اخلاق در تبلیغات

اخلاق در تبلیغات

بخش مهمی از رسانه­ها است، بخش مهمی از مغازهها تبلیغاته، بخش مهمی از دیواره های شهر، اتوبوس های شهر، متروها و بخش مهمی از مراکز و اماکن عمومی، پر از تبلیغات است.

تبلیغ کنندگان تجاری و سیاسی، در تموم شبونه روز، از راه روزنامه ها، مجله ها، رادیو ها و تلویزیون ها، سینماها آگهی های جورواجور دیواری و چیزای دیگه ای به جز اینا، در تعقیب مردم هستن تا مستقیم و غیر مستقیم، در اون ها نیازهایی رو به وجود بیارن وکالاهای بیشتری رو به اون ها بفروشن. در این مقاله می خوایم تا در مورد صحبت کنیم.

تبلیغات و علم اون، واسه آدمی مضره؟

بعضی از اندیشمندان و متفکران می می گن این وضعیت:

  • آدم ها رو مصرف گرا می کنه.
  • آدم ها رو تک ساحتی می کنه.
  • آدم ها رو از خودشون بیگانه می کنه.
  • و…

اما بعضی ها خوش بین ترن و تبلیغات رو مخصوصا واسه زندگی سرمایه­ داری، لازم می­ دانند و تخریب ارزش های فرهنگی و اجتماعی جوامع و ارزش­ های انسانی رو خیلی قابل توجه و مهم به حساب نمی­ بیارن!

بزرگان نظرشون چیه؟

  • مارکوزه می گوید: تبلیغات بازرگانی با کم کردن مفاهیم کلمات، جلوی تفکر مخاطبان رو می­ گیرد و با تصاویر و استفاده ابزاری از هنر، احساسات آدم و…، تلاش می کنه تا اون رو تو یه عمل انجام شده (خرید) بذاره.
  • پستمن می گوید: تبلیغات باعث می شه که آدم ها نتونن با یه بررسی تعقلی، تصمیم گیری کنن و بیشتر تصمیمات شون، از احساس سرچشمه می گیره.

    تبلیغات بازرگانی این باور رو در مردم ایجاد کرده که همه­ ی مشکلات هم قابل حله و هم سریع حل می­ شه.

  • کلتر می­ گوید: تبلیغات بازرگانی علاوه بر اون که بُت وارگی کالا رو ایجاد می­ کنه، مسبب حواس پرتی و بی­ توجهی مردم به آدم­ های دیگه رو هم شکل می دهد.
  • گالبرایت می­ گوید: تبلیغات بازرگانی از راه ایجاد مشکلات در موندگاری عادت زندگی و ایجاد تمایلات جدید، حوائج تازه­ای رو ایجاد می­ کنه که بیشتر هم کاذبه.
  • مارکوزه می­گوید: در این جوامع (غرب و سرمایه داری) تصور فرد در اثر انبوه حجم تبلیغات بازرگانی رسانه­ ها کم کم واسه مخالفت نشون دادن، دچار یه جور فرسودگی می­ شه و آدم اینجور جامعه ای کم کم تبدیل به یه آدم تک ساحتی می­ شه.
  • شادسون می گوید: تبلیغات بازرگانی در جامعه­ ی ما (غرب) دارای یه کاربرد ظاهری و فرهنگی و بالاتر از فروش محض کالا هستش و مثل هنر رئالیستکی سوسیالیستی، همه چیز رو به طور ساده بیان می­ کنه و هر چیز رو با نمونه نشون می­ دهد.
  • شیلر می­ گوید: گسترش مصرف گرایی در کشور­های فقیر، صحنه شکست رو تو یه اندازه وسیع به نمایش در میاره.
  • هانک می­ گوید: یکی از مباحثی که همیشه با اونو به رو هستیم، اینه که یکی از فاکتورهای کلی­ ی موثر در ویرانی دیوار برلین، پخش روزانه تصاویر تلویزیونی از مصرف انبوه بوده که شهروندان آلمان شرقی با در نظر گرفتن بافت و سبک زندگی تقریبا خسته کننده و یکنواخت خود به مشاهده­ ی اون ها می­ پرداخته ­ان.

پس تبلیغ خوب چیه؟ کدامه؟

اما آگهی باید آگاهی بده و حقوق مصرف ­کننده و حق تصمیم­ گیری و انتخاب اون رو رعایت کنه.

  • تبلیغ نباید به تشویق مردم به مصرف­گرایی و مصرف زدگی تبدیل شه.
  • نباید طوری باشه که نیازای کاذب واسه مخاطبان بسازه.
  • تبلیغ باید اطلاعات بده و اعتماد بسازه. و وقتی کالایی و یا چیزی به نقطه بلوغ رسید باید اون رو تبلیغ کرد.
  • تبلیغ مصرف کالا نباید روشن کننده شخصیت مخاطبان یا تحقیر آدمایی که مصرف کننده نیستن باشه. مبلغ باید احترام مخاطب رو در نظر بگیره چون اون انسانه نه خریدار. چون تنها راه رسیدن به پیشرفت مصرفه.

بنابر این:

  1. تبلیغات باید رنگ­ ها و طرح­ های مناسبی رو به کار ببره تا عامل تخریب روحیه مردم نشه.
  2. تبلیغات باید واژگان درست به کار ببره چون متون ناجور بر اخلاقیات و گفتار مردم اثر گذاره و استفاده ناجور از مفاهیم بیگانه و فرهنگ جامعه صدمه می­ زند.
  3. تبلیغات باید فواید کالا رو معرفی کنه.
  4. تبلیغات باید اطلاعات شفاف رو ارائه کنه.

شما درباره وضعیت اخلاق در تبلیغات ایران (و جهان) چه فکر می کنین؟

همین قدر که دوستا نمون گفتن، تبلیغات می تونه واسه وضعیت جامعه، خطرناک و مضر باشه؟

از نظر شما، تبلیغ درست و اخلاقی چیجوریه؟

  • Follow

پاسخ دهید