروزی در آرامش بیشتری هست و تموم تکنولوژی دنیا تلاش واسه سرعت و امنیت و آرامش بیشتر دارن، سر و صدای یه موستانگ بازم جلب توجه می کنه، چون که این محصول آمریکایی، انگشت بر جایی میذاره که نه با مکان محدود می شه، نه زمان به اون تاریخ انقضا میده.

به چه دلیل همیشه موستانگ پرفروش ترین کوپه دنیاس؟

دلیل دقیقا همونه که خودروساز آمریکایی فرموده. تا دلتون بخواد می تونین، خودروهایی اسپرت تر، شکیل تر، لوکس تر، مجهز تر و قوی تر از موستانگ رو پیدا کنین. اما چیزی در موستانگ نهفته که انگار به شکل به طور کامل القایی، راننده خوشبخت رو جادو می کنه. گویی هر چیزی که به عنوان بهای خودرو می پردازید، صرف ساخت یه تیکه عضله ترسناک می شه که جز ناثیرگذاری هدف دیگری نداره.

همه اون چیزی که از عکس العمل آدم گفته شد، تحت یه عکس العمل شیمایی اساسی در مغز شکل میگیره. همون عکس العمل Fight or Flight (واکنشی که در مواقع احساس خطر در هر موجودی به شکل ذاتی انجام میشه) که کم کم تو ذهن و تن ما آدما، به شکل سخت افزاری ثابت شده، و از وجود اساسی اون نمیشه فرار کرد. با در نظر گرفتن وجود اینجور قوانینی بر فیزیک و ذهن آدم، مهندسین همیشه تلاش کردن که بیشترین استفاده و استفاده کردن از این واقعیت طبیعت و آدم داشته باشن. یکی از این شاخه های اساسی، مهندسی صداست. شاید کمتر پیش اومده باشه که با دقت بیشتری به جایگاه مهم و موثر اون توجه کرده باشین، اما باید بدونین که در هر بخش تکنولوژی، مانند گوشی همراه که هر روز با اون سر و کار دارین، به جزئیات بسیاری، به طور کامل هدف دار و برنامه ریزی شده، فقط به شکل یه صدای ناچیز پرداخته شده. مهندسی صدای موستانگ هم بسیار پیچیده س. عوامل زیادی رو طراح خودرو در نظر گرفته تا چیزی که ما به عنوان غرش پایانی این محصول آمریکایی می شنویم، برامون اثر داشته باشه.

"شاید ما از تک و توک کسائی باشیم که محکوم به طراحی یه محصول واسه یه مشخصه خاص نیستیم و صدای موستانگ فقط امضای اون نیس. بلکه همه اون چیزیه که دی ان ایِ تشنه یه راننده علاقه مند و با احساس می خواد!" هانی ایِش، مهندس صدای تیم طراحی فورد.

 مهندسی صدای خودرو دنیای پیچیده و پیشرفته ای داره که قبلا در مطلب مفصلی به اون پرداختیم. منتها در مورد موستانگ، با در نظر گرفتن مدلای گذشته اون، این مهندسی، بیشتر در بخش مانیفولد، دریچه و لوله ها، مخصوصا اگزوز، متمرکز می شه. چون که در آخرین مدلای موستانگ، دیگه خبری از موتور سنگین و حجیم اون نیس و پتانسیل چندانی واسه مانور مهندسان در قسمت موتور نیس. با این وجود بازم موستانگای اکوبوست، قوی (با ۳۱۰ اسب بخار توان) و به شکل فنی همون کوپه دوست داشتنی هستن که بودن. اما روند نزولی کیفیت تاثیرگذاری صوت پرفروش ترین کوپه دنیا، به طور کامل مشخصه. مسئله ای که طراحان هم اونو پذیرفته ان و برنامه های جالبی واسه مدلای آینده دارن.

قراره واسه سیستم اگزوز فورد موستانگ ۲۰۱۹ تلاش بسیاری شه. در اواخر تابستون امسال از مدل ۲۰۱۹ اون رونمایی می شه که با موتور ۲٫۳ لیتری توربوشارژ اکوبوست، هم کوپه ای قدرتمنده، هم پر سر و صدا، درست مانند مدلای سالای دور و دراز گذشته: فقط با یه کلیک روی کنسول میانی، راه فرعی اگزوز باز می شه، و اون وقت موستانگ وحشی همه جا رو خواهد لرزوند.

 

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *