اصول انتخاب رنگ برند؛ چه رنگی؟ با چه فلسفه‌ای؟

اصول انتخاب رنگ برند؛ چه رنگی؟ با چه فلسفه‌ای؟

هممون واسه برندمون رویاها و برنامه هایی داریم، و بر این موضوع واقفیم که داشتن نام و نشون (لوگو) مناسب یه برند چقدر در سرعت بخشیدن به برنامه ها و موندگاری تو ذهن مخاطبین و مشتریان موثره.

اما حالا که مراحل سخت اولیه رو پشت سرگذاشتیم، موضوع مهم دیگری هم باید در نظر داشته باشیم؛

انتخاب رنگ برند مناسب، دلیلی که طوری به نام و نشون ما جلوه میده و روح فلسفه برند ما رو به مخاطب انتقال میده!

در این مقاله به اصول و مواردی که در انتخاب رنگ برند باید در نظر داشته باشیم می پردازیم!

جدی بگیرین!

اگه خیلی ساده به «رنگ ها» نگاه کنیم، می بینیم که چیزی جز یکی از اجزای لوگو یا وب سایت برندتون نیس؛ اما «رنگ»، اون یکم مهمه که در موارد زیادی تخمین زده می شه که دیدگاه اولیه یه مخاطب نسبت به برند شما، براساس رنگ هایی شکل می گیرد که اون واسه اولین بار از شما می بیند.

از طرفی اگه برند شما تو ذهن کسی حک شه، رنگ های برندتون واسه همیشه در ذهنش نقش می بندد:

  • ممکن نیس که CocaCola رو تصور کنیم، بدون اینکه به رنگ قرمز فکر کنیم.
  • ممکن نیس که پست DHL رو تصور کنیم، بدون اینکه به رنگ زرد فکر کنیم.
  • ممکن نیس که Facebook رو تصور کنیم، بدون اینکه به رنگ آبی فکر کنیم.
  • و…

به قول Steve Baker، مدیر عامل Brandfolder:

انتخاب رنگ ها، به این خاطر که تاثیر بسیار زیادی روی باور ناخودآگاه مردم نسبت به برندمون می گذارن، باید از پشتوانه ی علمی بسیار قوی بهره مند باشن.

۳ دلیلی که تاثیر رنگ رو بر مخاطب تعیین می کنه

Pamela Webber، مدیرعامل ۹۹Designs، عقیده داره که تاثیری که رنگ برند روی مردم می گذارد تحت تاثیر این سه عامله:

  1. زیبایی و هماهنگی: خیلی از رنگ ها با همدیگه هارمونی خوبی به وجود می بیارن، ولی یه سری های دیگه برعکس، اون قدر ناهماهنگند که روی مخاطب، تاثیر منفی هم می گذارن!
  2. معنی و پیام رنگ: هر رنگی طوری نماد یک تا چند مفهومه. مثلا سفید، بیشتر نماد پاکی و مشکی، معمولا نماد ماتمه.

    بعضی وقتا طیف های هر رنگ، معانی متفاوتی به رنگ میدن، مثلا همین رنگ مشکی، اگه به مشکی کربن تبدیل شه، نماد لوکس بودنه.

  3. محبوبیت: معمولا کمتر کسی رنگ قهوه ای رو به عنوان رنگ مورد علاقه اش انتخاب می کنه؛ اما مثلا رنگ قرمز (که مهیج احساسات می باشه)، محبوب تر و همه پسندتره.

هر رنگ، چه معنایی داره؟

بسیار ؛ حالا ببینیم که هر رنگ، چه حسی رو می تونه به مخاطب بده؟

۹۹Designs، تحقیقی در این مورد کرده و به این یافته های رسیده است:

  • قرمز: شور و شوق، قدرت، سرعت، خشم
  • نارنجی: تقویت، انرژی، سرگرم کننده، نشاط
  • زرد: دوستانه، جوون، خوشحال، شادی
  • سبز: طبیعت، رفع خستگی، رشد، تعادل
  • آبی: علم، آرامش، امنیت، اعتماد
  • بنفش: حق امتیاز، حکمت، معنویت، قدرت
  • صورتی: پرورش، گرما، دوستی، نرمی
  • قهوه ای: جدی، توانایی اطمینان، چقرمگی
  • سفید: پاکیزگی، فضیلت، صلح
  • مشکی: تشریفات، لوکس، مخفی کاری، زرق و برق
  • خاکستری: بی طرفی، سازش، بلوغ، خونسردی

اما به هرحال، انتخاب ترکیب رنگ مناسب واسه یه برند، بیشتر به نوع و پیام اصلی اون کار و کاسبی بستگی داره.

انتخاب رنگ سبز واسه یه برند تولیدکننده بخاری کار درستی نیس و رنگ هایی مثل قرمز و نارنجی مناسب ترن.

هم اینجور انتخاب رنگ صورتی واسه یه شرکت نفتی، باحال به نظر نمی رسد!

اگه شما قبلا درگیر این موضوع بودین و با این چالشا طوری در رابطه بودین،

در قسمت نظرات تجربیات خود رو با ما و کاربران دیگه به اشتراک بذارین!

اینکه برندی که دارین (یا براش کار می کنین) از چه ترکیب رنگی واسه خود استفاده کرده است؟

این رنگ چه پیامی رو به مخاطب می رساند؟ و …

  • Follow

پاسخ دهید