برای گیمرها، توسط گیمرها؛ نگاهی کوتاه به کمپانی Razer

زمان خوبیه واسه اینکه لحظه ای در زندگی Tan Min Liang باشیم و دنیا رو از نگاه اون ببینیم.

به عنوان مدیرعامل یه تولیدکننده سخت افزار به نام Razer، تون مین لیانگ ۳۸ ساله، زاده سنگاپور رشد شرکتی کوچیک با دقیق شدن و فوکوس کردن بر اجناس بازار خاص رو از اولین روزای خود تا به امروز که تبدیل به غولی بزرگ شده تجربه کرده. ریزر حالا تولیدکننده بعضی از جذاب ترین و لوکس ترین لوازم جانبی واسه پی سی گیمرهاه.

به گفته «تون»، اگه ریزر یه راز موفقیت داشته باشه، اونم دقیق شدن و فوکوس کردن روی یه جامعه خاص و منحصر به فرد بوده: گیمرها.

اون در مصاحبه ای اختصاصی با سایت فوربس گفت: «فکر می کنم از اول تا حالا، ما بسیار روی گیمرها تمرکز داشتیم. شعار ما 'واسه گیمرها، به وسیله گیمرها' بوده. وقتی شروع کردیم، به این فکر نکردیم که بزرگ ترین برند سبک زندگی واسه گیمرها باشیم. هنوزم جالبه که به اون فکر کنیم، ولی مسخره س. وقتی ما شروع کردیم، فقط می خواستیم یه ماوس بهتر واسه خودمون بسازیم.»

تون ادامه میده: «واسه اولین ماوس مون گفتیم که خیلی ، این شاید اولین و آخرین محصولیه که می کنیم، پس بیایید یه چیز فوق العاده بسازیم. قراره چه اسمی روی اون بذاریم؟ به همه ماوسای موجود در بازار نگاه کردیم، MX فلان یا FX 200 و اینجور چیزها. چیزی می خواستیم که واقعا درخشش ما در اون دیده شه و گفتیم پس بیایید ماوسی بسازیم که همه رقبایش رو می بلعد.»

پس حالا فهمیدین که به چه دلیل همه ماوسای ریزر، به جای اون که کدهای مسخره داشته باشن، نام یه مار روی شون نهاده شده؟

اولین ماوس شرکت با نام Boomslang 1000 در سال ۱۹۹۹ عرضه شد و موفقیتی بزرگ بدست آورد. در زمونه ای که دقت در ماوسا اهمیت چندانی نداشت، این محصول، رزولوشن ۱۰۰۰dpi ارائه می کرد، در حالی که یه ماوس توپی بود.

اواسط دهه گذشته میلادی، ریزر ماوسای افسانه اش یعنی Krait ،Diamondback و Copperhead رو به بازار فرستاد و به جای اینکه مثل رقیبان خود از راه های عادی شروع به تبلیغ کنه، به سراغ ستاره های ورزشای الکترونیکی مثل Johnathan 'Fatal1ty' Wendel رفت تا نسل جوون تر رو به داشتن ماوسی که قهرمون شون بر دست گرفته تشویق کنه. این گسترش تبلیغات بود که ریزر رو تبدیل به برندی مهم کرد.

به سال ۲۰۱۶ باز می گردیم و ریزر حالا فرهنگی در میان گیمرها جای انداخته که کمتر شرکتی توان رقابت با اونو داره. خیلی زیاد پی سی گیمر رو می تونین پیدا کنین که اتاق تفریح خودشون رو پر کردن از اجناس ریزر. حتی میشه آدمایی که تتوی مار سه سر رو روی تن خود دارن رو هم پیدا کنین. ریزر واقعا محبوبه و گیمرها اونو عاشقند.

تون میگه: «من فکر می کنم تموم فرهنگی که پشت برند ریزر بوجود اومده مربوط به این حقیقه که گیمرها می دونن ما فقط روی ساخت محصول واسه اونا تمرکز داریم و واسه اون قدردان هستن. و به خاطر همین ما این طرفداران به درستی متعصب رو داریم. ما یکی از دو برندی هستیم که مردم لوگوی شرکت رو روی بدن شون تتو می کنن. یکی ما هستیم و دیگه اپل.»

درست مثل موسس افسانه ای اپل، استیو جابز، تون یه نماد از فرهنگ شرکت اشه. کمتر دیده شده که اونو بدون تی-شرت مشکی و شلوار جین اش ببینن و در رسانه های اجتماعی هم بسیار فعاله. با ۵۴۰ هزار دنبال کننده در فیسبوک و ۸۳ هزار دنبال کننده در اینستاگرام، تون یه کرد کامل از رهبری محبوبه.

تون به روشنی میگه: «رسانه های اجتماعی ام رو خودم کنترل می کنم، هر چی که پست می شه رو من نوشته ام، این کار رو به دست بچه های روابط عمومی ام نمی سپارم.»

اون قاطعانه میگه که روی طراحی همه اجناس ریزر تا الان نقش داشته و از زیر نظر اون رد شدن. فلسفه اجناس شرکت از نگاه اون ساده س!: «ما فقط روی یه مدل از کاربران تمرکز می کنیم و تموم اجناس ممکن واسه اون کاربر رو می کنیم. فکر می کنم این مسئله دلیل گیج شدن خیلی از کمپانیای سنتی می شه. اونا می پرسن حریف شما کیست؟ HPه؟ یا Dell یا لاجیتک؟ من می گم، شک نداشته باشین نه. لاجیتک برندیه که همه چیز واسه همه مردم می سازه. اونا واسه پدر شما ماوس میسازن و تلاش می کنن همه چیز رو از نقطه نگاهی سنتی بکنن و بهره وری رو می آموزند. مسئله اینه که طراحای اون جا درگیر ان.»

در آخر تون مین لیانگ اینجور صحبتای خود رو تموم می کنه: «به یه باره، می گن بسیار ، می خوام محصولی واسه گیمرها طراحی کنم. به خودشون می گن، ، ۲۴ ساعت در روز دارم، ۱۲ ساعت رو صرف یادگیری بهره وری می کنم، ۵ ساعت دیگه صرف کارای مدرسه و کالج، باقی رو واسه گیمینگ می ذارم. اما طراحامون، ۷ روز هفته، ۲۴ ساعته زندگی شون رو صرف گیمرها می کنن. اونا فقط روی یه چیز متمرکز شدن: گیمینگ و دیگه هیچ.»

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *