آیا سوشی غذای سالمی است؟

آیا سوشی غذای سالمی است؟

سوشی

آمریکاییا معمولا سوشی رو در رستورانا و از راه فروشگاه های عرضه کننده غذاهای آماده جفت و جور کرده و میل می کنن. بیشتر افراد می گن که سوشی یه انتخاب مقوی و مغذی واسه بدنه. اما سوال اینجاس که سوشی واقعا غذای سالمی واسه بدنه؟ یکی از پروفسورهای مایوکلینیک و متخصص تغذیه به نام کاترین زراتسکی در این باره اینجور میگه: بیشتر افراد می گن که سوشی غذای سالمیه. این موضوع همیشه جای بحث داشته.

مهم تر از همه اینه که سوشی آماده شده به روش سنتی همه ارزشای یه غذای سالم رو داشت. این غذای سنتی با ماهی تازه پر می شد، ورقه های نازکی از دانه های مغذی روی اون قرار می گرفت و به صورت رول پیچیده می شد. اما کارشناسان می گن که نمی تونین از تن ماهی آماده ادویه دار واسه لاغر کردن و حفظ سلامت خود استفاده کنین.

یکی از مشکلات بزرگی که در مورد سوشی هست کنترل مقدار وعده ایه که سرو می شه. با اینکه سوشی یه صورت فشرده ارائه می شه اما می تونه کالری زیادی وارد بدن کنه. یه رول واحد سوشی رو میشه به ۶ الی ۹ قطعه برش داد. این مقدار سوشی در برگیرنده بیشتر از ۵۰۰ کالری هستش.

چشم ما اطلاعاتی رو در مورد غذایی که می خوریم در اختیارمون قرار میده. این اطلاعات ممکنه با اطلاعات تغذیه ای که در غذا هست همخوانی نداشته باشه. هم اینکه بیشتر افراد قبل اینکه به سراغ خوردن سوشی برن، از یه دسر یا پیش غذا هم استفاده می کنن. همین امر باعث می شه تعداد کالریای ورودی به بدن زیاد شه. همه این کالریا از دانه های برنج سفید بدست میاد که رول شما رو کنار هم نگه می داره.

برنج سوشی معمولا با اضافه کردن سرکه و شکر آماده میشه. شکر کالری اضافی وارد بدن می کنه و می تونه معایبی واسه بدن داشته باشه. این برنج سوشی شیرین شده در طول روند پختن و روند گرد هم اومدن کنار هم قرار میگیره. بخاطر این وقتی که می خواین سوشی استفاده کنین باید نصف پیمانه از کل برنج سفید تو یه رول رو بخورین. خوردن این رولا به طور کامل بسیار راحته. در این شرایط حتی خودتون هم نمیفهمید چقدر برنج خوردین.

چیجوری سوشی سالم تری داشته باشیم؟

با وجود همه مواردی که در بالا گفتیم، سوشی می تونه بخشی از یه رژیم غذایی سالم باشه. باید مراقب چیزی که سفارش می دید و چگونگی اماده سازی اون باشین. اینکه سوشی سالم باشه یا نه به چگونگی جفت و جور ان بستگی داره. مواردی که واسه انتخاب یه سوشی سالم باید در نظر داشته باشین یعنی:

رول مناسبی رو انتخاب کنین:

مواد تشکیل دهنده رول شما یکی فاکتورهای بزرگیه که سالم بودن یا نبودن سوشی رو تعیین می کنه. ماهی کالری کم، پروتئین بالا و پر از مواد مغذی قوی مثل امگا۳ه.

تلاش کنین از سبزیجات تازه و بخارپز که غنی از فیبر هستن استفاده کنین. آووکادو انتخاب خوبیه چون چربیایی داره که واسه قلب خوبه. از خوردن سسایی که براساس سس مایونز جفت و جور شدن یا سبزیجاتی که سرخ شدن دوری کنین.

مقدار دیپ و سس سویا رو کمتر کنین:

دیپ و سس می تونه به سرعت سطح سدیم و چربی رو در سوشی زیاد کنه. سس مایونز ادویه دار یکی از منابع غلیظ شده از چربی و کالریه. کارشناسان پیشنهاد می کنن مقادیر کمی از این سسا رو مورد استفاده بذارین. در مورد سس سویا حتی یه قاشق غذاخوری از نوع کم سدیم هم می تونه ۵۷۵ میلی گرم سدیم داشته باشه که حدود ۲۵ درصد بیشتر از مقدار نیاز روزانه س.

اگه نمی تونین سس سویا رو از غذای خود خط بزنین مقدار اونو هر بار کم کنین. بعضی از اودیه ها پر از طعم و مواد مغذی هستن. زنجبیل یکی از همین ادویه هاست که اگه به سوشی اضافه شه می تونه امتیازات ضد التهابی واسه بدن داشته باشه.

ماهی خام با کیفیتی جفت و جور کنین:

حتی اگه در مورد اثری که سوشی روی وزن تون میذاره نگران نباشین بازم به گفته کارشناسان دوستداران این ماده غذایی بازم باید در مورد خوردن ماهی خام مراقب باشن. وقتی که ماهی به صورت خام مصرف می شه خطرات ذاتی واسه بدن داره چون این ماده می تونه در برگیرنده باکتریا و انگلا باشه.

بخاطر این آدمایی که از سوشی استفاده می کنن باید مطمئن شن که ماهی خود رو از یه رستوران قابل اعتماد جفت و جور می کنن و اونو به درستی در یخچال ذخیره می کنن. بوی تند ماهی یکی از موارد هشداردهنده در مورد سالم نبودن اون هستش.

بهترین انتخاب رولایی با سبزیجات یا غذاهای دریایی پخته شده در اون هستش. در مورد تحویل و زمان ارائه سوشی هم باید دقت کنین. ماهی خام نباید واسه بیشتر از دو ساعت در بیرون بمونه. در یکی از رویدادهای سال ۲۰۱۸، از شکم مردی که واسه چند روز سالمون خام مصرف کرده بود کرم نواری به طول ۵ فوت خارج شد.

همونطور که میدونید انگلا وقتی که دمای داخلی ماهی خام زیاد می شه یا وقتی که ماهی به درستی فریز نمی شه می تونن زنده بمونن. یکی از مشکلات دیگری که در مورد خوردن سوشی و ماهی خام هست جیوه س.

جیوه یکی از فلزاتیه که به طور طبیعی در محیط زیست پیدا میشه اما بر اثر آلودگی غلظت اون بیشتر می شه و در بدن ماهیا و غذاهای دریایی دیگه ذخیره می شه. مصرف مقدار جیوه کمی که در بدن مواد غذایی دریایی هست واسه بیشتر افراد امن و سالمه اما جیوه می تونه با پیشرفت جنین تداخل داشته باشه.

بخاطر این زنان باردار و کودکان کم سن و سال بهتره غذاهای دریایی خام مصرف نکنن حتی اگه در مورد مواد تشکیل دهنده اون مطمئن باشن. آدمایی که گاه به گاه سوشی می خورن احتیاجی به نگرانی ندارن اما اگه فردی سوشی رو چندبار در هفته میل می کنه بهتره واسه کاهش خطرات موجود از شکلای جور واجور ترکیبی سوشی بهره ببره.

بهتره در طول زمان از یه نوع سوشی استفاده نشه. یکی دیگه از مواردی که به هنگام انتخاب غذاهای دریایی باید روش زوم بشه انتخاب موادیه که اسید چرب امگای بالا و جیوه کم در اون هستش. مثلا سالمون و میگو انتخابای خوبی هستن.

سفارش سوشی خود رو بهتر کنین:

روشای زیادی واسه سالم کردن سفارش سوشی شما هست. مثلا به جای برنج سفید بهتره از برنج قهوه ای استفاده شه. برنج قهوه ای پر از فیبره و شما رو بیشتر از برنج سفید سیر نگه می داره. برنج سفید به سرعت هضم می شه و باعث می شه فرد سریع تر گرسنه شه.

خوردن سوشی که با خیار یا بقیه موارد پیچیده شده ، خوردن ماهی تازه برش خورده بدون برنج یا بقیه موارد می تونه سوشی شما رو سالم تر کنه. به دنبال خرید سوشی از رستورانایی باشین که نسبت ماهی به برنج در انا بزرگ تره در این شرایط پروتئین بیشتری وارد بدن می شه و مقدار کربوهیدرات مصرفی کم میشه. اگه نمی تونین از خوردن سوشی با برنج سفید بگذرید، بهتره مقدار مصرف خود رو کم کنین.

یه روش خوب واسه رسیدن به اینجور شرایطی خوردن سوشی به همراه چیزی مثل edamame یا برشی از سبزیجاته که پر از پروتئین و فیبره. تلاش کنین وعده غذایی خود رو با سوپ یا سالاد شروع کنین تا سوشی کمتری بخورین.

وقتی که می خواین سوشی رو از بیرون جفت و جور کنین از صاحب رستوران در مورد مواد تشکیل دهنده اون سوال کنین. دونستن مواد تشکیل دهنده به شما کمک می کنه انتخاب بهتری داشته باشین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

اختصاصی رژیم غذایی غذاهای دریایی

پاسخ دهید