آیا خودروهای صفر کیلومتر امروزی به آب بندی نیاز دارند؟

از گذشته تا الان همیشه نظرات مختلفی درباره ضرورت آب بندی موتور خودروهای نو و چگونگی انجام اون مطرح بوده. به باور بسیاری با پیشرفت تکنولوژی و دقیق تر شدن پروسهای تولید و مونتاژ، موتورهای امروزی دیگه احتیاجی به آب بندی نداشته و از همون روزای اول مالکیت یه خودروی صفر کیلومتر میشه بدون نگرانی از تموم تواناییای اون استفاده کرد.

در طرف مقابل هنوز هستن آدمایی که باور دارن با وجود پیشرفتا هنوز باید به قطعات موتور اجازه داد که یه مدت آروم و بدون فشار کار کنن تا به کارایی مطلوب برسن.

الان مهندسین و طیفای مختلفی از آحاد جامعه عقیده دارن که چه با آب بندی و چه بدون آب بندی، مشکل چندانی واسه خودرو ایجاد نمی شه، اما موضوع خیلی مهم اینست که در دفترچه راهنمای مدرن ترین اتومبیلا هم پیشنهادایی در مورد نبود فشار آوردن به موتور در چند هزار کیلومتر اولیه هست.

مثلا ب ام و در دفترچه M4 که یکی از جدیدترین اجناس این کمپانیه، به روشنی اعلام کرده که در ۲۰۰۰ کیلومتر اولیه دور موتور نباید از ۵,۵۰۰ دور در دقیقه و سرعت نباید از ۱۷۰ کیلومتر در ساعت تجاوز کنه. هم اینکه راننده باید از فشردن پدال گاز تا انتها و فشار به موتور تا ۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد دوری کنه.

علاوه بر اینا ب ام و حتی به مالکین پیشنهاد کرده که بین کیلومترهای ۲۰۰۰ الی ۵۰۰۰ میشه دور موتور رو بالا برد اما نباید به مدت طولانی با سرعت بیشتر از ۲۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرد.

حال این شمائید که تصمیم می گیرین چند دقیقه یا چند ساعت با سرعتی بیشتر از رقم اعلامی برونین، چون ب ام و به اندازه دقیق اشاره نکرده.

البته این وسط ب ام و تنها نبوده و بعضی شرکتای دیگه هم آب بندی موتور رو به مشتریان خود پیشنهاد می کنن. به خاطر این ما می خوایم بیشتر به این موضوع بپردازیم؛ اما قبل از اون واسه درک بهتر همه مخاطبین عزیز، منظور از آب بندی رو کوتاه توضیح می دیم.

این عبارت که واسه خودروهای صفر کیلومتر کاربرد داره، شامل فرآیندهایی می شه که در اونا قطعات جور واجور موتور با کارکردی نرم به شکل کم کم به همدیگه عادت می کنن.

مثلا رینگای پیستون و دیواره سیلندر که همیشه رابطه تنگاتنگی با هم دارن، به خاطر رسیدن به هماهنگیای لازم و کارکرد بهینه باید یه مدت بدون فشار به وظایف خود عمل کنن.

این موضوع از اونجا ناشی می شه که وجود هر گونه زائده اضافی روی هر کدوم از قسمتای موجود می تونه باعث آسیب به اجزای داخلی سیلندر شده و در آخر خرابی یا کاهش کارکرد موتور رو به دنبال داشته باشه.

همونطور که در اول هم گفته شد، حال بعضی فکر می کنن که با پیشرفته تر شدن دستگاه های تراشکاری و ریخته گیری و هم اینکه بالاتر رفتن دقت ساخت، پروسهای مربوط به آب بندی دیگه بی معنی هستن.

با اینحال پیشرفتا و حتی کنترلای کیفی، هنوز نمیشه ادعا کرد که دقت ساخت و مونتاژ به بالاترین درجه خود رسیده و همه قطعات استفاده شده در موتور از هر دید کامل و بی عیب و مشکل هستن.

علاوه بر این، بخشای جور واجور موتور از جمله درزگیرها باید یه مدت در دمای مشخص کار کنن تا به کارایی مطلوب برسن. پس هنوز میشه ادعا کرد که نیاز به آب بندی واسه خودروهای نو کم و بیش هست.

براساس بعضی ارزیابیا موتورهای مدرن بعد از تقریبا ۱۰۰۰ کیلومتر به حد مطلوبی از کارایی دست پیدا می کنن؛ در طول این مدت واسه آرامش خاطر بیشتر می تونین چند راه حل تقریبا ساده رو امتحان کنین.

پدال رو تا انتها فشار ندین

واسه آب بندی مناسب دور موتور رو نباید زیاد بالا برد. البته این موضوع واسه موتورهای بنزینی و دیزلی کمی فرق داره، چون نسخه های دیزلی در دوره های پایین تری کار می کنن.

در کیلومترهای اولیه واسه موتورهای بنزینی تا ۳۵۰۰ و در موتورهای دیزلی تا ۲۵۰۰ دور در دقیقه پیشنهاد شده. به عنوان یه قانون کلی دور موتور نباید به نزدیکیای نیمه حد مجاز تعریف شده برسه؛ مثلا اگه محدوده دور موتور از ۷۰۰۰ به بعد قرمز باشه، در دوره آب بندی نباید اونو به بیشتر از ۳۵۰۰ رساند.

هم اینکه در این دوره باید از شتاب گیریای سریع و فشارهای یهویی روی پدال گاز دوری کرد.

تعویض روغن در کیلومترهای کم ابتدایی

همونطور که گفته شد، یکی از مهمترین اهداف دوره آب بندی جدا شدن زائدهای اضافی از قطعات جور واجور موتوره که در نتیجه دقت ساخت کم بوجود اومده ان.

پس میشه توقع داشت که پس از کمی کارکرد، بعضی از این زائدها جدا شده و همراه با روغن در بخشای جور واجور موتور حرکت کنن.

واسه خلاص شدن از دست این خرده فلزها می تونین پس از ۸۰ الی ۱۶۰ کیلومتر کارکرد، روغن موتور رو تعویض کنین. واسه خیال راحت و رسیدن به حالتی ایده آل هم تعویض روغن پس از حدود ۱۶۰۰ کیلومتر واسه بار دوم پیشنهاد می شه.

با این روش مطمئن میشین که تقریبا همه زائدها از موتور خارج شدن.

باید اینم بگیم که که بیشتر موتورهای مدرن امروزی در کارخانه ها آب بندی می شن. سازندگان جور واجور واسه پیشگیری از هزینه های اضافی در دوره وارانتی این کار رو پس از مونتاژ شدن موتورها در کارخانه انجام میدن.

اما اگه دوست دارین واسه اطمینان خاطر، خود دست به کار شید، می تونین پیشنهادهای ارائه شده در مطلب حاضر رو مورد توجه بذارین.

با در نظر گرفتن فرق کیفیت و تکنولوژیای به کار برده شده در ساخت و مونتاژ قطعات، موضوع آب بندی شاید با شدت زیادتری واسه خودروهای داخلی اولویت داشته باشه.

پس اگه مالک یه خودروی صفر کیلومتر داخلی هستین، با دقت و حساسیت بیشتری ۵۰۰۰ کیلومتر اولیه رو بگذرونین.

در همین رابطه بخونین:

به چه دلیل پیشرانهای توربو به نگهداری بیشتری نیاز دارن؟

۱۴ اشتباه عادی در رانندگی و نگهداری از خودرو

راهنمای کامل آماده سازی زمستونی خودرو

پرخرج ترین خودروها واسه ۱۰ سال استفاده در بازار آمریکا

ده خودرو کم هزینه در طول ۱۰ سال استفاده؛ فرق رو احساس کنین

۱۱ نکته مهم در مورد به کار گیری کولر خودرو در فصل تابستون

راهنمای کامل خرید خودرو دست دوم در ایران و جهان

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *