استارت آپ (Startup) چیست؟

استارت آپ (Startup) چیست؟

این روزا شاید شمام در محافل جور واجور درباره استارت آپا و کار و کاسبی های نو پا که از یه دفتر کوچیک پس از یه مدت تبدیل به یه سازمان بزرگ در سطح جهانی حتی تبدیل شدن شنیده باشین، و حتی به این این فکر کرده باشین که شما هم می تونین ایده خود رو به اونقدر جایگاهی برسونین.

در کافه نشسته بودم و منتظر بودم قهوه ام رو برام بیارن که ناخواسته صدای دو مرد جوون رو که با هم صحبت می کردن شنیدم که یکی از اونا میگفت:

“یه ایده به ذهنم رسیده، من چند تا دوست دارم که گیتار بلدن، یکی رو میشناسم پیانو بلده، یکی رو میشناسم ویولن و…، می تونیم ازشون فیلم بگیریم که ساز یاد بدن، یه سایت و یه کانال یوتیوب و آپارات و چند تا شبکه اجتماعی هم می زنیم و میگیم که واسه یادگیری آنلاین هر ساز باید فقط ۲۰۰ تومن پول بدن!

این خیلی خوبه! چون دیگه لازم نیس از خونه برن بیرون و دست کم ماهی ۴۰۰-۵۰۰ تومن هم پول کلاس نمی دن دیگه! کلی هم آدم هستن که دوست دارن ساز یاد بگیرن ولی وقت و پول کافی واسه کلاس ندارن!”

کم و بیش صحبتایی مثل این، به خصوص در میان دانشجویان شنیده ایم!

یه ایده خلاقانه دارن، یه نیاز رو شناسایی کردن و حالا میخوان دست به دامان اینترنت و وسایل ارتباطی جدیدش بشن و کارشون رو شروع کنن.

تعاریف زیادی درباره استارت آپ هست، یکی از بهترین تعریفای استارت آپ که تا الان ارائه شده بوسیله Eric Ries بنیانگذار روش کارآفرینی Lean ارائه شده:

استارت آپ یا Startup، نهادی انسانیه که به خاطر خلق محصول، خدمت یا ارزشی نو ایجاد شده.

به چه دلیل این متن رو بخونم؟!

شاید شمام از این دسته از افراد باشین و ایده ای دارین و می خواین به سرانجامش برسونین؛ اما پیشنهاد می کنم قبل از اون که بخواین دفتری رو اجاره کنین و چند تا لپ تاپ و پرینتر واسه خودتون بخرین، معنی استارت آپ و بعضی از اصول راه اندازی استارت آپ رو با همدیگه مرور کنیم!

  1. اگه جوونی هستین که ایده ای دارین و می خواین اون رو به شکل یه استارت آپ به ثمر برسونین، روی بند دوم و سوم این مقاله بیشتر تمرکز کنین.
  2. اگه سرمایه گذاری هستین که به شما پیشنهاد سرمایه گذاری روی یه استارت آپ رو دادن، خوندن بند چهارم و پنجم بیشتر براتون کارسازه!

یه: استارت آپ چه فرقی با سرمایه گذاریای دیگه داره؟

  • معمولا مبنای شروع کار استارت آپا یه ایده خلاقانه و نوآورانه س.
  • به دلیل همین خلاقیت، استارت آپا گاه ها حریف ندارن!

    پس بیشتر از رقابت کردن، باید تمرکز اصلی شون روی آگاهی رسانی از ایده شون و اجرای کم مشکل اون باشه.

  • معمولا بنیان گذاران اون مشکل مالی دارن و سرمایه اولیه شون رو با وام، قرض و یا پس اندازی کم شروع می کنن.

دو: از شروع استارت آپ تا پیروزی پایانی!

یه ایده دارین و می خواین کار رو شروع کنین، بسیار ، از کجا می خواین شروع کنین؟

در این اینفوگرافیک که از Funders & Founders ترجمه شده می تونین یه شَمای کلی از شروع تا موفقیت پایانی یه استارت آپ رو ببینین:

اینفوگرافی استارت آپ

سه: استارت آپ ویکند (Startup Weekend) چیه؟

رویدادیه که در ۲۰۰ شهر جور واجور دنیا و در سه روز انتهایی هفته برگزار می شه:

  1. روز اول: شرکت کنندگان ایده هاشون رو میدن و صاحبان ایده شروع به یارکشی می کنن و تیم لازم واسه شروع کار رو میسازن.
  2. روز دوم: امکاناتی رو در اختیار تیما قرار میدن و کار شروع می شه!

    این وسط آدمایی که تخصص در زمینه های جور واجور (راه اندازی استارت آپ، برنامه نویسی، سئو، طراحی سایت و…) مهارت و تجربه دارن به کمک تیما میان.

  3. روز سوم: تیما تلاش خود رو می کنن تا نمونه ابتدائی محصول یا خدمات شون رو تحویل بدن.

    داورها سه تیم برتر رو انتخاب می کنن و استارت آپ ویکند تموم می شه.

اینجاش خیلی مهمه که در اصل کسائی برنده اصلی این اتفاق می شن که بعد از به آخر رسیدن این ۳ روز، دور هم جمع شده و تا آخر کار، متعهدانه ایده شون رو طوری مدیریت شده به مرحله اجرا درآورند.

چهار: استارت آپا چیجوری ارزش گذاری می شن؟

قبل از این که بخواین تو یه سرمایه گذاری کنین، در این ۴ مرحله تلاش کنین انگار استارت آپ مدنظرتان رو ارزش گذاری کنین تا دستتون واسه اراده کردن بازتر باشه:

  1. بررسی هزینه های اولیه: هزینه بازسازی این نوع از شرکتا رو میشه از راه تخمین خرجایی که واسه آزمایشات، تولید، تحقیقات بازاریابی و یا جذب نیروای لازم، انجام گرفته شده حدس زد.

    البته این تنها بحث مالی رو شامل میشه و ارزش و پتانسیل کاری رو نمیشه این جوری دسته بندی کرد.

  2. شناخت رقبا: واسه گسترش و پیشرفت اینجور شرکتایی، دقت کنین که رقیبای شرکت چه کسائی هستن.

    همونجوریکه گفتیم، ذات استارت آپ، تنها بودن اون در میدون رقابته، هرچند بعضی وقتا ممکنه کیفیت کار، باعث خاص بودن شرکت شه.

    اما در هر صورت داشتن حریف، حتی واسه استارت آپا ممکنه و بعضی وقتا حریف اونا کسیه که همون نیاز رو با محصولی دیگه جواب میده (مثلا مایع تمیزکننده، بخارشوی و ارسال نظافت چی، هر سه باعث رفع نیاز “تمیزی” خونه می شن و ارائه دهندگان این اجناس رو به رقابت میندازه).

  3. آینده استارت آپ مورد توجه: برگشت مالی سرمایه رو همیشه با آینده مالی شرکت استارت آپ بررسی میکنن. این موضوع شدیدا نیازمند دید اقتصادی قوی و شم بازاریابیه.
  4. فرصتای پیش روی استارت آپ: فرصت و زمینه پیشرفت بیشتر، مهم ترین بحث در این شرکت هاست، سراغ شرکتی برید که هدفمنده، می دونه قراره چیجوری و چیجوری در آینده رفتار و پیشرفت کنه. ایده تنها و خالی، ارزشی نداره، مهم به کار گیری اون هستش.

پنج: قبل از ایده به فکر مدیریت باشین!

همونجوریکه گفتیم، استارت آپ ها از یه ایده شروع می شن و در وقتی که ایده و طرح اولیه شون تکمیل شه و تیم خودشون رو تشکیل دادن، به دنبال سرمایه گذار می گردن.

بخاطر نوپا بودن استارت آپ و نبود سوددهی مناسب، بعضی وقتا سرمایه گذاری کردن بر اونا، بسیار خطری می شه.

بخاطر خطر و احتمال بالای شکست شرکتای استارت آپ، بهتره شرکتای سرمایه گذاری، علاوه بر ایده، تمرکز خاص ای بر مدیریت فعالیتا داشته باشن.

بودجه ای رو سرمایه گذاری نکنین که اگه شکست خوردید، کل شرکت تون از بین بره!

به طور موازی هم یه روش درآمد زایی داشته باشین، تا اگه شرکت نوپای شما شکست خورد، بتونین به راهتون ادامه بدید.

پیشنهاد می کنیم اول به این جواب بدید، تا خودتون رو آزمایش کنین و ببینین که امادگی شروع یه کار و کاسبی رو دارین یا خیر.

شما چه ایده ای واسه راه اندازی یه استارت آپ دارین؟

در کدوم مرحله به مشکل خوردین؟

نمی تونین سرمایه گذار پیدا کنین؟

نمی تونین تیمی منظم داشته باشین؟

منتظر نظرهایتان هستیم!

  • Follow

پاسخ دهید