دراپ شیپینگ Drop Shipping چیست؟

می دونین می تونین بد ون د اشتن فروشگاه، تجارت الکترونیکی د اشته باشین ؟ این کار با  د راپ شیپینگ dropshipping ممکن شد ه س. در این مقاله درباره د راپ شیپینگ و ویژگیای اون، امتیازات و مشکلات اون صحبت میکنیم.

مشکلات

سرفصل محتوا

  • دراپ شیپینگ چیه؟
  • دراپ شیپینگ چیجوری کار می کنه؟
  • راهنماییایی واسه شروع « کار و کاسبی » آنلاین « د راپ شیپینگ»
  • امتیازات دراپ شیپینگ
  • مشکلات دراپ شیپینگ
  • فرق بین تولیدکننده و کلی فروش دراپ شیپینگ
  • دراپ شیپینگ واسه چه کسائی کاربرد داره؟
  • دراپ شیپینگ واسه چه کسائی کاربرد نداره؟
  • حاشیه سود دراپ شیپینگ
  • ریسکای دراپ شیپینگ
  • دراپ شیپینگ مدل کار و کاسبی شکست خورده ایه؟
  • چیجوری در کار و کاسبی دراپ شیپینگ موفق شیم؟

دراپ شیپینگ چیه؟

دراپ شیپینگ یه جور از کار و کاسبی خرده فروشی بوده که درواقع فروشنده مالک هیچ کدوم از اقلامی که به فروش می رسن نیس.

حقیقت امر اینه که شما به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می کنین. سفارش رو دریافت می کنین، سفارش رو به شرکت حمل و نقل ارسال می کنین تا اونو از محل تولید (انبار فروشنده اصلی) به محل خریدار برسونه.

سود شما فرق قیمت خرید مشتری در سایت شما و اون چیزیه که مالک اصلی کالا از شما می خواد، البته با کسر سرویس حمل و نقل!

قیمت

دراپ شیپینگ چیجوری کار می کنه؟

به طورکلی دراپ شیپینگ خیلی دچار پیچیدگیای عادی کار و کاسبی آنلاین نیس. در تصویر زیر می تونین به طورکلی روند این مدل کار و کاسبی رو ببینین.

شما سفارش رو دریافت می کنین و به صورت خودکار یا غیر خودکار سفارش وارده رو به مالک کالا ارسال می کنین.
بسته شامل کالای خریداری شده از طرف شما به مشتری می رسه.

اما اگه بخوایم به طور کامل تری توضیح بدیم شما اجناس رو با قیمت عمد ه فروشی می خرید و قیمتای خرد ه فروشی خود تون رو اعمال می کنین . اینطوری که:

۱٫ ابتد ا اجناس د لخواه خود رو لیست می کنین .

۲٫ بعد اجناس خود رو روی وب سایتای حراجی قرار می د هید .

۳٫ بعد از فروش، پولا رو جمع آوری می کنین .

۴٫ محل سفارش رو از راه سایتی که د ر اختیار شما گذاشته شد ه، واسه شرکت می فرستید . اختلاف پولی که شما روی محصول کشید ه اید از هزینه اصلی می شه سود شما.

۵٫ د ر آخر محصول مستقیما به ده مشتریان تون می رسه .

۶٫ فروش مجد د به معنی سود بیشتره.

اگه توجه کنین ، د ر معاملات خرید وفروشی که واسطه ای نباشه و فقط صاحب فروشگاه و پخش کنن ه اجناس د ر فروش نقش د اشته باشن ، حاشیه سود عملیاتی کارآفرین بیشتر می شه .

وقتی که شما واسه یه بار با شرکتای پخش کنن ه به توافق می رسید ، شرکت رسید گی به مراحل انجام شد ن ارسال، برگشت (بازد ه) و صد ور عامل محصول رو بر عهد ه می گیره.

توافق

تنها نگرانی فروشند های این فروشگاه های مجازی می تونه رسید ن تعد اد مشتریان به بالاترین حد از راه پورتال اونا باشه .

بهترین راه واسه شروع، مشخص کرد ن حاشیه سود عملیاتی فروش خود قبل از هر اقد امیه.

واسه رسید ن تعد اد مشتریان به بالاترین حد ، د اشتن د انش حد اقلی از رسانه های اجتماعی، بازاریابی د یجیتالی و بهینه سازی موتورهای جست وجو می تونه مهم باشه . اینجاش خیلی مهمه که د ر رقابتای تبلیغاتی از د یگران متفاوت باشین و پیشنهادای وسوسه کنن ه ای د ر اختیار مشتریان قرار بد هید که د ر پایان شما رو انتخاب کنن .

راهنماییایی واسه شروع « کار و کاسبی » آنلاین « د راپ شیپینگ»

واسه شروع کار و کاسبی آنلاین لازمه این راهکارهایی رو که به وسیله یه مشاور تجارت الکترونیک پیشنهاد شد ه د نبال کنین .

د اشتن یه طرح کار و کاسبی مناسب: اهد اف روشن و بازه وقتی مناسبی واسه رسید ن به اونا د اشته باشین که می تونه یه روز، یه هفته، یه ماه و حتی یه سال طول بکشه .

واسه به نتیجه رسید ن عجله نکنین : نباید واسه به نتیجه رسید ن عجله کرد چون این برنامه ای طولانی مد ته.

به طور منظم بررسی کنین : به طور منظم و سر ساعت مقرر خود ، محتوای سایت رو بررسی کنین . نکته مهم د اشتن تعد اد ترافیک سایت (بازد ید کنن گان) بالاست.

– خد مات و اجناس جذابی رو واسه فروش ارائه د هید

تلاش کنین بهترین باشین : آموزش مد اوم لازمه. همیشه میشه مطالب جد ید یاد نمی گیرین.

امتیازات دراپ شیپینگ

بزرگ ترین مزیت دراپ شیپینگ اینه که کار و کاسبی خیلی کم هزینه ایه و شما امکان این رو دارین که دسته خیلی از کالاا رو به در سایت به فروش برسونین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این کار بدون هزینه های سربار، پیش پرداخت، انبارداری و چیزای دیگه ای به جز اینا شکل میگیره. هم اینکه این روش وسیله مناسبی واسه تلاش و خطا روی فروش جنسای جدیده.

از اونجایی که شما فقط باید کالای جدید رو به لیست جنسای موجود در سایت خود اضافه کنین!

بعضی امتیازات این مدل کار و کاسبی عبارتند از:

  • سرمایه اولیه ناچیز: احتیاجی به سرمایه گذاری زیادی ندارین. یه سایت یا یه اپلیکیشن که بشه در اون سفارشی رو ثبت کرد!
  • سرمایه گذاری

  • دایره انتخاب بسیار زیاد از بین جنسا: وقتی احتیاجی به پیش پرداخت واسه کالایی ندارین، می تونین تعداد بسیار خیلی از جنسای جور واجور رو واسه فروش پیشنهاد بدین.
  • خطر پایین: بدون سرمایه گذاری اولیه، خطر این مدل بسیار کم میشه. اگه کار و کاسبی شما رونق نگرفت هیچوقت با هزاران کالای خریداری نشده و موجود در انبار روبرو نمی شین. فقط یه سایت دارین که بازدیدکننده ای شاید نداشته باشه!
  • استقلال مکانی: چون انبار، دفتر فروش و خیلی از قسمتای کار و کاسبی حذف شدن، در این مدل احتیاجی به اجاره محلی واسه کسب درآمد ندارین. میشه این سایت و درواقع کل کار و کاسبی رو از روی یه لپ تاپ وصل به اینترنت اداره کرد.
  • انعطاف در اندازه کار و کاسبی: چون احتیاجی به پردازش تک تک سفارشا ندارین، واسه شما مهم نیس که روزی یه سفارش داشته باشین و یا ۱۰۰۰ سفارش.

مشکلات دراپ شیپینگ

تا اینجا از امتیازات این مدل گفته شد اما مثل هر مدل دیگری، این مدل هم دارای مشکلات متفاوتیه. بعضی از این مشکلات عبارتند از:

  • رقابت شدید: اگه واسه شما ساده س! که به سرعت کار و کاسبی آنلاینی راه اندازی کنین، پس همه می‎تونن حریف شما باشن!
  • حاشیه سود کم: وقتی که واسطه هستین، بالطبع حاشیه سود کمتری نصیب شما می شه. مخصوصا که وقتی در کشور تولیدکننده محصول اینجور کار و کاسبی ای رو مدیریت می کنین. بعضی از وقتا رقابت شما با خود تولیدکنندگان هم نزدیک می شه.
  • کنترل کم روی برند: واقعیت اینه که شما حتی کالای تحویل شده رو نمی ببینن. درنتیجه امکان تاثیرگذاری برند شما تو ذهن مخاطب وقتی که کالایی با برندی که واسه شما نیس رو به اون تحویل می دین کمه. به این مطلب، نبود حمل کالا به وسیله خودتون رو هم اضافه کنین، می بینین که تقریبا کنترلی روی تجربه مشتری دارین.

فرق بین تولیدکننده و کلی فروش دراپ شیپینگ

خیلی ساده می تونه این دو موضوع باهم به اشتباه گرفته شه. در خیلی از مواقع هم این دو به جای هم به کار می رن. اما فرق میون این دو در این نکته نهفتهه که تولیدکننده بعضی تولیدکنندگان فقط تولیدکننده کالا هستن، ولی بعضی حاضرن کالا رو(هرچند به مقدار کم) به محلی که شما اعلام می کنین ارسال کنن.

این حالت به دلیل نبود وجود واسطه، بنکدار، کلی فروش و بقیه عوامل، بهینه ترین مدل واسه دراپ شیپینگه. از طرف دیگه شما بهترین قیمت رو از تولیدکننده درخواست می کنین که منتهی به ایجاد حاشیه سود بالاتری هم می شه.
کلی فروش دراپ شیپینگ، کسب و کاریه که در اون کسی کل محصول تولیدشده رو از تولیدکننده خریداری کرده و از طرف شما اونو به مشتری تحویل میده.

در خیلی از مواقع تولیدکنندگان هیچوقت نمی خوان تا درگیر فروش به شرکتای کوچیک و یا خرده فروشی شن، در این حالت کالا یا با انتقال به انبار کلی فروش و یا بدون انتقال از انبار تولیدکننده به دست مشتری می رسه.

دراپ شیپینگ واسه چه کسائی کاربرد داره؟

تعداد کمی از کارآفرینان می تونن از این مدل واسه کار و کاسبی خود استفاده کنن که بعضی از اونا عبارتند از:

    • کارآفرینی براساس تائید محصول: این مدل یکی از بهترین روش ها واسه تست کردن اجناس جدید یا حتی راه اندازی کار و کاسبی جدید قبل از سرمایه گذاری سنگین روی محصول پایانی و یا بقیه هزینه های خرید و یا انبار داریه.
    • کارآفرینی

  • کارآفرینی براساس بودجه: این مدل به طور حتم کم هزینه ترین مدل فروش آنلاینه که حتی احتیاجی به خرید قبل از سفارش نداره.به دلیل روش خاص تحویل این مدل واسه کسائی که به بودجه کمی دست به کار و کاسبی آنلاین میزنن بسیار مناسبه.
  • کارآفرینی واسه اولین بار: این مدل هم اینکه واسه اولین تجربه فروش آنلاین هم مدلی تقریبا بی نقصه. واقعیت اینه که فروش آنلاین برخلاف اینکه ساده به نظر می رسه کار پیچیده ایه. سرازیر کردن ترافیک به سایت، تبدیل ترافیک بازدیدکننده به مشتری بالقوه و در آخر خرید زمان و هزینه بره. این مدل با هزینه های اولیه کمی که به شما تحمیل می کنه می تونه به شما اجازه بده تا در به جای هزینه کردن واسه نیازمندیای فیزیکی، در جای درست (ترافیک و بهینه سازی) هزینه کنین.
  • کارآفرینی مانند فروشگاه های زنجیره ای: مدل دراپ شیپینگ واسه آدمایی که تمایل به عرضه دسته بزرگی از اجناس با فرقای بسیار دارن هم کارآمده. براساس اینکه کالاهایی با چه محدوده قیمتی واسه نمایش و فروش در سایت قرار می دین، با هر مدل دیگری تقریبا شدنی نیس که هزاران هزار سفارش رو بتونین پردازش کنین. در این حالت دراپ شیپینگ به کمک شما میاد!

دراپ شیپینگ واسه چه کسائی کاربرد نداره؟

در چند حالت زیر بهتره واسه کار و کاسبی خود از این مدل استفاده نکنین:

کارآفرینی براساس برند: با اینکه ایجاد یه برند مانا بسیار سخته، ولی ارزش وقتی که واسه اون صرف می کنین رو داره. با در نظر گرفتن همه شرایط باید گفت که ایجاد یه برند به وسیله این مدل که در اون خیلی از عناصر تحتِ کنترل شما نیس خیلی سخت تر از بقیه مدلا هستش.

مثلا خیلی از مواقع تصور مشتری اینه که به وسیله تحویل دهنده، کالا بهش فروخته شده. نکته قابل توجه دیگه اینه که به دلیل اینکه شما کنترلی روی تحویل سفارش ندارین، بیشتر اوقات کالای خریداری شده تو یه بسته بندی بدون نام و نشون شما (تو یه کارتن قهوه ای رنگ) تحویل مشتری داده می شه.

شاید این موقع زمان خوبی واسه پرسیدن این سوال باشه که این واقعا تجربه ایه که شما توقع دارین تا مشتری تون اونو به دست بیاره؟ در آخر و به همون دلیل قبلی در بعضی وقتا که کالا به هر دلیل دیر و یا هیچوقت به مشتری نمی رسه، باید با پیگیریای سرگیجه آور تلاش در اصلاح مشکل کنین و این ممکنه کام مشتری تا حدود زیادی تلخ شه!

کارآفرینی براساس حاشیه سود: شاید بزرگ ترین مشکل این مدل کم بودن حاشیه سود اون هستش. به صورت کلی واسه دراپ شیپینگ بسته به موقعیت محلی که سفارش در اونجا تحویل می شه حدود ۱۰ – ۲۰ % سود واسه صاحب کار و کاسبی باقی می مونه.

در آخر سود خالص شما پس از انتقال وجه به حساب تولیدکننده باید از کارمزد انتقال وجه، هزینه احتمالی حمل، خدمات آنلاین و سایت کسر شه. البته الان خرده فروشیای آنلاینی وجود دارن که در هر سال مالی تا ۱ میلیون دلار سود به .

دلار

بازاریابان غیر خلاق: بیشتر تولیدکنندگانی که کالای خود رو هم به مشتری تحویل میدن ۳۰% هدف فروش خود رو مبنی بر فروش مستقیم به مشتری قرار میدن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این هدف معمولا از راه فروش از سایت فروش آنلاین تولیدکنندگان انجام قبول می کنه.

این معنیش اینه که اگه شما کالای اونا رو به فروش می رسونین ، اصلی ترین حریف شما خود تولیدکننده س! تولیدکننده ای که حاشیه سود بسیار بالاتری از شما روی همون کالا کسب می کنه.

مطمئن باشین که رقابت در این حالت بی فایده بوده و اونا شما رو شکست میدن. اگه برنامه ای واسه شکست دادن تولیدکننده تو سرتونه باید این برنامه شامل خلاقیت بالا و پیدا کردن کانالایی واسه دسترسی به مشتریه که هنوز به وسیله تولیدکننده کشف نشده ان. یکی از این روش ها به کار گیری گوگل ادوردز و تبلیغات فیسبوک و یا سرویسای مشابهه.

خلاقیت

دراپ شیپینگ یه جور از کار و کاسبی خرده فروشی بوده که درواقع فروشنده مالک هیچ کدوم از اقلامی که به فروش می رسن نیس.

حاشیه سود دراپ شیپینگ

همونجوریکه گفته شد سود خالص شما در این مدل بستگی به محل تحویل داره. معمولا واسه این روش تا ۲۰% به عنوان اندازه سوددهی در نظر گرفته می شه. البته همیشه باید مقادیری واسه هزینه های تبلیغات و مدیریت سایت هم کنار گذاشته شه تا در درازمدت هزینه شه.

ریسکای دراپ شیپینگ

این مدل تقریبا خطر کمی از دید خسارت مالی داره و این به همون دلیل نبود پرداخت قبل از تحویل سفارش هستش. خطر این مدل در جایی قرار داره که میشه به رقبای بسیار و حاشیه سود کم اشاره کرد.

حاشیه سود کم به معنی اینه که اگه می خواین کار و کاسبی پررونقی داشته باشین باید تعداد فروش بالایی رو تجربه کنین و این حاشیه سود کم تا حدود زیادی دست شما رو در اجرا و یا هزینه کرد کمپینای جور واجور آنلاین واسه هدایت ترافیک به سایتتون، می بنده.

دراپ شیپینگ مدل کار و کاسبی شکست خورده ایه؟

ده سال پیش، این مدل بسیار پررونق بود. باید در نظر داشت که در سالای گذشته خرده فروشیای آنلاین به کار گیری این مدل در کشورای جور واجور تا حدودی به اشباع رسیدن.

تمایل مشتریان بیشتر به سمت تجربه خرید محصول از برند اصلی تا دراپ شیپرا مایل شده. درآخر گفت که این مدل کار و کاسبی شکست نخورده، ولی باید در نظر داشت که راه سخت و طولانی واسه راه اندازی کار و کاسبی ای بزرگ در پیش روی کسانیه که تمایل به به کار گیری این مدل در کار و کاسبی آنلاین دارن.

بهترین راه و روش واسه صاحبان کار و کاسبی، تمرکز دقیق روی کالاهاییه که به وسیله فروشگاه ارائه می شه. باید رابطه مستقیم با تولیدکننده رو در دستور کار قرارداد و از واسطه های موجود در بازار فاصله گرفت تا بیشترین سود نصیب شما شه.

چیجوری در کار و کاسبی دراپ شیپینگ موفق شیم؟

اول ازهمه به جای تصمیم با عجله و رقابت، توجه خود رو متمرکز به گوشه بازاری (نیچ مارکت Niche Market) مناسب کنین که هنوز بازیگران زیادی در اون حضور نداره. شما می تونین در اون قسمت از بازار آنلاین به شرط نبود شبکه پخش و دسترسی به مخاطب موفقیت عالی به دست بیارین.

فروشندگان اجناس وقتی به شما اعتماد می کنن که در گوشه ای از بازار به صورت تخصصی کار کنین. خیلی از کارآفرینان تازه کار با دقیق شدن و فوکوس کردن بر بازه کوچیکی از اجناس به سوددهی و حتی موفقت چشم گیر دست پیداکرده ان.

منبع: forsatnet.ir – forum.romaak.ir