آیا مصرف آب ویتامینه مفید است؟

vitaminwater

نوشیدن آب واسه بدن لازمه اما اضافه شدن مقداری ویتامین به آب میتونه باعث بهتر شدن اون واسه سلامت شه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ نوشیدنی به نام آب ویتامینه در سالای گذشته بسیار محبوب شده. این نوشیدنی شامل ویتامین ها و مواد معدنی اضافه شده که به عنوان نوشیدنی سالم به بازار عرضه شده. اما چیزی که خارج از ادعاهای بازاریابی هست، اینه که آب ویتامینه با شکر اضافه پُر می شه.

همونطور که می دونین شکر اگه بیشتر از اندازه مصرف شه، می تونه آسیب های شدیدی به همراه داشته باشه. هم اینکه تقریباً هیچکی واقعاً نیازای بیشتری به مواد افزودنی اضافه شده به آب ویتامینه رو نداره. این مطلب به شما می گوید که به چه دلیل آب میتامینه واقعاً واسه سلامتی بده؟

Vitaminwater آب ویتامینه چیه؟

Vitaminwater یه نام تجاری اجناس غذایی و آشامیدنی واسه شرکت کوکاکولا هستش که با شکل های جور واجور اسم های جور واجور تولید می شن. همونطور که از نام اون پیداست این محلول با آب و ویتامین و مواد معدنی غنی شده. همچینین ادعا شده که شامل رنگ های طبیعی و طعم دهنده س.

با این حال آب ویتامینه با قند اضافی تولید شده مخصوصا فروکتوز که شکل های جور واجور و اقسام مشکلات سلامتی رو وقتی که زیادتر از اندازه استفاده شه به دنبال داره. آب ویتامینه هم اینکه یه خط تولید قند صفر داره، یعنی بدون قند اضافه. عوضش با اریتریتول و یه پالوده شیرین ترکیب شده که از گیاه استویا استخراج شده.

به چه دلیل آب ویتامینه گزینه خوبی نیس؟

آب ویتامینه یه محلول با قند بالاست و ممکنه به همون اندازه کوکاکولا فروکتوز داشته باشه. یه بطری ۲۰ اونسی آب ویتامینه شامل حدود ۱۲۰ کالری و ۳۲ گرم قنده یعنی در حدود ۵۰ درصد یه کوکاکولا (یه جور شیرین)

اما با این حال نوع شکر مصرفی در بین کشورای جور واجور فرق داره. در آمریکا شیرین کننده آب ویتامینه با فروکتوزکریستالی و نیشکره اما در دیگه کشورها کلی قند مصرفی نیشکره. فروکتوز کریستالی بدترین نوع قنده که تقریباً فروکتوز خالص ۹۸ درصده در حالی که نیشکر۵۰/۵۰ گلوکز و فروکتوزه. خیلی از تحقیقات نشون می دهد فروکتوز جزء اصلی و داغون کننده قنده.

نوشیدنی شیرین شده با شکر شدیدا چاق کننده س

وقتی که کاهش و یا زیاد شدن وزن در میان باشه اون چیزی که می نوشید به همون اندازه ی اون چیزی که می خورید مهمه. وقتی که شما کالری های مایع قندی می نوشید بدن شما قادر به جبران نیاز خود نسبت به خوردن غذاهای دیگه نیس. با گذشت زمان می تونه به زیاد شدن وزن، چاقی و مریضی در رابطه منجر شه و نوشیدنی شیرین شده با شکر خطر آبتلا به شکل های جور واجور مریضی ها رو بالا می برد.

قند اضافه شده به نوشیدنی شدیدا موجب دچار شدن به دیابت نوع ۲، پوسیدگی دندون، مریضی های قلبی، سندرم متبولیک می شه و حتی با سرطان در ارتباطه. مصرف فروکتوز اضافی باعث کلسترول بالا، تری گلیسیرید خون، افزایش فشار خون، افزایش مقاومت به انسولین، ایجاد چربی در دور و بر اندام ها و افزایش خطر دچار شدن به مریضی کبد چرب رو به دنبال داشته باشه. این نکته مهمه که این فروکتوز از میوه گرفته نشده، فروکتوز میوه شامل آب و فیبره  و چگالی انرژی پایینی داره هم اینکه خوردن زیاد از حد اون بسیار سخته.

آب ویتامینه دارای ریزمغذی هاییه که الان بیشتر مردم به اندازه کافی جفت و جور می کنن

تموم شکل های جور واجور آب ویتامینه ها شامل ویتامین های B و ویتامین C هستش. یه سری های دیگه از اون ها شامل مقادیر کمتری ویتامینA  و K و مواد معدنی پتاسیم، منیزیوم، منگنز و روش. ویتامین B و C ویتامین های محلول در آب هستن که تقریباً می توان گفت رژیم غذایی افراد بدون اون ها نیس. مصرف زیادتر از اندازه این ویتامین ها هیچ نوع نفعی واسه سلامتی نداره. اون ها ذخیره نمی شن و خیلی راحت از راه ادرار از بدن خارج می­شن.

در بعضی موارد، ریزمغذی های اضافی در شکل مکمل می تونن مضر باشه

وقتی که اون رو تغذیه می کنین، همیشه خوب نیس. ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها به عنوان بخشی از یه رژیم غذایی سالم بر اساس مواد غذایی واقعیه. اون ها ممکنه سلامت رو بهتر کنن و به جلوگیری از دچار شدن به مریضی هایی از جمله مریضی قلبی و سرطان کمک کنن با این حال زیاده روی در به کار گیری مکمل ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های A  و E  براساس یافته های بعضی تحقیقات واقعاً با افزایش خطر مرگ زودرس ربط داره. با اینکه آب ویتامینه مقدار بیشتر از حدی از این ویتامین ها رو در خود نداره اما شامل مقدار قابل توجهیه.

ممکنه اثرات مضر، وقتی که به طور غیر عادی و زیادتر از اندازه مصرف شه ظاهر شه. اما کلا براساس این موارد می توان گفت آب ویتامینه سالم نیس و فقط یکی دیگه از نوشیدنی های شیرین مضره. صاحبان شرکت ها با ادعای گول زننده و بی پایه تلاش می کنن مدعی ارتقا سلامت مردم باشن و بیشتر مردم هم برچسب مواد تشکیل دهنده روی این نوشیدنی ها رو نمی خونن و نمی دانند که چیجوری شرکت های مواد غذایی  می تونن بر خلاف تبلیغات دست به کار شن.

بهترین نوشیدنیای چربی سوز واسه آب کردن شکم

خواص و روش درست کردن نوشیدنی شیر زردچوبه

علم ورزش نوشیدنی

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *