آیا کاهش وزن بر خستگی تاثیر دارد؟

Weight loss food

اگه کاهش وزن غیر طبیعی دارین و البته همزمان همیشه احساس خستگی میکنین ممکنه سوخت و ساز بدنتون دچار مشکلی باشه که نیاز به رفع اون هستش.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ زیاد پیش میاد که یکی از مراجعینم از کاهش سرعت سوخت و ساز و مشکلش با کم شدن وزن شکایت کنه. من با اونا همدردی می کنم اما همیشه می گم سوخت و ساز انعطاف پذیره و میشه با راهکارهایی درست تنظیمش کرد.

واسه اینکه درست بفهمن به چه دلیل کمی وارد بحث زیست شیمی میشم.

هر کسی با نوع متفاوتی از بیوشیمی به دنیا میاد. شما در بدن خود تریلیونا کارخانه انرژی کوچیک دارین که اندامای سلولی به نام میتوکندری نام دارن و کمک می کنن بدنتون به حرکت در بیاد. میتوکندری اکسیژنی که تنفس می کنین و غذایی که می خورید رو به انرژی که بدن بتونه مورد استفاده بذاره تبدیل می کنه.

میتوکوندریا مانند موتورهای احتراق سوخت سلولی هستن. تحقیقات نشون داده اگه والدین یا فامیل نزدیکی داشته باشین که گرفتار به دیابت نوع ۲ باشه، حتی اگه خودتون لاغر هم باشین، ممکنه میتوکندری هاتون در سوزوندن کالری ۵۰ درصد از یه فرد معمولی تاثیرشون کمتر باشه. این پیش زمینه ها بدون معنا هستش که بیشتر در خطر زیاد شدن وزن و در آخر دچار شدن به دیابت قرار دارین.

با این حال بزرگترین ضربه رو از برنامه غذایی تون می خورید. غذا اطلاعاتیه که به سلولا و میتوکندریا میگه چیکار کنن. وقتی مقدار زیادی قند و غذاهای فرآوری شده التهاب زا از جمله روغنای تصفیه شده مصرف می کنین و یا زیادتر از اندازه غذا می خورید، کارخانه های تولید انرژی تون رو زیادتر از اندازه درگیر می کنین و در نتیجه باعث آسیب دیدنشون میشین.

به همین ترتیب، حالت گرسنگی یعنی بدنتون به چربیا رو بیاره. بزرگترین اولویت بدنتون اینه که شما رو زنده نگه داره نه اینکه واسه جا شدن در لباس مهمانی متناسبتان کنه!. متاسفم که این رو می گم ولی بدنتون وقتی به حالت گرسنگی می رید و به این عادت می کنه که چربی رو حفظ کنه.

این بدون معنا نیس که نمی تونین کنترلش کنین. واسه تنظیم میتوکوندری باید غذا درست بخورین و همین غذاهای درست رو هم به اندازه مصرف کنین.

دیگه چیزایی که روی میتوکندری تاثیر می ذارن عبارتند از سموم محیطی، عفونتای مخفی، استرس و نبود تعادل میکروبیوم معده.

حالا خوبیش اینه می تونین تعداد میتوکندریا رو زیاد کنین و عملکردشون رو هم بهتر کنین فقط کافیه این پنج راه حل رو مورد استفاده بذارین.

  1. مقدار زیادی چربیای سالم بخورین

چربیای سالم مانند آجیل و دانه ها و ماهیای پر چرب سوختی کامل واسه میتوکندری هاتون هستن. یکی از سوختای مورد علاقه من واسه میتوکندریا تری گلیسیرید با زنجیره متوسط یا روغن MCTه که در روغن نارگیل پیدا می شه.

  1. به دنبال رنگا برید

با وجود اینکه کارشناسان تغذیه معمولا با همدیگه مخالف هستن اما یه چیز که تقریبا همه بر سر اون توافق دارن خوردن مقدار زیادی سبزیجات تازه و دیگه غذاهای گیاهیه. غذاهای گیاهی رنگارنگ و پر از آنتی اکسیدان واسه سلامت میتوکندریا لازمن و می تونن استرس اکسیداتیو رو کم کنن.

  1. از قند و آرد دوری کنین

غذاهایی که گلیسمی و چربی بالایی دارن فشار مضاعفی روی میتوکندریا میارن. در واقع بزرگترین چیزی که خسارت زیادی به کل سیستم بدنتون میرسونه غذاهای کربوهیدراتی هستن که سرعت جذبشون بسیار بالا هستش.

  1. بیشتر و سریعتر حرکت کنین

تحقیقات نشون داده تمرینات اینتروال ( تمریناتی که به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه آخر توان خود رو می ذارین و بعد چند دقیقه آروم پیش می رید و دوباره تکرار می کنین ) در ترکیب با تمرینات قدرتی تبدیل به روشی عالی واسه بهبود میتوکوندریا می شه. تمرینات قدرتی عضله سازی می کنه و میتوکندریای بیشتری می سازه. در حالی که تمرینات اینتروال کارکرد میتوکندریا رو بهتر می کنه و سرعت سوزوندن اکسیژن و کالری شون رو بالا می بره.

  1. خوب بخوابین

تحقیقات نشون داده خواب کم التهاب رو شدید شدن می کنه، خطر بیماریای قلبی رو زیاد می کنه و کارکرد سیستم ایمنی، مغز و هم اینکه سلولا رو دچار مشکل می کنه. واسه بهبود این شرایط تلاش کنین هر شب ۸ ساعت خواب با کیفیت بالا داشته باشین.

حتی با وجود ژنتیک و دیگه محدودیتا، بازم قدرت زیادی واسه تغییر سوخت و ساز و سلامت خود دارین. وقتی به میتوکندریا اهمیت می دید در واقع سوخت و ساز خود رو واسه کاهش وزن و سالم موندن بالا بردین. با این روش هیچوقت دچار توقف نمی شین.

به چه دلیل همیشه احساس خستگی و خواب میکنم؟

دلیل خستگی و مریضی چیه؟+ روش برطرف کردن اون

زیاد شدن وزن بازنشر خستگی دکتر کرمانی

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *