آیا کنسرو ضرر دارد؟ کنسرو این خوراکی ها را نخورید!

Canned foods

وقتی که خسته و گرسنه به خونه میرسیم چی بهتر از یه غذای خوشمزه و تقریباً آماده است؟ غذاهای کنسروی ممکنه فایده هایی از جمله خوشمزه بودن و یا در دسترس بودن و سادگی در آماده شدن رو داشته باشن اما واقعاً ارزش خوردن رو دارن؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ همونجوریکه خوب میدونید، غذاهای کنسروی در داخل ظروف فلزی قرار داده می شن. خوراکیای موجود در کنسروها، عامل اصلی به وجود اومدن یه جور ترکیب شیمیایی به نام «بیسفنول» هستن که به BPA هم شناخته می شه و می تونه تهدیدی واسه سلامت افراد باشه. از زیاد شدن وزن گرفته تا سرطان از جمله مواردی هستن که بر اثر مصرف مواد خوراکی کنسروی به وجود میان.

شاید تعجب کنین اگه بدونین، در آمریکا، عامل اولیه ورود ماده شیمیایی «بیسفنول» به بدن، غذاهای کنسروی هستن. در ادامه به بررسی بعضی از خوراکیای کنسروی پرداخته می شه که بهتره از مصرف اونا دوری شده و مواد غذایی تازه جانشین اونا شن. با هم این فهرست رو تقدیم حضوتون می کنیم:

رب و سس گوجه فرنگی

بیشتر غذاهای اسیدی در مقایسه با بقیه غذاها، تولید «بیسفنول» بیشتری می کنن. گزارشای بدست اومده از مصرف کنندگان نشون داده که رب و سس گوجه فرنگی هم در این گروه قرار دارن.

شکلای جور واجور دیگه غیر فلزی مثل شیشه ای می تونه «بیسفنول» کمتری رو به وجود آورد.

تنا

تحقیقات نشون داده که تن ماهی در مقایسه با بقیه خوراکیایی کنسروی دارای بالاترین اندازه «بیسفنول» است.

سبزیجات کنسروی

سبزیجات سبز رنگ و ذرت بالاترین اندازه «بیسفنول» رو در میان سبزیجات دارن. پس بهتره که از شکلای جور واجور تازه اون که مقادیر فیبر بیشتری داره استفاده شه. هم اینکه شکلای جور واجور فریز شده اون در مقایسه با کنسروها بهتر هستن.

شیرخشک نوزادان

در مطالعه ای که نتیجه اون در مجله «کشاورزی و ترکیبات شیمیایی غذاها» به چاپ رسید نشون داده شد، در تموم شیرخشکای نوزادان حتی پس از ترکیب اونا با آب، «بیسفنول» هست.

به خاطر همین هم بهتره شیرخشکایی رو که در ظروف پلاستیکی نگهداری می شن یا به صورت مایع هستن رو بخرین.

نوشابه

جمیعی از تحقیقات انجام پذیرفته خصوصا در نشریه «هلث کانادا» نشون داده که در نوشیدنیایی که در داخل قوطی قرار داره، «بیسفنول» دیده می شه که بیشترین مقدار اون در انواعی چون سون آپ هست.

لوبیاها

واسه اینکه از ورود «بیسفنول» به بدن جلوگیری به عمل بیارین بهتره از مصرف لوبیای کنسروی دوری کنین. واسه پخت لوبیاها زمان زیادی نیازه، به خاطر همین هم می تونین از زودپز واسه پخت سریع تر لوبیا استفاده کنین. لوبیای مشکی می تونه سلامت ترین نوع لوبیا به حساب آید.

سوپ و شکلای جور واجور خورشا

تحقیقات نشون دادن که سوپ و شکلای جور واجور خورشای کنسروی هم شامل «بیسفنول» هستن. خصوصا در انواعی که در اونا گوجه فرنگی، بیف و گوشتای قلقلی وجود دارن، می تونه «بیسفنول» موجود در ظرف رو دریافت کنن. پس بهتره از شکلای جور واجور خونگی سوپ و خورش استفاده شه.

سالسا

در مقایسه علمی به عمل اومده روی شکلای جور واجور اورگانیک و غیراورگانیک سالساهای کنسروی و بطری ای نشون داده شده که احتمال وجود «بیسفنول» در اونا هست. به دلیل ترکیباتی چون گوجه فرنگی، پیاز و شکلای جور واجور فلفلا خصوصا روی سطح رویی ظرفای فلزی سالسا، «بیسفنول» به وجود میاد.

با به کار گیری شکلای جور واجور خونگی اون می تونین مواد تشکیل دهنده سالم تری رو به کار ببرین.

اسپریای خامه یا لبنیات فشرده شده

در داخل اینجور اسپریایی بیشتر «بیسفنول» هست. حتی در شکلای جور واجور اسپریای پنیرهای فرآوری شده و یا روغنای فرآوری شده فشرده هم این ترکیب شیمیایی دیده می شه. پس بهتره اینجور شکلای جور واجور خامه یا لبنیاتی رو در منزل جفت و جور کنین.

چیزی که مسلمه جفت و جور و مصرف مواد غذایی تازه نه فقط در موارد برشمرده شده بلکه در مورد بقیه موارد هم می تونه امتیازات زیادی داشته باشه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

ما

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *