اثربخشی ارتباطات در تبلیغات و روابط عمومی (تحلیل ارتباطات چیست؟)

اثربخشی ارتباطات در تبلیغات و روابط عمومی (تحلیل ارتباطات چیست؟)

واسه رسیدن به ارتباطات موثر، لازمه برنامه­ ریزی لازم براساس تحلیل ارتباطات، قبل از اقدامات انجام شه. هم اینکه تاثیر روابط عمومی و فعالیت های ارتباطی، به تحلیل کامل عناصر ارتباطی بستگی داره.

ما واسه شناخت کامل و تحلیل رابطه، نیازمد تحلیل فرستنده، تحلیل پیام، تحلیل کانال ارتباطی، تحلیل گیرنده، تحلیل اثرات، تحلیل پارازیت، و تحلیل شرایط وقوع رابطه هستیم. با مقاله ی همراه باشین:

۱) تحلیل فرستنده

در تحلیل فرستنده دست کم باید اعتبار فرستنده رو مدّ نظر قرارداد. اعتبار فرستنده به موارد زیر وابسته:

  • الف: قبل از ایجاد رابطه (اعتبار اولیه: ظواهر و سوابق)
  • ب: بین ایجاد رابطه (اعتبار ثانویه: کارکرد)
  • ج: بعد از ایجاد رابطه (اعتبار پایانی: اولیه + ثانوی)

۲) تحلیل پیام

روش رایج تحلیل محتوا با محوریت تحلیل پیام انجام می گیرد. در تحلیل پیام باید به تحلیل شکل های جور واجور پیام شامل موارد زیر توجه کنیم:

  • فی نفسه (اصلی)
  • برداشتی (فرستنده)
  • ارسالی (فرستنده)
  • دریافتی (گیرنده)
  • ادراکی (گیرنده)

۳) تحلیل کانال (رسانه)

با این پیش فرض مک لوهان که «رسانه همون پیامه»، تأکید بر توانمندی های ذاتی رسانه­ ها داره و اینکه هر کدوم از رسانه­ ها اثرات متفاوتی بر مخاطبان دارن، حتی با پیام های مشترک. چون ارتباطات روبرو، رسانه­ های فردی، رسانه­ های جمعی و روش های نوین ارتباطی در ذات خود، افراد رو به گونه ­های متفاوتی جذب کرده و به گونه­ های متفاوت بر اون ها اثر می­گذارن.

۴) تحلیل گیرنده

مخاطبان به دلیل فرق های فردی، به گونه ­های متفاوتی از فرستنده، رسانه، پیام و… اثر می ­پذیرن.

  • جنس (مرد و زن)
  • سواد (بیسواد/ کم سواد/ بزرگسال)
  • مذهب
  • فرهنگ
  • سن (خردسال/ میانسال/ بزرگسال)
  • پایگاه (اجتماعی و اقتصادی) افراد، سهم کلی­ای در شدت و سرعت انتقال پیام دارن.

۵) تحلیل اثرات

هر چند شدت، سرعت، جهت، و قدرت اثرات ارتباطی به توانمندی های فرستنده، نوع، و اندازه ی پیام، ویژگی ها و شرایط گیرنده، وجود پارازیت، و نوع رسانه بر می­ شه، اما بیشتر از هر چیزی تحت اثر شدید شرایط وقتی، مکانی و اجتماعی وقوع ارتباطه.

همه ­ی این شرایط اثرات پیش ­بینی شده (اثرات آنی)، پیش ­بینی نشده (نتیجه های آینده) رو واسه فرستنده، گیرنده و اجتماع به دنبال داره.

۶) تحلیل پارازیت

پارازیت های نرم افزاری (ویژگی های خاص فرستنده و گیرنده و …)، پارازیت های سخت افزاری و پارازیت های ساختاری باید در تحلیل رابطه روش زوم بشه.

۷) تحلیل شرایط وقوع رابطه

تحلیلگر رابطه باید به شرایط وقوع رابطه و طور خاص به شرایط وقتی و مکانی وقوع اون توجه و تأکید داشته باشه.

در میان فعالیت های روابط عمومی، چیزی که اندازه تاثیر اون بیشتر از بقیه فعالیت های باید روش زوم بشه، بررسی تاثیر پیام های تبلیغاتیه؛ چون بخش کلی­ای از فعالیت ها و هزینه­ های روابط عمومی صرف تبلیغات می ­شه.

مدل ۵M

واسه برنامه ریزی تبلیغاتی، الگوهای متفاوتی هست که از معروف ترین اون ها می­توان به الگوی ۵M اشاره کرد.

  • در قدم اول این الگو، هدف تعیین می­ شه.
  • بعد بودجه­ ی لازم واسه تبلیغات تخصیص می یابد.
  • در قدم بعدی نسبت به تصمیم­ گیری عادی به پیام تبلیغاتی اقدام می ­شه.
  • برنامه ریزی رسانه ای صورت می پذیرد.
  • در آخرً به خاطر تعیین تاثیر برنامه ­ی تبلیغات، یافته ها به دست اومده با اهداف از پیش تعیین شده مقایسه می ­شن.

پیشنهاد می کنیم مقالات زیر رو بخونین:

  • مدل ۵M: Mission
  • مدل ۵M: Message
  • مدل ۵M: Media
  • مدل ۵M: Money
  • مدل ۵M: Measurement

  • Follow

پاسخ دهید