ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی (E-mail Marketing) چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی (E-mail Marketing) چیست؟

کم و بیش در کنفرانسای جور واجور، کتابای جورواجور، و وب سایتای بازاریابی و خیلی از جاهای دیگه نام “ایمیل مارکتینگ” یا “Email Marketing” یا “بازاریابی ایمیلی” رو شنیدین.

این طور انگار ایمیل مارکتینگ مهم تر از اون بود که فکر می کردین و یکی از موثرترین قدماییه که باید واسه پیشرفت کار و کاسبی تون وردارین! اما…

  • به چه دلیل ایمیل مارکتینگ این قدر مهمه؟
  • چه فوایدی داره؟
  • در چه وقتی کاربرد داره؟
  • چیجوری یه ایمیل مناسب طراحی کنم؟

اگه این سوالات به جز من واسه شمام پیش اومده پس بیایید تا به سراغ موفق ترین برگزار کنندگان کمپینای ایمیل مارکتینگ در دنیا بریم و سوالامون رو از اونا سوال کنیم!

۱- ایمیل مارکتینگ دقیقا چیه؟

اگه بخوایم رو به زبانی ساده بگیم باید بگیم که هر ایمیلی که محتوای اون طوری کالا یا خدمات شما رو تبلیغ کنه، یه درخواست واسه استخدام و جذب نیرو داشته باشه و یا هر حرکتی هم جهت با افزایش فروش شرکت تون داشته باشه می تونه در گروه ایمیل مارکتینگ قرار بگیره.

هر زمان که خواستین اعتماد مشتریان تون و یا جلب توجه نسبت به برندتون رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین می تونین روی ایمیل مارکتینگ حساب کنین!

۲- ایمیل مارکتینگ چه فواید و کاربرده هایی داره؟

۶ دلیل اصلی که ثابت می کنه واسه کار و کاسبی تون خوبه رو از زبون بازگو می کنیم:

  1. زمان و انرژی کم: به نسبت سودی که براتون داره به تلاش و صرف زمان بسیار کمی نیاز داره.
  2. شخصی سازی: بر خلاف تلویزیون، تبلیغات چاپی و خیلی از رسانه های دیگه، شما می تونین ایمیل تون رو هر طوری که خواستین، با هر اندازه، شامل هر چیزی و به صورت شخصی سازی شده با هر مخاطبی طراحی و بفرستین.
  3. تفکیک مخاطبان: می تونین “مخاطبان یا مشتریان بالقوه” رو از “مشتریان فعلی” خیلی راحت جدا کنین و واسه هر کدوم برنامه ای جداگونه داشته باشین!

    مشتریان الان تون رو وفادار کنین و مشتریان بالقوه رو به خرید تشویق کنین.

    در تلوزیون یا بیلبورد می تونین این کار تفکیک رو انجام بدین؟! نه!

  4. فرکانس بالاتر در رابطه با مخاطب: ایمیل مارکتینگ، به دلیل این که زمان کمی میگیره و طراحی اون راحته می تونه تناوب رابطه شما رو با مشتری زیاد کنه.

    مثلا شما با روشای دیگه تبلیغاتی ممکنه بتونین ماهی یه بار یا هر دو هفته یه بار (با صرف هزینه مالی و وقتی زیاد) با مشتریان و مخاطباتون رابطه برقرار کنین، ولی در ایمیل مارکتینگ این کار رو سریعتر، راحت تر و کم هزینه تر انجام می دید.

  5. اطلاع رسانی: با ایمیل مارکتینگ می تونین یکی از مراحل مهم فروش یعنی ایجاد آگاهی رو از محصول یا خدمات یا برندتون به وجود بیارید.
  6. پشتیبانی از مشتری: با ایمیل مارکتینگ می تونین وفاداری خود رو به مشتری نشون بدین، می تونین به شکل ایمیل، خدمات پشتیبانی خود رو به مشتری ارائه بدید.

۳- در چه وقتی از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

آمیت داس (Amit Das)، طراح UI و UX در Fab.com میگه:

وقتی که تعدادی ایمیل از مخاطبان مختلفی از جمله مشتریان، بازدیدکنندگان سایت و دیگر اعضای خبرنامه تون دارین می تونین در زمانایی مانند زیر به مخاطبان خود ایمیل بزنین:

  • سالگردا، جشنا و مناسبتا (کریسمس، پیروزی تیم فوتبال در جام جهانی، تولد مشتری تون و…)
  • وقتی که یه جشنواره تخفیف دارین (ارسال کد تخفیف به مخاطب)
  • وقتی که محصول یا خدمات جدیدی دارین (به اطلاع مشتری برسونین)
  • وقتی که امکانات جدیدی رو به درگاهای ارتباطی تون با مشتری اضافه کردین (مثلا یه امکان جدید به اپلیکیشن تون اضافه کردین یا در سایت تون چت باکسی واسه گفتگو و مشاوره دادن به مشتریان آماده کردین)
  • وقتی که مقاله مهمی رو در سایت تون درج کردین.
  • وقتی که احساس می کنین به خاطر آموزش درباره موضوع خاصی باید به مخاطبان تون اطلاع رسانی کنین. (ارسال PDF، ویدیو و…)
  • وقتی که موعد پرداخت مشتری فرارسیده و باید مثلا قسط ماهیانه اش رو بپردازه.
  • وقتی که قراره تو یه نمایشگاه، همایش یا جلسه شرکت یا برگزار کنین. (ارسال دعوت نامه به مخاطب)
  • و هر زمان دیگری که امکاناتی واسه آسودگی بیشتر مشتریان تون و یا جذب مشتریان بالقوه جفت و جور کردین می تونین از ایمیل مارکتینگ واسه خبر دادن اون به مشتری استفاده کنین.

۴- ده قدم واسه طراحی ایمیل

تا این جای کار تعریف و اهمیت ایمیل مارکتینگ و زمان مناسب واسه انجام اون رو خوندیم.

اما چیجوری یه ایمیل مناسب بسازیم؟

این ۱۰ نکته کوتاه رو رعایت کنین تا یه ایمیل موفق و به تعبیر ، “خوشمزه” رو جفت و جور کنین:

  1. عنوان: خیلی کوتاه، به درد بخور، در رابطه و بدون به کار گیری کلماتی مانند سلام، روز به خیر و..!! ، یه عنوان واسه ایمیل تون بنویسین.
  2. لوگو: لوگوی برندتون رو در بالای ایمیل بذارین.
  3. شماره تماس: درگوشه راست بالای ایمیل، شماره تماس خود رو بذارین.
  4. زیر عنوان مناسب: واسه این که مشتری از موضوع ایمیل اطلاع بیشتری پیدا کنه (در انتخاب زیر عنوان خیلی دقت به خرج بدید)
  5. شروع صحبت: همون اول به مخاطب بگید که به چه دلیل این ایمیل رو براش ارسال کردین.
  6. متن و تصویر: به کار گیری چه متن و چه تصویر نباید زیادتر از اندازه باشه؛ تعادل میان عکس و متن رو رعایت کنین.
  7. اطلاعات تکمیلی لازم: هر اون چه که مشتری باید بدونه رو بگید (مثلا جزییات قرعه کشی تون یا جزییات صورت حساب مشتری)
  8. مناسب گوشی موبایل: دقت کنین که ممکنه که مخاطبتان با تلفن همراهش ایمیل شما رو بخونه.

    تلاش کنین ایمیلی “عکس العمل گرا” یا “Responsive” طراحی کنین.

  9. دکمه لغو عضویت یا unsubscribe: یه دکمه لغو عضویت در انتهای ایمیل واسه مخاطبتان تدارک ببینین تا اگه تمایلی به دریافت ایمیل ندارن خیلی راحت بتونن عضویت خود رو لغو کنن.
  10. سرور: ایمیلتان رو طوری طراحی کنین که همه سرورهای ارائه دهنده سرویس ایمیل مثل Outlook، Gmail، Yahoo و… بتونن اون رو بخونن (میدونید که در ایران هنوزم خیلیا از Yahoo استفاده می کنن.).

یکی از بهترین منابعی که در اون می تونین تعداد زیادی قالب رایگان واسه ایمیل هاتون پیدا کنین سایت Mailifyه.

واسه این کار وارد بخش از این سایت شید.

و در آخر: دست به کار شید!

ایمیلتان رو که طراحی کردین؛ درباره بازاریابی ایمیلی هم اطلاعات بدست آوردین، حالا وقت اون هستش که دست به کار شید و اولین کمپین ایمیل مارکتینگ خود رو اجرا کنین!

اگه درزمان انجام کار به هر مشکلی برخوردید و یا قبل از اون براتون سوالی پیش اومده، حتما اون رو در بخش نظرات این پست درج کنین.

  • Follow

پاسخ دهید