استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) چیست؟

استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) چیست؟

، یه روش هدف دار ست که راه اجرایی همه ی اهداف بازاریابی شما رو به شکل یه برنامه کلی قابل فهم، با هدف بالا بردن بازدهی بودجه بازاریابی تون، با بهتر هدف قرار دادن مخاطبان، تدوین می شه.

اجازه بدید ۳۰ ثانیه سکوت کنیم..!

۳۰، ۲۹، ۲۸، ۲۷،….

بسیار این صدایی ست که از فعالیت های بازاریابی شما به گوش مخاطبان تون می رسد، وقتی که هیچ روش هدف دار واسه بازاریابی تون ندارین!

اگه پیام بازاریابی شما دقیقا نیاز اون ها (مخاطبان) رو هدف نگرفته باشه، این سکوت ۳۰ ثانیه ای، تنها چیزی ست که مخاطبان تون از فعالیت ها و ارتباطات تون دریافت می کنن.

به قول Howard Gossage، مردم فقط اون چیزی رو می بینن و می شنوند، که براشون باحال باشه و جذبشون کنه. بقیه چیزها… ، به هیچ دردی نمی خورند!

مشتریان اون چیزی رو نمی خرند که شما می فروشید! اون ها چیزی رو می خرند که به اون ها ارزشی بده.

– پیتر دراکر (Peter Drucker)

ما روزانه با صدها و بلکه هزاران پیام تبلیغاتی مواجه می شیم! به چه دلیل باید پذیرای همه ی اون ها باشیم؟ این طوری که فقط دچار یه هرج و مرج (کلافگی) ذهنی می شیم!

مغز ما قدرت تشخیص بالایی در این داره که تشخیص بده چی رو نیاز داریم و چه چیز رو نداریم. این توانایی مغزه که باعث شده که ما دیوونه نشیم!

شاید وقتی رو که داشتین یه کلمه رو یاد می گرفتید (چه فارسی چه انگلیسی و…)، به خاطر دارین. اگه دقت کرده باشین، بعد از یاد گرفتن اون کلمه، اون رو در جاهای بیشتری دیده اید و انگار تعداد دفعاتی که بقیه از اون کلمه استفاده می کنن، چند برابر شده!

این همون رفتاری ست که مغز ما در برابر پیام های در رابطه و غیر در رابطه نشون می دهد.

مگه چه اتفاقی افتاده؟! هیچ! ما قبلا هم به همون تعداد، اون کلمه رو در دور و برمان داشتیم! اما مغزمون هیچ توجهی به اون ها نمی کرد! تا این که معنیش رو فهمیدیم و مغزمون، اون کلمه رو یه مسئله «در رابطه» شناسایی کرد. یعنی چیزی که ما اون رو درک می کنیم.

همونجوریکه «یاد گرفتن معنی» یه کلمه باعث اینجور معجزه ای شد (توجه مغزمون)، «پیام بازاریابی شفاف» هم در مورد فعالیت های بازاریابی همینطوری عمل می کنه.

روش هدف دار بازاریابی: به چه دلیل باید شما رو بشنون؟

روش هدف دار بازاریابی مخاطبان ما رو به طور دقیق مشخص می کنه. بعد تعیین می کنه که واسه این افراد، چی واسه اون ها معنی داره؟ اون ها به چی اهمیت میدن؟ و این موضوع که این چیز مهم، چه ارتباطی با پیشنهادی که شما به اون ها ارائه می بدید قراره داشته باشه؟

چه پیامی رو می تونید به مخاطبان تون بفرستین، که هم به اون ها دروغ نگفته باشین و هم تونسته باشین که دقیقا نیازهاشون رو هدف بذارین.

روش هدف دار بازاریابی، روند ای ست که در اون، پیام هایی رو که قابل شنیده شدن هستن، کشف می کنیم.

روش هدف دار بازاریابی به شما این امکان رو می دهد که به یه سوال اساسی که همه ی فعالیت های بازاریابی تون باید جواب بده، جواب بدین:

به چه دلیل باید اهمیت بدهم؟؟

روش هدف دار بازاریابی: به چه دلیل داشتن روش هدف دار واسه بازاریابی مهمه؟

خیلی کوتاه اگه بخوایم جواب بدیم: «چون از هدر رفت پول شما جلوگیری می کنه!»

در ، دو موضوع مطرحه:

  • روش هدف دار ها
  • تاکتیک ها

روشی که در بازاریابی بسیار مرسومه، اینه که شما بارها تاکتیک های مختلفی رو اجرا می کنین و هر کدوم اون ها رو می سبک و سنگین کرد، بررسی می کنین و از راه تجربه و تکرار، متوجه می شید که کدوم یکی از این راهکارها و روش ها راهگشاست یا نیس.

مشکل بزرگ این روش رایج رو اجازه بدید که از زبون John Wanamaker بشنویم:

نصف پولی که خرج تبلیغاتم می کنم بی خود و بی اثره. مشکل این جاست که نمی دانم کدوم نیمه؟!!

اما روش هدف دار بازاریابی به شما این امکان رو می دهد که از بودجه بازاریابی محدود خود، بیشترین بازدهی ممکن رو ببرین (بودجه هر کسی در بازاریابی محدوده، حالا یا کم یا زیاد).

روش هدف دار بازاریابی به شما کمک می کنه که بودجه خود رو (به تعبیر Wanamaker) کمتر صرف اون ۵۰% که بی خود و بی اثرند کنین.

روش هدف دار بازاریابی: شناخت مشتری

روش هدف دار بازاریابی موفق به شناخت مشتریان تون بستگی داره. در این مورد، تحقیق و تحقیقات بازار در مورد بازار هدف مورد نظرتون، و البته به صورت جدا شده از هم بخش بندی های بازار جور واجور، به کمک شما می آیند. پس از این تحقیق، شما به یه برنامه بازاریابی احتیاج دارین.

روش هدف دار بازاریابی: برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

یه برنامه بازاریابی (Marketing Plan) به شما می گوید که چیجوری روش هدف دار خود رو به «اجرا» تبدیل کنین. برنامه بازاریابی با جزئیات خوبی درباره این که بودجه شما قراره چیجوری تقسیم بندی شه، و این که با این بودجه «چیجوری قراره با مخاطبان خود صحبت کنین؟» توضیح می دهد.

نکته ای که باید در مورد برنامه بازاریابی و روش هدف دار بازاریابی بدونین اینه که قرار نیس هیچ کدوم از این برنامه ها، واسه شما حکم یه آیه مُنزل رو داشته باشه! به اقتضای شرایط ممکنه که لازم باشه تا بخشی از اهداف بازاریابی، بازار هدف، بودجه بندی و… خود رو تغییر بدید و برنامه و روش هدف دار خود رو به روز کنین.

  • Follow

پاسخ دهید