دانلود پایان نامه ارائه مدلی امن برای سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار در محیط­های سرویس­گرا

دانلود پایان نامه ارائه مدلی امن برای سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار در محیط­های سرویس­گرا

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات 

گرایش :مدیریت سیستم­های اطلاعاتی

عنوان : ارائه مدلی امن برای سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار در محیط­های سرویس­گرا

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دانشگاه علوم و فنون مازندران

 پایان نامه

مقطع کارشناسی ارشد

رشته:

مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستم­های اطلاعاتی

عنوان/ موضوع

 ارائه مدلی امن برای سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار در محیط­های سرویس­گرا

استاد راهنما : دکتر بابک شیرازی، دکتر همایون موتمنی      

استاد مشاور : دکتر علی­اصغر صفایی


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
سیستم‌های مدیریت فرایند کسب­و­کار با فراهم نمودن امکان طراحی و اصلاح مدل‌های کسب‌ و کار، امکان بهینه‌سازی مدل‌های کسب و کار را در سطح مدیریت، بدون نیاز به برنامه‌نویسی­ و یا حداقل برنامه‌نویسی مورد نیاز فراهم کرده و باعث افزایش سرعت انجام فرایندهای سازمان، کاهش هزینه، افزایش سرعت به­روزرسانی و… می‌شوند. معماری مبتنی بر سرویس حالت بلوغ یافته معماری مبتنی بر اجرا، طراحی مبتنی بر واسطه و سیستم­های توزیع شده است که رویکرد بسیاری از سیستم‌های مدیریت فرایند فراهم نمودن زیرساخت مورد نیاز معماری‌های سرویس‌گرا است. در بسیاری از سیستم­ها، پیاده­سازی فرایندها به شکل سرویس­هایی در نظر گرفته می­ شود که تحت پوشش معماری سرویس­گرا قرار می­گیرند. بنابراین از معماری سرویس­گرا به عنوان یک چارچوب استاندارد با هدف افزایش چابکی در راستای واکنش سریع به تغییرات نیازمندی­های کسب­و­کار استفاده می­کنیم.
ویژگی باز بودن و انعطاف­پذیری معماری سرویس­گرا باعث به وجود آمدن چالش­های جدیدی در خصوص امنیت فرایندهای کسب­و­کار شده است، چرا که سر­ و کار داشتن با شرایط غیرمنتظره در زمان اجرا می ­تواند سبب بروز این مشکلات شود.
 لذا در این پایان نامه از چرخه­حیات سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار و معماری سرویس­گرا با لحاظ نمودن ویژگی­های امنیتی برای ارائه مدل امن در سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار سرویس­گرا استفاده می­کنیم.
در ادامه ابتدا به بررسی ادبیات موضوع در جند حوزه مفاهیم اولیه معماری سرویس­گرا، امنیت و سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار پرداختیم. سپس کارهای انجام شده در زمینه معماری سرویس­گرا و مدیریت فرایند کسب­و­کار بررسی می­نماییم. در فصول آتی رویکرد مورد استفاده در تحقیق مطرح می­ شود، در این راستا چرخه­حیات و معماری لایه­ای مرتبط با مدل پیشنهادی را ارائه می­دهیم. نهایتاً مدل پیشنهادی در قالب یک مطالعه موردی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و از دیدگاه ­های مناسب ارزیابی شده است؛ و در ادامه نتایج تحقیق و کارهای آتی بیان شده است.
کلمات کلیدی: فرایند کسب­و­کار­، سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار­، معماری سرویس­گرا­، امنیت.
 
فهرست رئوس مطالب

ردیف عنوان صفحه
۱٫ فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق ۱
۱-۱ مقدمه ۲
۱-۲ طرح مسئله ۳
۱-۳ سابقه تحقیق ۴
۱-۴ فرضیات مسئله ۵
۱-۵ توجیه ضرورت انجام تحقیق ۵
۱-۶ هدف از اجرا ۵
۱-۷ روش پژوهش و تکنیک­های اجرائی ۶
۱-۸ ساختار پایان نامه ۷
۲. فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق ۸
۲-۱ مقدمه ۹
۲-۲ معماری سرویس­گرا ۹
۲-۲-۱ تعاریف معماری سرویس­گرا ۱۰
۲-۲-۲ سرویس ۱۲
۲-۲-۳ مفاهیم مرتبط با معماری سرویس­گرا ۱۵
۲-۲-۴ فناوری­های سازنده سرویس وب ۱۷
۲-۲-۵ یکپارچه­سازی سیستم­های سازمان و تعامل پذیری بین سازمانی به کمک SOA ۲۰
۲-۲-۶ چرخه­حیات معماری سرویس­گرا ۲۱
۲-۲-۷ مزایای معماری سرویس­گرا ۲۳
۲-۳ امنیت نرم­افزار ۲۳
۲-۳-۱ مفاهیم پایه­ای امنیت ۲۴
۲-۳-۲ سیاست­های امنیتی ۲۵
۲-۳-۳ نیازمندی­های امنیتی ۲۶
۲-۳-۳-۱ نیاز امنیتی اعتبارسنجی ۲۷
۲-۳-۳-۲ نیاز امنیتی اختیار سنجی ۲۸
۲-۳-۳-۳ نیاز امنیتی رازداری ۲۸
۲-۳-۳-۴ نیاز امنیتی حفاظت از داده ۲۹
۲-۳-۳-۵ نیاز امنیتی جامعیت ۳۰
۲-۳-۲ امنیت و معماری سرویس­گرا ۳۱
۲-۴ مدیریت فرایند کسب­و­کار ۳۶
۲-۴-۱ چرخه­حیات مدیریت فرایند کسب­و­کار ۳۸
۲-۴-۲ سیستم مدیریت فرایند کسب­و­کار ۴۱
۲-۴-۲-۱ بخش­های اصلی مربوط به یک BPMS ۴۳
۲-۴-۲-۲ بخش­های جانبی مربوط به یک سیستم BPMS ۴۴
۲-۵ مدیریت فرایند کسب‌وکار و معماری سرویس­گرا ۴۴
۲-۵-۱ مروری بر برخی متدلوژی‌های معماری سرویس­گرا ۴۶
۲-۵-۲ بررسی مدل­ها و سامانه­های مدیریت فرایند کسب­و­کار سرویس­گرا ۴۹
۲-۵-۲-۱ مدل چهارقلوی معماری سرویس­گرای مسیر چابک ۴۹
۲-۵-۲-۲ سامانه­های یکپارچه مدیریت فرایند کسب­و­کار و SOA ۵۰
۲-۶ نتیجه ­گیری ۵۵
۳٫ فصل سوم: روش تحقیق ۵۶
۳-۱ مقدمه ۵۷
۳-۲ نگاه کلی و هدف از ارائه مدل پیشنهادی ۵۷
۳-۳ معرفی مدل پیشنهادی ۶۰
۳-۳-۱ معرفی چرخه­حیات مدل پیشنهادی ۶۱
۳-۳-۲ شرح کامل فازهای چرخه­حیات مدل پیشنهادی ۶۶
۳-۳-۳ ارتباط میان مدیریت فرایند کسب­و­کار و معماری سرویس­گرا در مدل پیشنهادی ۷۹
۳-۳-۴ معماری لایه­ای مدیریت فرایند کسب‌وکار سرویس­گرای امن ۸۰
۳-۳-۵ نیازمندی­های امنیتی مدیریت فرایند کسب­و­کار سرویس­گرای امن ۸۴
۳-۳-۶ مؤلفه‌های امنیتی مدیریت فرایند کسب­و­کار سرویس­گرای امن ۸۹
۳-۴ نتیجه ­گیری ۹۵
۴٫ فصل چهارم: محاسبات و یافته­ های تحقیق ۹۷
۴-۱ مقدمه ۹۸
۴-۲ مطالعه موردی ۹۸
۴-۲-۱ استخراج نیازمندی­های عمومی در راستای مدل پیشنهادی ۹۸
۴-۲-۲ استخراج نیازمندی­های امنیتی سیستم در راستای مدل پیشنهادی ۱۰۰
۴-۲-۳ طراحی و مدل­سازی فرایند در راستای مدل پیشنهادی ۱۰۵
۴-۲-۴ بررسی تأثیرات مدل پیشنهادی بر مورد مطالعاتی نسبت به رویکرد قبلی ۱۱۵
۴-۲-۵ قابلیت­های امنیتی مدل پیشنهادی ۱۱۶
۴-۲-۶ مقایسه سیستم فعلی با سیستم مدیریت فرایند کسب­و­کار سرویس­گرای امن ۱۱۷
۴-۲-۷ بررسی محدودیت­های مدل پیشنهادی ۱۱۹
۴-۳ نتیجه ­گیری ۱۱۹
۵٫ فصل پنجم: نتیجه ­گیری و پیشنهادات ۱۲۰
۵-۱ خلاصه تحقیق ۱۲۱
۵-۲ نتایج تحقیق ۱۲۲
۵-۳ مزایای تحقیق ۱۲۲
۵-۴ نوآوری­های تحقیق ۱۲۳
۵-۵ کارهای آینده ۱۲۴
۶٫ پیوست­ها و ضمایم ۱۲۵
ضمیمه الف کدهای WSDL مربوط به مشخصه سرویس احراز هویت ۱۲۶
ضمیمه ب کدهای WSDL مربوط به مشخصه سرویس پرداخت آنلاین ۱۲۹
ضمیمه ج کدهای WSDL مربوط به مشخصه سرویس صدور فاکتور ۱۳۰
ضمیمه د اشکال مربوط به فرایند اعتبارسنجی مهارت ۱۳۳
ضمیمه ‌و مقالات استخراج شده از پایان نامه ۱۳۶
ضمیمه ه واژه­نامه انگلیسی به فارسی ۱۳۹
ضمیمه ی واژه­نامه فارسی به انگلیسی ۱۴۱
۷٫ منابع و مآخذ ۱۴۹

مقدمه
امروزه سازمان­ها برای ارائه محصولات و خدمات مناسب به مشتریان و حفظ و ارتقای جایگاه راهبردی خود باید از چالاکی و سرعت مناسبی برخوردار باشند تا در صورت بروز مسائل و مشکلات مختلف بتوانند مدل کسب­و­کار خود را تغییر داده و آن­را بهبود دهند. سازمان­هایی که برای رسیدن به اهداف سازمان از فناوری اطلاعات استفاده می­ کنند، هنگامی که بخواهند تغییری را در سیستم اعمال کنند باید تمامی جنبه­ های آن ازجمله فرایندها، قوانین، کاربران، مدل داده­ای و… را تغییر دهند؛ لذا برای انعطاف در برابر تغییرات به سیستم­هایی نیاز است که علاوه بر امکان استقرار مدل کسب­و­کار فعلی، امکان بهبود مدل کسب­وکار را نیز داشته باشد. با ظهور معماری سرویس­گرا، دریچه تازه­ای برای طراحی انعطاف­پذیر سیستم­های سازمانی به روی معماران نرم­افزار گشوده    شده­است. در این معماری، سیستم به صورت سرویس­های کاملاً استاندارد، مستقل از پلتفرم، قابل توسعه و انعطاف­پذیر تحلیل و طراحی شده و پیاده­سازی می­ شود. معماری سرویس­گرا از دو عنصر اساسی سرویس و پیام تشکیل شده است. هر سرویس شامل دو قسمت رابط­ سرویس و پیاده­سازی آن می­باشد. پیاده­سازی هر سرویس با هر فناوری و روی هر سکویی[۱] امکان­ پذیر است، لذا سرویس نهایی مستقل از سکو و فناوری خواهد بود. هر سرویس، منطق کسب­و­کار و داده مخصوص به خود را دارد و سرویس­ها از یکدیگر مستقل هستند؛ در نتیجه با تغییر یک سرویس، سایر سرویس­ها دست‌خوش تغییر قرار نمی­گیرند. هر سرویس برای استفاده از عملکرد و یا داده ­های سایر سرویس­ها به رابط آن سرویس پیام می­فرستد و پاسخ خود را در قالب یک پیام دریافت می­ کند. سرویس­ها      می­توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر و هم­نوایی[۲] سرویس­ها با هم، کلان – فرایندهای کسب­ و­ کار را پیاده­سازی نمایند.
با وجود آنکه نسل قبلی سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار از گذشته تا به حال تحت قالب سیستم­های گردش کار حضور داشته است، اما این مفهوم در حال حاضر و با فراگیر شدن معماری سرویس­گرا و فناوری­ها و استاندارهای مربوط به آن شیوع بیشتری یافته است. به عبارتی در سال­های اخیر دو مفهوم معماری سرویس­گرا و مدیریت فرایند کسب­و­کار سبب هم­افزایی و تقویت یکدیگر شده ­اند. سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار سیستم­های مدیریتی هستند که کلیه فرایندهای کلان و خرد سازمان را خودکار می­نمایند. این سیستم­ها امکان شناسایی، مدل­سازی، استقرار، اجرا، مدیریت وظایف، یکپارچه­سازی با سایر سیستم­های اطلاعاتی، کنترل و بهبود فرایندهای کسب­و­کار سازمانی را به صورت استاندارد در اختیار سازمان قرار می­دهند. با همه مزایای گفته­ شده برای معماری سرویس­گرا باید به این نکته توجه کرد که این معماری دارای نقاط ضعفی هم می­باشد چرا که قابلیت انعطاف­پذیری و ویژگی باز بودن معماری سرویس­گرا سبب بروز مشکلات امنیتی و چالش­های جدیدی در این زمینه شده است؛ لذا اعمال مکانیسم­های امنیتی در سیستم­های مدیریت فرایند  کسب­و­کار مبتنی بر معماری سرویس­گرا سبب ارائه مدلی امن برای این سیستم­ها خواهد شد که در این پایان نامه به آن می­پردازیم.
در این فصل نگاهی به معرفی مسئله­ای که پژوهش بر حل آن تمرکز دارد، سابقه تحقیق، فرضیات موضوع و توجیه ضرورت خواهیم داشت. پس از پرداختن به موضوع تحقیق و ضرورت بحث، به ارائه­ اهداف خواهیم پرداخت. در انتها نیز روش تحقیق، ساختار و محتوای فصول تحقیق به طور مختصر ارائه خواهد شد.
۱-۲ طرح مسئله
در سیستم­های اطلاعاتی سنتی، مدل­سازی اطلاعات را نقطه شروع تصور می­کردند و برای مدیریت فرایندهای کسب­و­کار به یک پشتیبان سیستمی نیاز داشتند، که این موضوع را تحت عنوان مدیریت گردش کار مطرح کردند[۴]. مدیریت گردش کار شامل فعالیت­ها و فرایندهای در حال گردش است که برای حفظ تعادل و برقراری روند ارتباطی بین فعالیت­ها به یک سامانه مدیریتی نیاز دارد. در سازمان­های تجاری نیز گردش کارها یا گردش فعالیت­ها نقش گردش فرایندهای کسب­و­کار را دارند که در تحقق سیستم­های اطلاعاتی سازمان نقش حیاتی را ایفا می­ کنند و می­توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ برای این تعامل نیاز به اداره، پیکربندی، مدیریت، مدل‌سازی، طراحی و تحلیل مناسب می­باشد که این اعمال تحت عنوان مدیریت فرایند کسب­و­کار تعریف می­ شود. در سیستم­های پیشین، کنترل و گردش فرایندهای کسب­و­کار داخل سازمان اکثراً دستی بود اما امروزه تکنولوژی­های مطرح فناوری اطلاعات در این سیستم­ها مورد استفاده قرار می­گیرد [۵]. با بهره گرفتن از معماری سرویس­گرا، فرایندهای کسب­و­کار معنای واقعی خود را پیدا کرده ­اند، چرا که هدف این معماری اتصال سست در ارتباطات بین مؤلفه‌های نرم­افزاری است؛ لذا می­توان گفت اهداف مدیریت فرایند کسب‌وکار و معماری سرویس­گرا با هم منطبق هستند، زیرا فرایندها طراحی شده و پیاده­سازی آن‌ ها به صورت اتصال سست صورت می­پذیرد [۶]. امروزه معماری سرویس­گرا برای ساخت راه­حل­های سازمانی مبتنی بر سرویس مورد استفاده قرار می­گیرد، به طوری که این سرویس­ها به
عنوان یک مؤلفه مستقل و هم‌راستا با کسب­و­کار برای انجام فرایندهای کسب­و­کار استفاده می­شوند[۷].

معماری سرویس­گرا و مدیریت فرایند کسب­و­کار رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و می­توان گفت در کنار یکدیگر معنای واقعی خود را پیدا می­ کنند[۸]؛ لذا استفاده از هر دوی آن‌ ها نیازمند مدلی برای سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار است که مبتنی بر معماری سرویس­گرا باشد. معماری سرویس­گرا بدون داشتند یک مدل امنیتی، بیشتر به یک معماری فانتزی و رویایی شباهت خواهد داشت تا یک گونه عملیاتی و قابل اجرا لذا برای پوشش دادن به خلأ های امنیتی آن، به ارائه راه­حلی مبنی بر مدل امن باید تمرکز نمود. موضوع اصلی این تحقیق در بر گیرنده مدلی امن برای سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار در محیط‌های سرویس­گرا می­باشد.
۱-۳ سابقه تحقیق
با پیشرفت تکنولوژی و همچنین با توجه به نیاز روزافزون به فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمان­ها به استفاده از فناوری اطلاعات روی آورده­اند بنابراین بر روی معماری سرویس­گرا تحقیقات فراوانی صورت گرفته است. در حالی که در زمینه مدیریت فرایند کسب کار به دلیل نو بودن تحقیقات کمتری نسبت به معماری سرویس­گرا انجام شده است. شرکت­های بزرگی چون اوراکل، آی­بی‌ام بر روی سامانه­های مدیریت فرایند کسب و کار با رویکرد معماری سرویس­گرا تحقیقاتی انجام داده­اند و کارهای با ارزشی را در این زمینه انجام داده­اند[۹].
قوانین مربوط به مدیریت فرایند کسب و کار به رهبران سازمان کمک می­ کند تا بتوانند فرایندهای سودمند را شناسایی کنند. قوانین فوق متخصصین این حیطه را برای امتحان و مدل‌سازی فرایندها درگیر می­ کند[۱۰] . معماری سرویس­گرا نیز برای استقرار و پیاده­سازی سریع این فرایندها به­کار برده می­ شود[۱۱]. ایجاد دیدگاهی نزدیک‌تر میان مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس­گرا و بیان روند همگرایی آن‌ ها توسط فوزی کامون صورت گرفته است[۱۲].
امروزه در پاسخ به چالش­های ناشی از پیچیدگی و تنوع سیستم­های اطلاعاتی که کسب و کار با آن روبرو می­باشد یینی لیو و همکارانش یک راه­حل برای ترکیب معماری سرویس­گرا و مدیریت فرایند کسب و کار پیشنهاد داده­اند[۱۳]. همچنین کارهای با ارزش دیگری نیز در این زمینه انجام شده­است که ما در فصل دو به برخی از آن‌ ها اشاره می­کنیم.
۱-۴ فرضیات مسئله
برای ارائه مدلی امن در سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار مبتنی بر معماری سرویس­گرا یک سری مفروضات پیش­رو داریم که عبارتند از

  • معماری سرویس گرا که هم راستای فرایندهای کسب و کار می­باشد.
  • چرخه حیات سیستم‌های مدیریت فرایند کسب و کار و مدل­های موجود.
  • چرخه حیات معماری سرویس­گرا و مدل­های مطرح شده در این زمینه.

تعداد صفحه :۱۵۹
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       parsavahedi.t@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.