آینده بازاریابی چگونه خواهد بود؟

future-marketingصنعت بازاریابی در آینده

به عنوان یه بازاریاب لازمه که آینده نگری داشته باشین و به تغییرات صنعت خود در گذشت زمان حساس باشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ نزدیک به نیم قرن از وقتی که اولین اصول بازاریابی تدوین شد، می گذره. این اصول که بوسیله فیلیپ کاتلر معرفی شدن، تصور میلیون ها بازاریاب در سراسر جهان رو تحت تاثیر قرار دادن. اما صنعت بازاریابی همینطوری باقی می مونه؟

تغییرات بزرگ صنعت بازاریابی در ۱۰ سال آینده

بازاریابی قبل از کاتلر مفهومی نداشت، این کاتلر بود که اقتصاد، علوم اجتماعی و مفاهیم کسب وکاری رو با بازاریابی ترکیب کرد و بینش متفاوت تری رو واسه بازاریابان به ارمغان آورد. اما حالا زمان اون شده که بالاتر از یافته های کاتلر عمل کنیم. بازاریابی در دهه ی آینده با یه تغییر هدف دار مواجه می شه. تحولی که همه ی ما رو مجبور می کنه تا متفاوت تر فکر کرده و متفاوت تر عمل کنیم.

در ادامه راهنمایی کوچیکی از اون چه که بازاریابان در سال های آینده باید بکنن، آورده شده:

پیامهای تبلیغاتی به تجربه های واقعی تغییر پیدا می کنن

هر چند ما امروز می تونیم از پیغام ها و پیشنهادهای جور واجور واسه جلب توجه مشتریانمان استفاده کنیم ولی این شرایط زیاد طول نخواد کشید. به زودی ما مجبور می شیم تمرکز خودمون رو به جای جلب توجه مشتریان احتمالی روی نگه داشتن توجه مشتریان فعلی مون متمرکز کنیم.

از بازاریابی منطقی به سمت بازاریابی احساسی حرکت می کنیم

در دهه های گذشته، ما بر این باور بودیم که اگه عقلانیت مشتریان مون رو هدف بذاریم، به یافته های بسیار مطلوبی دست پیدا می کنیم. اما در کمال ناباوری می بینیم که آدم ها موجوداتی عاطفی هستن و توجه بر عقلانیت صرف به هیچ وجه کافی نیس.

برنامه ریزی هدف دار جای خود رو به روش هدف دار های تطبیقی میده

ما همیشه از جامعه های آماری کوچیک واسه ساخت تصمیمات بزرگ استفاده کرده ایم. بدیش اینه این جامعه های آماری کوچیک ما رو دچار اشتباهات بسیار بزرگی کرده ان. اما امروزه ورق برگشته س، در آینده ای بسیار نزدیک بزرگ داده ها ما رو قادر میسازن تا از تجزیه تحلیل داده های انبوه واسه تصمیمات کوچیک تر بهره ورداری کنیم. بزرگ داده ها صنعت بازاریابی رو از این رو به اون رو می کنن.

دیگه خبری از پیش بینی های احتمالی و خطای انسانی نیس

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به بازاریابی هم نفوذ می کنه، به جای پیش بینی ها، دلیل آوردن های انسانی و جلسات بسیار طولانی در اتاق های کنفرانس، ما با محیط های مثل سازی شده از داده های دنیای واقعی مواجه می شیم. محیط هایی که به ما امکان تصمیم گیری های موثرتر با خطای بسیار کمتری رو میدن.

در سال های آینده از برنده ها به سمت بسترها حرکت می کنیم

در قرن بیستم کسب وکارها به دنبال کسب مزیت رقابتی از راه بهبود کارایی و کیفیت اجناس خود بوده ان. اما دیگه خبری از بازارهای انحصاری و مشتریان کم توقع نیس. کسب وکارها می بایست قلمرو خود رو بسازن و دارایی های خود رو گسترش بدن.

تکنولوژی ها و فناوری های دیجیتال بازاریابان رو مجبور کرده ان که راه و روش سنتی خود رو تغییر بدن. حالا کسب وکارها نیاز به دارایی های جذاب، کاربردی و مهم دارن. در واقع کسب وکارها باید از برند شدن به سمت ایجاد بستری واسه مشتری تغییر پیدا کنن. اما بستر چیه و چیجوری می توان یه بستر خوب درست کرد؟

پلتفرم یا بسترها ساختارهای فیزیکی هستن که می تونن همه چیز رو درون خود نگه دارن. با اینکه پلتفرم به معنی اسناد و مدارک هم مورد استفاده قرار می گیرد، اما پلتفرم در عصر دیجیتال همون ساختار فیزیکی(اما بر اساس تکنولوژی) است. موفق ترین کسب وکارها در سال های آینده فضای دیجیتالی مخصوص و جذاب خود رو ساخته و مردم با شور و شوق خیلی زیاد به سمت اون ها میرن. چون مردم علاقه ی بسیاری واسه موندن در این بسترهای دیجیتالی دارن، نام اون رو پلتفرم نهاده ان.

ایربی ان بی، اوبر و یا اسنپ نمونه هایی از کسب وکارهایی هستن که بسترهای منحصربه فرد خود رو در نقاط جور واجور جهان راه اندازی کرده ان. این ها استارت آپ هایی هستن که انقلاب های بزرگی در صنایع جور واجور به وجود آورده ان.

اما یه کسب وکار سنتی هم می تونه بستر مخصوص خود رو بسازه؟ بله، جنرال الکتریک نمونه ی بارزی از یه کسب وکار قدیمیه که با ترکیب اجناس خود با اینترنت اشیا در حال ساخت یه تغییر بزرگه. مدیرعامل این شرکت عقیده داره جنرال الکتریک تا سال ۲۰۲۰ جزو ۱۰ شرکت برتر جهان در تولید نرم افزار هستش. پس شمام می تونید بستر منحصربه فرد خود رو داشته باشین، کافیه به قدرت اعجاب انگیز تکنولوژی باور داشته باشین و به سمت اون حرکت کنین.

پس همون طور که کاتلر بازاریابی رو با استانداردهای کسب وکار آشتی داد، ما هم باید بین بازاریابی و تکنولوژی صلح برقرار کنیم. ما باید باور کنیم تکنولوژی چیزایی رو واسه ما به ارمغان می آورد که حتی نمی توانیم تصورش رو بکنیم. صنعت بازاریابی هم از تغییرات دنیای تکنولوژی در امان نمی مونن.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی بازاریابی

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *