انواع جاذبه‌ها و تکنیک‌ها در تبلیغات

سبک و روش ی آگهی های تبلیغاتی به وجود اومده بوسیله دو مفهومه:

  • جاذبه ها یا چگونگی جذب مخاطب روش های تاثیرگذاری بر روح و روان و دستکاری در افکار و ترجیحات اون
  • فوت وفن ها یا چگونگی اجرای

در سطور زیر بعضی از شکل های جور واجور جاذبه ها که بیشتر در ایران مورد استفاده قرار می گیرد، توجه می شه. با همراه باشین:

  • جاذبه های احساسی (خنده و طنز، ترس، آرامش، هیجان، ثواب و جایزه آخرت، مهر مادری و…)
  • جاذبه های منطقی (استناد به امتیازات و منافع، پیشنهاد ی افراد متخصص مانند کارشناسان فنی و پزشکان، استناد به ارقام و آمار و دوری از حواشی)
  • جاذبه های نوستالژیک (یادآوری ایام خوش گذشته، اشاره به عکس ها و خاطرات، زنده کردن جنسای قدیمی، دقیق شدن و فوکوس کردن بر سالمندان و…)
  • جاذبه های جنسی (که در ایران از اون ها استفاده نمی شه)

هم اینکه فوت وفن ها و یا روش های انجام کار که در واحدهای ایده پردازی آژانس های تبلیغاتی تصمیم گیری می شن، به قرار زیره:

  • برشی از زندگی روزمره (Slice of Life)
  • سبک زندگی (Life Style)
  • خیال پردازی (Fancifulness)
  • موزیکال (Musical)
  • مستند (Documentary)
  • ارائه تاییدیه (Testimonial)
  • داستانی (Story Telling)
  • نمای نزدیک (Close-Up)
  • انیمیشن (Animation)
  • رئال (Real)
  • مقایسه ای (Comparison)
  • حل مشکل (Problem Solving)
  • فرد سخنگو (Spoke Person)
  • مصاحبه (Interview)
  • ترکیب فوت وفن ها (Mixed)

 

منابع:

  • «تبلیغات به زبون ساده»، نوشته ی دکتر محمد بلوریان تهرانی، نشر بازرگانی
  • «ادبیات تبلیغات» نوشته ی Robert W. Bly

  • Follow