اندروید در برابر iOS؛ کدام پلتفرم برای بازی مناسب تر است؟

کدوم سیستم عامل کارکرد بهتری داره؛ iOS یا اندروید؟ یکی از قدیمی ترین بحثا بین کاربران اسمارت فونا از همین سوال سر میگیره که راستش رو بخواین جواب مشخصی هم نداره. در واقع اینکه کدوم یکی رو بهتر بنامیم به کاربرده های خودتون بستگی داره.

به شخصی سازی تلفن هوشمند و نصب رامای شخص سوم علاقه دارین؟ اندروید بهترین گزینه ممکن واسه شما میشه. در صورتی هم که تجربه ای یکدست بین موبایل و دسکتاپ می خواین بهتره iOS رو انتخاب کنین. اما واسه بازیای موبایل چه؟

صنعت گیم اسمارت فونا خیلی بزرگ بوده و طرفداران زیادی به خصوص بین بازیکنا کم تجربه تر [اصطلاحا گیمرهای کژوال] داره. تخمینا نشون میدن که در سال ۲۰۱۶، تقریبا یه میلیارد نفر روی تلفنای هوشمند خود دست کم یه بار به انجام بازی مشغول شدن.

واسه مطلب پیش رو عزممونو جزم کردیم مقایسه ای بین iOS و اندروید در «زمینه گیمینگ» انجام بدیم و پس اگه شمام یکی از این یه میلیارد نفر هستین، پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشین تا با برتریای این دو سیستم عامل نسبت به همدیگه بیشتر آشنا شید.

انحصاریا

اگه هفت سنگای چند هفته پیش رو دنبال کرده باشین، حتما میدونید که در ۹۰ درصد اونا بهترین بازی هفته مربوط به یکی از انحصاریای iOS بوده. اینکه بازیا اول واسه سیستم عامل اپل منتشر شن یا کلا در انحصار اون باشن قضیه جدیدی نیس.

واسه گیمرهای تازه کار اندروید یا iOS خیلی فرقی نداره ولی وقتی پای بازیکنای حرفه ای وسط میاد همه چیز متفاوت می شه

ولی این روزا بیشتر از همیشه مسئله بازیای انحصاری آی دیوایسا دیده میشه و حتی کار به جایی رسیده که در گوشه و کنار اینترنت می تونین شوخیای جور واجور کاربران با اندروید رو ببینین. اونم به یه دلیل، عناوینی که دیرتر راه شون رو به دیوایسای اندرویدی پیدا می کنن رشد زیادی داشتن.

بعد از عرضه نسخه پایانی iOS 11، روش انتشار بازیای معروف پلتفرمای خونگی واسه آی دیوایسا به شکل عجیبی سیر صعودی پیدا کرد. اپل در همین چند هفته عناوین Flower ،The Talos Principle و The Witness رو به سیستم عامل خود آورده و در آینده تماشاگر عرضه Inside و Sky هستیم.

یعنی اگه در گذشته و به صورت سالیانه آخر چند بازی از کنسولای خونگی به صورت انحصاری واسه iOS پورت می شد حالا تعداد این جوری عناوین زیاد شده و با در نظر گرفتن برنامه های اپل، انگار قرار نیس به این زودیا حبابی که دور و بر عرضه بازیای بزرگ واسه آی دیوایسا به وجود اومده و خیلی هم به ضرر اندروید تموم شده از بین بره.

این تازه بخشی از داستان قدیمی «انحصاریای iOS» است. از اون طرف سازندگانی که فقط واسه موبایل بازی میسازن، معمولا iOS انتخاب اول شون هستش. خیلی به گذشته نریم، همین امسال رو ببینین. بازم عناوین بزرگ Monument Valley 2 ،Brawl Stars و Morphite واسه اندروید منتشر نشده ان.

فکر نکنین تموم این اتفاقات به خاطر قرارداده های اپل با سازندگانه. عناوین ایندی زیادی هم هست که اول واسه iOS عرضه می شه؛ Time Locker ،Time Crash ،Really Bad Chess و هزاران نمونه دیگه که همه نشون از برتری iOS نسبت به اندروید در مورد «بازیای موبایل» رو میدن.

صنعت بازیای ویدیویی اسمارت فونا روز به روز در حال رشده. از مدتا پیش روش عرضه انحصاری یا انحصاری وقتی بازیا واسه iOS رو تماشاگر بودیم و با افزایش تعداد بازیا، روزانه اپلیکیشنای بیشتری این راه رو ادامه میدن. پس طبیعتیه حالا این قضیه بیشتر از گذشته به چشم بیاد.

نوستالژی با اندروید معنی بیشتری پیدا می کنه

شاید بازیسازها با پورت بازیای قدیمی روی اسمارت فونا یه تجربه نوستالژیک به بازیکن هدیه بدن ولی نکته اینجاس که طبیعتا نمیشه توقع داشت که تموم عناوین سالای گذشته واسه تلفنای هوشمند پورت شن. خوب چاره چیه؟ امولاتورها.

اندروید یه مزیت بزرگ نسبت به iOS داره و اونو هم باید به نام مثل سازه ها بزنیم. به کمک امولاتورها می تونین بازیای کنسولای قدیمی مثل پلی استیشن ۱ یا سگا ساترن رو روی موبایل خود انجام بدین. البته شاید رابط کاربری بازیایی که با مثل ساز اجرا می شن دست کمی از فاجعه نداشته باشن اما دست کم سرگرم میشین.

این وسط می تونیم به PPSSPP اشاره کنیم که خود ما هم چند روز پیش به اون پرداختیم. این مثل ساز که یکی از بهترین امولاتورهای اسمارت فونا هستش، توانایی اجرای بازیای کنسول پی اس پی رو روی اسمارت فونا شدنی می کنه؛ واقعا می تونین تجربه خدای جنگ رو در موبایل از دست بدین؟

جادویی به نام واقعیت اضافه

اپل با معرفی ARKit تحولی در بازیای واقعیت اضافه تونست به وجود بیاره. در واقع اگه تا حالا مهمترین دلیل خرید یه آیفون واسه گیمرها بازیای انحصاری بود اما حالا می تونیم ARKit رو هم به لیست دلایل به کار گیری آی دیوایسا اضافه کنیم. البته این برتری مطلق شاید خیلی دووم نمی آورد.

گزارشات نشون میدن که گوگل هم پیشرفت پلتفرم واقعیت اضافه خود رو استارت زده و اگه اهالی ماونتین ویو اونو به دیوایسای اندرویدی بیارن، پس احتمال داره که وضعیت بازیای واقعیت اضافه مشابه عناوین معمولی شه. یعنی بعد از عرضه پلتفرم گوگل، iOS بازم میزبان بازیای انحصاری یا انحصار وقتی واقعیت اضافه میشه.

ولی در اون طرف میدون کاربران دیوایسای اندرویدی هم بتونن طعم این تکنولوژی رو به صورت پیشرفته تر بچشند. در هر صورت نقطه عطف بازیای تکنولوژی AR رو باید به نام ARKit بزنیم و همین الان هم بازیای واقعیت اضافه عالی مختلفی رو می تونین روی اپ استور پیدا کنین، عناوینی که نسبت به رقبای اندرویدی خود به طور کامل در سطح دیگری قرار دارن.

نکته مثبت/منفی واسه اندروید: بازیای رایگان

بازیای رایگان روی اندروید رو نکته مثبتی می بینین؟ یکی از دلایلی که اول بازیا واسه iOS منتشر می شن به همین خاطره. توانایی تجربه رایگان بازیای اندروید کاربران دیوایسای اندرویدی رو بد عادت کرده و اونا معمولا روی خوشی به بازیای پولی نشون نمی دن.

از سال ۲۰۰۸ تا الان، کل درآمد پیشرفت دهندگان اپلیکیشنای iOS نزدیک به سی میلیارد دلار برآورد شده

اگه میبینین بعضی بازیا روی iOS پولی و در اندروید رایگان هستن، به همین مسئله برمیگرده. سازندگان بعضی وقتا واسه سوددهی بیشتر، به زور به پرداخت درون برنامه روی میارن. خوب وقتی سازنده میبینه که برخلاف دارندگان آی دیوایسا، اندرویدیا علاقه چندانی به هزینه کردن ندارن عجیب نیس که iOS انتخاب اول اونا باشه.

بعضی از بازیایی که واسه iOS پولی هستن، روی اندروید به صورت رایگان و با پرداخت درون برنامه عرضه می شن؛ Dragon Hills 2 ،VOI و hocus تنها نمونه هایی کوچیکی از این جوری بازیا هستن.

خیلی از بازیکنای موبایل با بازی Radiation Island آشنا هستن. عنوانی معروف که به خاطر الهام از بازی S.T.A.L.K.E.R و فضای آخرالزمانی خود با استقبال عالی منتقدین مواجه شد. وقتی از سازنده بازی پرسیده شد که به چه دلیل ساخته ات رو به اندروید نمیاری جواب کوتاهی داد: کاربران اندرویدی هزینه نمی کنن.

البته Radiation Island بعدا واسه اندروید هم عرضه شد ولی با فاصله وقتی طولانی و یادتون نره Radiation Island تنها یه نمونه س. با در نظر گرفتن آخرین گزارشات، دارندگان آی دیوایسا ۳۳ درصد بیشتر از کسائی که یه دستگاه اندرویدی دارن واسه خرید اپلیکیشنا و بازیای جور واجور هزینه می کنن.

ساخت بازی واسه کدوم یکی آسون تره؟

اپل از چند آی دیوایس تو یه زمان واحد پشتیبانی می کنه؟ شاید پنج یا شش تا. خوب شما حالا این رقم رو با تعداد دستگاه های اندرویدی مقایسه کنین. در سال ۲۰۱۵ گوگل اعلام کرده بود که بیشتر از ۱۸ هزار دستگاه اندرویدی متفاوت در سراسر جهان هست.

هر کدوم از این ۱۸ هزار دیوایس دارای سخت افزار، اندازه صفحه نمایش و رابط کاربری متنوعی هستن. البته سازندگان بازیای خود رو واسه تموم این ۱۸ هزار دستگاه تست نمی کنن ولی در هر صورت تعداد دیوایسای اندرویدی که بازی باید روی اون تست شه چند برابر دستگاه هایی با سیستم عامل iOSه.

Room یکی از بهترین و معروف ترین سری عناوین اسمارت فونا هستش که قسمت سوم اون اول واسه iOS و بعد از مدتا روی اندروید عرضه شد. یکی از اعضای استودیوی سازنده این عنوان به نام Barry Meade در مصاحبه با سایت پولیگان گفت:

نسخه غیرقانونی مانیومنت ولی ۲ الان واسه اندروید دسترسه؛ شاید سازنده ضرر بزرگی رو متحمل بشه.

«اینکه بازی اول روی iOS اومد به همون دلیلیه که بقیه سازندگان هم به خاطرش بازی هاشون رو اول واسه این سیستم عامل عرضه می کنن. با iOS آخر باید روی ۸ تا ۱۰ دیوایس ساخته هاتون رو تست کنین. ولی این رقم واسه اندروید به صدها دستگاه می رسه که هر کدوم دارای مشخصات مختلفی هستن.»

البته اگه با دید متفاوت به قضیه نگاه کنیم، میفهمیم که انگار دارندگان آی دیوایسا همون تستر بازی واسه کاهش مشکلات هستن. یعنی چه؟ با در نظر گرفتن گفته های Meade، چون در iOS تعداد دستگاه هایی که بازی باید روی اونا تست شه کم هستن، پس از مشکلاتی که به خاطر فرق سخت افزارها به وجود میاد خبری نیس.

واسه ایرانیا، دانلود بازی از راه اپ استور راحت تر از گوگل پلی بوده و احتیاجی به نرم افزارهای تغییر آی پی نیس.

این مسئله باعث می شه تا پیشرفت دهنده جای گذاشتن وقتش واسه بهبود پرفورمنس بازیا روی دیوایسا جور واجور، انرژی اش رو واسه مشکلات تکنیکی مثل باگا یا افت فریم بزاره. طبیعتا این جوری نسخه اندروید هم بهبودایی داره. پس اگه ورژن اندروید دیر میاد، عوضش نسبت به ورژن اولیه iOS مشکلات کمتری داره.

یکی از دلایلی که بازیای ارلی اکسس فقط واسه iOS عرضه می شن هم همینه. اما خوب اینجا دو نکته مهم هست. یکی اینکه به عنوان گیمر موبایل خود ما ترجیح می دیم تا بازی رو زودتر اما با مشکلات بیشتر انجام بدیم. چون تجربه نشون داده این «مشکلاتی» که از اونا حرف می زنیم، معمولا اون قدرها نیستن که تاثیر منفی زیادی روی کاربر بذارن.

نکته دوم هم به خود سازندگان برمیگرده. حرفای Meade درست هستن ولی سازندگان خیلی از این روش استفاده نمی کنن. در واقع بازیای زیادی رو دیدیم که اول واسه iOS اومدن و وقتی که روی اندروید عرضه شدن یا همون مشکلات گرافیکی قبلی رو داشتن و یا خوب بهینه نشده بودن.

جدا از قرارداده های انحصاری اپل با پیشرفت دهندگان، تمایل بیشتر کاربران iOS واسه هزینه کردن و سادگی ساخت بازی روی این سیستم عامل مهمترین دلایلی هستن که باعث می شن سازندگان اول iOS رو به عنوان پلتفرم مقصد عناوین خود انتخاب کنن.

بازیای تقلبی

با وجود آمادگی فراوون دو شرکت گوگل و اپل واسه حذف بازیای تقلبی از روی مارکت هاشون اما بازم عناوین فیک زیادی واسه iOS و اندروید هست. این وسط، گوگل پلی سهم بیشتری از برنامه های تقلبی رو به خود اختصاص داده. در اواسط سال ۲۰۱۶ و بعد از محبوبیت پوکمون گو، ده ها هزار کاربر اقدام به دانلود بازیای تقلبی اون کردن.

عناوینی که با اسمای Pokémon Go Ultimate ،Pokémon Go: New Version for Free App Game و نمونه های مشابه شناخته می شدن. کسائی که آگاهی کافی نداشتن [بیشتر بچه ها] اونا رو دانلود می کردن. بخش ناراحت کننده ماجرا هم اینجاس که بعضی از این برنامه ها سوء کاربرده هایی از موبایل کاربر می کردن.

یه سال قبل تر، همین اتفاق رو واسه برنامه های فیک ماینکرافت تماشاگر بودیم. پیشرفت دهندگان این اپا قول محتویات اضافه واسه بازی یا کدهای تقلبی رو داده بودن اما در آخر هیچ چیزی نصیب کاربر نمی شد. بعدا گزارشی به دست رسید که نشون می داد تعداد دانلود برنامه های فیک ماینکرافت به رقم عجیب ۶۰۰ هزار دانلود رسید.

تموم داستان به همین دو بازی ختم نشده و هر از چندگاهی که یه بازی معروف عرضه می شه همین اتفاقات رو میبینیم. البته گوگل تموم تلاشش رو استفاده کرده تا با برنامه های داغون کننده اندروید مقابله کنه که در این مورد هم به عواقب خوبی رسیده. اما به صورت کلی بخوایم نگاه کنیم، بازیای فیک اپ استور کمتر از اندروید هستن.

فریم ریت

تا الان شده که هنگام انجام یه بازی موبایل، سرعت گیم پلی کم شده و به اندازه گذشته روان نباشه؟ این مسئله به افت فریم ریت برمیگرده. خیلی از سازندگان واسه اینکه بازی باتری کمتری مصرف کنه، عناوین شون رو روی ۳۰ فریم میسازن اما واسه بعضی بازیا [مخصوصا سبک ریسینگ و تیراندازی] این فریم ریت کمه.

لارا کرافت گو روی آیفون SE فریم ریت بهتری نسبت به گلکسی اس ۷ اج داره

پس پیشرفت دهنده ۶۰ فریم رو جانشین ۳۰ فریم می کنه. طبیعتا هر چی قدر کارکرد گرافیکی یه بازی رو زیاد کنین، سخت افزار موبایل بیشتر به رقابت کشیده می شه و در این مورد کفه ترازو تا حدودی به سمت آی دیوایسا سنگینی می کنه.

مثلا تستای انجام شده روی بازی معروف Lara Croft Go نشون میدن که این عنوان در آیفون SE و ۶S با ۶۰ فریم اجرا می شه. ولی از اون طرف گلکسی اس ۷ اج و اچ تی اسی ۱۰ تنها توانایی اجرای بازی در ۴۴ فریم رو دارن. باحال اینجاس این رقم واسه ال جی جی ۵ هم ۴۲ فریمه.

البته این مسئله به خاطر ضعف سخت افزار دیوایسای اندرویدی نسبت به آی دیوایسا نیس. سایت Tomsguide چند وقت پیش مقایسه ای بین آیفون ۷ و گلکسی اس ۸ انجام داد و در مورد گیمینگ، موبایل ساخته شده به وسیله سامسونگ چند دهم درصد کارکرد بهتری داشت.

بلکه دلیل اصلی این اتفاق، کم کاری سازندگانه. اونا خوب بازیا رو واسه دستگاه های اندرویدی جور واجور بهینه نمی کنن که مهمترین علتش رو می تونیم تفاوتای جورواجور بین موبایلایی با این سیستم عامل بنامیم. همین مسئله موجب گشته تا در مورد فریم ریت و به صورت میانگین، iOS نسبت به اندروید برتریایی داشته باشه.

بازیای ایرونی

اگه یه گیمر هستین، دو دلیل خیلی مهم واسه خرید دستگاه های اندرویدی هست. یکی قیمت بالای آیفونا و دیگری که از اهمیت خیلی زیادی برخورداره رو می تونیم پشتیبانی از بازیسازان داخلی بنامیم. صنعت گیم ایران رشد خوبی رو در این چند سال داشته و رو آوردن سازندگان به ساخت بازی واسه موبایل در این اتفاق مورد پسند بی تاثیر نبوده.

به دلیل تحریمای اپل و البته تعداد بیشتر کاربران اندرویدی، سازندگان بازیای ایرونی معمولا تنها عناوین شون روی اندروید عرضه می کنن و خیلی کم پیش میاد تا تماشاگر عرضه اونا روی iOS باشیم. البته اینکه بازیای ایرونی رو یکی از دلایل برتری اندروید نامیدیم فقط به خاطر پشتیبانی از ساختهایی داخلی نیس.

بین اپلیکیشنای ایرونی، بازیای جذا زیادی هست که واسه ساعتا می تونن یه تجربه «با کیفیت» فراموش نشدنی رو به بازیکنا هدیه بدن. از موتوری، بدو دهقان بدو یا باقلوا بگیرین تا لایو تی ایشون تایکون و پسرخوانده که همه از سرگرم کننده ترینای سبک خود بوده و تنها روی اندروید [دست کم فعلا] در دسترس هستن.

نتیجه: رقابتی که iOS پیروز اون شد

اینکه کدوم سیستم عامل رو انتخاب کنین به خود شما بستگی داره. اگه واسه تون عناوین انحصاری اهمیت نداشته و به همون بازیای الان اندروید راضی هستین، می تونین با نصف قیمت آیفون پرچمدار شیائومی یا وان پلاس رو خریداری کرده و با بهترین کیفیت ممکن اپلیکیشنا رو اجرا کنین.

ولی اگه یه گیمر حرفه ای بوده و بودجه خوبی دارین، آی دیوایسا بهترین انتخاب ممکن واسه شمان. iOS با بازیای انحصاری اش تونسته در مورد گیمینگ، حریف دیرینه خود رو با اختلاف بگذرونه و معلوم نیس چه وقتی این نتیجه عوض شه.

در بخش اپلیکیشنای سایت ما بخونین:

معرفی بازی CarX Highway Racing؛ هیجان به توان بی انتها

بزرگترین تهدید بازیای موبایل ایرونی حالا خود «بازیکنا» هستن

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *