آموزش سئوی درون سایتی (On Site SEO)
3d illustration proteins with lymphocytes , t cells or cancer cells

آموزش سئوی درون سایتی (On Site SEO)

رو می توان به سکوی اول شما واسه شروع روند تشبیه کرد؛ در واقع همه چیز از سئوی درون سایتی شروع می شه.

ما در این مقاله می خوایم درباره روشای سئوی درون سایتی و هر چیزی رو که در بخش این پروسه قرار می گیرد صحبت کنیم. از اصلاح عنوان ها و زیرعنوان ها (H1,H2,H3,…) گرفته تا درج متا تگ، برچسب، لینک های داخلی، توضیحات تصاویر (Alt & Title)، قوانین کلمات بولد شده و…

نترسین! هر چی واسه سئوی On Site نیاز دارید به صورت شفاف و ساده به شما آموزش می بدیم! با همراه باشین:

مروری بر روش های متفاوت سئو

قبل از این با مفاهیم سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو آشنا شدیم و درباره و سئوی درون سایتی و برون سایتی هم صحبت کردیم؛ هم اینکه به شما گفتیم که سئو به سه روش زیر انجام می شه:

  • سئوی کلاه سیاه
  • سئوی کلاه خاکستری
  • سئوی کلاه سفید

طبیعتا اگه می خواهید یه سئوکار موفق باشین و خود رو از هرگونه خطر و خطر که بدترین اونا جریمه شدن از طریق گوگل است، دور نگه دارین، بهتره که اصلا به سئوی کلاه سیاه فکر هم نکنین! ممکنه بعضی به شما بگن که از این راه زودتر به نتیجه می رسید اما از طرفی خطر محو شدن دائمی یافته های تون رو هم نباید دور از انتظار بدونین! به قول معروف دیرتر رسیدن به صفحه اول گوگل بهتر از هیچوقت نرسیدنه!

سئوی کلاه سفید هم همونطور که از اسمش پیداست، بهترین روش سئو هستش اما هزینه بر و زمان بر هم هست! به خاطر همین هم همه سئوکارها سراغ سئوی کلاه خاکستری می روند که انگار زیرپوستی سئو کردن یا مظلوم نشون دادن خودتون پیش ربات های گوگل است!

از کجا شروع کنیم؟

… حالا ما می خوایم سئو کلاه خاکستری خود رو شروع کنیم؛ حالا اینجاس که می رسیم به معنی سئوی درون سایتی و برون سایتی. اگه سئوی برون سایتی رو به خورش غذا تشبیه کنیم، سئوی درون سایتی رو می توان برنج تصور کرد. اتفاقا شما که خورش رو بدون برنج میل نمی کنین که؟ نه!؟

بنابر این سئوی درون سایتی انگار پیش زمینه و مقدمه سئوی برون سایتیه؛ اگه هنوز سئوی درون سایتی خود رو به پایان نرسانده اید، بهتره فعلا بی خیال سئوی برون سایتی یا همون Off-Site SEO شید!

اگه وب سایتی که قصد بهینه سازی اون رو دارین، تازه راه اندازی شده باشه، محتوایی نداشته و قبل از این هیچ گونه اقدام سئو روی اون انجام نشده باشه، کار شما خیلی خیلی راحت تره؛ یعنی تنها باید نکاتی که به شما آموزش می بدیم رو رعایت کنین تا یه وب سایت خود رو از نظر سئوی درون سایتی بهینه کرده باشین.

اما فرض می کنیم که وب سایت مورد نظر قبل از این محتوا داشته و روی اون سئوی اشتباه (!) هم انجام شده؛ حالا چیکار کنیم؟

به دقت به مواردی که به شما آموزش می بدیم دقت کنین؛ لازمه تا این موارد رو در وب سایت خود بررسی کرده و در صورت نیاز مبادرت به اصلاح اونا هم کنین؛ البته نیاز نیس از واسه محتواهای شاید خیلی زیاد خود نگران باشین چون شاید نیاز به اصلاح همه اونا نباشه!

سرور با کیفیت، قدم اول

یکی از ابتدایی ترین مواردی که وب سایت شما باید از اون بهره مند باشه، سرعت لود (بارگذاری) مناسب و تقریبا بالاست؛ به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که حجم تصاویر و کدهای HTML استفاده شده در وب سایت شما از عوامل بسیار موثر بشمار می روند اما قبل از اون باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین وب سایت شما باید از یه شرکت مناسب، سرویس میزبانی (Host) دریافت کنه.

واسه تست کیفیت سرعت بارگذاری وب سایت تون وسایل متنوعی هست که پیشنهاد ما به شما به کار گیری وب سایت GTMetrix است.

عنوان (Title)، شاید مهمترین قدم

عناوین مقالات شما (H1) باید چند ویژگی مهم داشته باشه:

  • برخورداری از تعداد کاراکتر استاندارد
  • شامل کلمات کلیدی
  • روشن و قابل فهم

بهترین تعداد کاراکتر واسه عنوان مقالات شما بین ۵۰ تا ۶۰ه اما اگه مجبور شدید در آخر ۷۰ کاراکتر در نظر بگیرین.

اما اولویت دوم پس از H1 به ترتیب H2 و H3 و… می باشه؛ هر کدوم از صفحات وب سایت شما می بایست دست کم از دو تگ عنوان H1 و H2 بهره مند باشه. اما حواستون باشه که هرچه تگ عنوانای مقالات شما بیشتر باشه، مقاله مورد نظر از اعتبار بیشتری پیش گوگل بهره مند می شه.

تلاش کنین حتما از کلمات کلیدی در عنوان مقاله خود بهره ببرین (همونطور که می دونین کلمات کلیدی به عباراتی گفته می شه که مورد توجه شما واسه سئو سایت تون بوده و می خواید بوسیله اونا رتبه بگیرین).

محتوا، بدون کپی!

محتوای مقاله شما اصلا نباید کپی باشه؛ رباتای گوگل هر لحظه در حال ایندکس کردن (خوندن) محتوای وب سایت ها هستن؛ بنابر این اگه شما یه متن رو مثل از جای دیگری کپی کرده باشین، ربات های گوگل در اولین برخورد با وب سایت شما متوجه می شن که شما یه کپی بردار هستین!

محتوای شما باید چند ویژگی مهم و اصلی داشته باشه:

  • یکه باشه و تنها یه نسخه از اون در وب موجود باشه که اونم بوسیله خود شما نوشته شده.
  • با کیفیت و به درد بخور واسه کاربر باشه، به گونه ای که دست کم کاربر چند دقیقه از وقت خود رو صرف مطالعه اون کنه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که گوگل متوجه می شه که یه کاربر با ورود به هر کدوم از صفحات وب سایت شما چند دقیقه در اون صفحه توقف می کنه!
  • دارای حجم کافی باشه! به قول معروف هرچه بیشتر بهتر… شما دست کم رو ۴۰۰ کاراکتر در نظر بگیرین.
  • از وجود تصاویر و ویدیو هم بهره مند باشه؛ تصاویر و ویدئوها علاوه بر اینکه مخاطب رو به خوندن مقاله تا آخر تشویق می کنه، از نظر گوگل هم یه عامل بسیار مهم تلقی می شه.
  • به مقاله مورد نظر هرچند وقت یه بار دست کم یه جمله یا عکس اضافه شده و محتوای اون از ۱۰ الی ۲۰ درصد دچار تغییر شه!

نکته ۱: به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که می بایست در همه مقالات خود از کلمات کلیدی هم استفاده کنین؛ با این کار انگار به ربات های گوگل اعلام می کنین که همه مقالات وب سایت شما تو یه جهت و با یه هدف نوشته شده ان.

نکته ۲: گفتیم که هیچوقت کپی نکنین! اما اگه مثلا خواستین نقل قول کنین، یا مثلا متن سخنرانی رئیس جمهور رو منتشر کنین و… چه؟ این مورد رو که دیگه چاره ای ندارین کپی کنین!

پیشنهاد ما در این مورد اینه که به سایت منبع یه لینک Nofollow بدین (لینکی که در اون از rel=”nofollow” استفاده شده). یا اینکه به متن کپی شده، مقداری متن از خودتون هم اضافه کنین (مثلا: رئیس جمهور در سخنرانی امروز خود در فلان جا که فلان افراد هم بودن و از ساعت فلان برگزار شد و…).

توضیحات متا، لطفا فراموش نشه!

وقتی که یه عبارت خاص رو در موتور جستجوی گوگل سرچ می کنین، ۱۰ نتیجه در صفحه اول واسه شما به نمایش درمی‎آیند که هر کدوم از اونا از ۱ تا ۳ خط توضیح دارن؛ به توضیحات گفته شده متا دسکریپشن (Meta Description) گفته می شه که وجود اون واسه هر کدوم از صفحات و مقالات وب سایت شما لازمه!

اگه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهره می برید به شما پیشنهاد می کنیم تا از یکی از افزونه های All in One SEO Pack یا Yoast SEO استفاده کنین؛ این افزونه ها به شما کمک می کنن تا متا تگ های خود رو مدیریت کنین.

نمایی از افزونه Yoast SEO در وردپرس

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که شما اگه واسه صفحات و مقالات خود Meta Description ننویسین، موتور جستجوی گوگل خودش بطور خودکار چند خط اونم به شکل ناقص رو به عنوان متا دسکریپشن شما به نمایش می گذارد که معمولا این چند خط، همون نوشته های ابتدایی مقاله شما هستن؛ پس چه بهتر که خودتون به فکر باشین…

اما متای شما باید سه ویژگی مهم داشته باشین:

  • یکه و منحصر به فرد باشه.
  • از تعداد کاراکترهای مجازی که افزونه های گفته شده واسه شما تعیین کرده ان، تجاوز نکنه!
  • حتما از کلمات کلیدی مورد نظر شما بهره مند باشه (اما نه زیادتر از اندازه).

توضیحات تصاویر (Alt & Title)، همیشه مهم

توضیحات تصاویر شامل Alt و Title در واقع حکم متا واسه تصاویر شما رو دارن؛ شما با درج این توضیحات به رباتای گوگل اطلاع می بدید که تصویر مورد نظر درباره چه موضوعیه.

هم اینکه اگه به هر دلیلی در زمان بارگذاری وب سایت، عکس شما با مشکل نبود نمایش مواجه شد، توضیحات تصاویر جانشین خوبی واسه اون هستن.

روش هدف دار لینک سازی

لینک سازی وب سایت رو کلا می توان به دو بخش لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد که در مورد لینک سازی خارجی باید حتما حواس تون رو جمع کنین!

لینک های داخلی

در هر صفحه ای از وب سایت شما لازمه تا لینک های داخلی زیادی به دیگر صفحات و مقالات وب سایت تون وجود داشته باشه. این نکته رو آویزه گوش تون کنین که لینک سازی داخلی نقش بسیار پر رنگی در روند سئوی On-Site وب سایت شما داره.

از جمله لینک های داخلی لازم که در هر کدوم از مقالات شما باید وجود داشته باشه، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینک به خود مقاله ( با همون عنوان دقیق مقاله)
  • لینک به صفحه دسته بندی مقاله
  • لینک به صفحه برچسب های مقاله

هم اینکه این نکته رو هم بخاطر بسپارین که هر کدوم از صفحات وب سایت تون باید دست کم یه لینک به خودش داشته باشه؛ مثلا در صفحه اصلی سایت تون (هوم پیج) باید دست کم یه لینک به نشانی هوم پیج با عنوان اصلی وب سایت وجود داشته باشه.

لینک های خارجی

اما لینک های خارجی… نسبت به اونا باید خیلی خیلی حساس باشین!

به زبون ساده هر یک لینک خارجی در وب سایت شما به معنی یه امتیاز منفی از طرف گوگل در نظر گرفته می شه! اصلا واسه همینه که هزینه بک لینک در وب سایت های پر بازدید ایرونی به شکل ماهانه و دائمی دریافت می شه؛ بدین معنا که این وب سایت ها حاضر می شن با به جون خرید امتیاز منفی واسه خود (بطور مثال لینک به وب سایت شما) از شما هزینه دریافت کرده و از این راه درآمدزایی کنن.

حال فرض می کنیم که شما مقاله ای تخصصی در بخش گردشگری نوشته اید و واسه فهم بیشتر موضوع حتما باید یه یا دو لینک خارجی به چند وب سایت بخش گردشگری مثل TripAdvisor بدین؛ حال تکلیف چیه؟

اینجا موضوع لینک های فالو و نو فالو مطرح می شه…

لینک فالو

لینک فالو یه نوع لینکه که در اون شما به گوگل اعلام می کنین که می تونه وارد اون شده و اون رو ایندکس کنه. بک لینکایی که در وب سایت های ایرونی به فروش می رسند هم از همین نوع هستن.

لینک نو فالو

لینک های نو فالو هم مثل لینک های فالو به خارج از وب سایت شما لینک میدن اما فرقش اینه که از اهمیت خاصی بهره مند نیستن؛ بدین معنا که شما با قرار دادن کد rel=”nofollow” در تگ a، به گوگل اطلاع می بدید که لازم نیس وارد اون شه.

به طور مثال اگه میخواستین در مقاله خود به وب سایتی مثل TripAdvisor لینک بدین، باید از این نوع لینک استفاده کنین.

خلاصه: اگه خواستین به سایتی جز سایت خودتون لینک بدین، این لینک رو Nofollow کنین، اما اگه خواستین به خودتون لینک بدین (لینک سازی داخلی) هیچوقت اون رو Nofollow نکنین (واسه Follow کردن لینک، کافی ننویسین Rel=”nofollow”، یعنی به طور پیش فرض لینکا Follow هستن، مگه اینکه شما به صورت دستی اون رو Nofollow کنین).

ساختار URL صفحات

بذارین همین اول خیلی روشن بگیم؛ هرچه URL کوتاه تر، بهتر…

همیشه تلاش کنین تا URLهای سایت خود رو کوتاه نگه دارین؛ به کار گیری urlهای فارسی موجب طولانی شدن نشانی صفحه شما می شه و این مسئله واسه گوگل زیاد باحال نیس!

به مثالی که می خوام بزنم توجه کنین:

به خاطر همین تلاش کنین تا همیشه لینک های خود رو به زبون انگلیسی تبدیل کنین؛ بهتر اینه تا همون عنوان مقاله خود رو به زبون انگلیسی ترجمه کنین و از همون ترجمه واسه ساختار URL استفاده کنین.

دو نکته زیر رو همیشه مورد توجه بذارین:

  • واسه جدا سازی عبارات لینک ها فقط از خط فاصله (-) استفاده کنین.
  • تلاش کنین تا از تعداد کافی دسته بندی و برچسب در وب سایت خود استفاده کنین تا کاربر در هر مرحله فهمیده باشه در چه راهی از سایت شما قرار داره.

سایت مپ، بهتره داشته باشین…

سایت مپ در واقع یه فایل شامل کدهای HTML در وب سایت شماس که از ربات های گوگل بطور هدف دار در وب سایت تون پذیرایی می کنه

به این معنا که بخش های جور واجور وب سایت تون رو اولویت بندی می کنه تا ربات های گوگل اول از اون بخش ها بازدید کنن؛ مثلا صفحات دسته بندی و برچسب وب سایت تون از اهمیت به مراتب باالاتری از صفحه نویسنده یا “درباره ما” بهره مند می باشه.

لازم نیس خیلی نگران باشین؛ واسه این کار هم می تونید از افزونه XML-SiteMap واسه سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنین.

کلمات بولد (Bold)

کلمات بولد باید با در نظر گرفتن اهمیت موضوع مقاله در وب سایت شما وجود داشته باشه؛ در واقع کلمات بولد شده انگار به گوگل می فهمانند که از اهمیت خیلی بیشتری نسبت به دیگر کلمات همون مقاله بهره مند هستن.

بطور مثال اگه مقاله ای با محوریت بازاریابی نوشته اید، طبیعتا کلمات و عباراتی مثل زیر باید در مقاله شما بولد شده باشن:

  • بازاریابی
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی جاذبه ای
  • بازاریابی درونگرا
  • اهمیت بازاریابی
  • بازاریابی محتوا
  • و …

البته دو نکته رو در نظر بگیرین:

  1. هیچوقت با تگ <b> یه کلمه رو بولد نکنین، بلکه از <strong> استفاده کنین. چون اولی فقط ظاهر اون رو تغییر میده و دومی علاوه بر ظاهر، نشون از اهمیت بالای اون عبارت میده.
  2. حواستون باشه زیادتر از اندازه کلمات و عبارات جور واجور رو بولد نکنین. گوگل شک می کنه. تلاش کنین تعادل رو رعایت کنین.

مراقب اسپمرها باشین!

اسپمرها هر لحظه در کمین شما هستن و دنبال راهی واسه نفوذ به وب سایت شما می گردند. یکی از رایج ترین و راحت ترین راه های نفوذ اسپمرها به وب سایت شما از راه بخش کامنت مقالات شماس!

اسپمرها تلاش می کنن تا با به کار گیری فرم کامنت شما در صفحات تون لینک سازی کنن؛ اونم از نوع فالو!!!

واسه لینک گرفتن از صفحه کامنت شما دو روش هست:

روش اول

در این روش اسپمر با قرار دادن کد HTML لینک در بخش درج کامنت می تونه خیلی راحت از شما یه لینک با ارزش فالو بگیره.

روش دوم

در این روش اسپمر با قرار دادن کلید واژه خود در بخش نام و قرار دادن نشانی لینک خود در بخش وب سایت مبادرت به درج لینک در صفحه شما می کنه.

روش سوم

ترکیب همون دو روش قبلی ست؛ اسپمرهای با احتیاط معمولا از این روش استفاده می کنن تا دست خالی از وب سایت شما نرن!

واسه مقابله با این ترفندها دو راه بیشترن ندارین؛ یا کلا بخش کامنت مقاله یا صفحه خود رو ببندین که پیشنهاد می کنیم این کار رو نکنین! چراکه خود کامنت ها باعث بروزرسانی شدن صفحه شما می شن.

راه دوم و بهتر اینه که از بخش مدیریت دیدگاه های پیشخوان وب سایت خود نشانی وب سایت یا کد HTML اسپمرها رو حذف کرده و بعد کامنت مورد نظر رو تایید کنین، باید حواستون باشه که قبل از این تنظیمات وب سایت خود رو به گونه ای مدیریت کنین که کامنت های کاربران تنها پس از تایید شما به نمایش در بیان.

به همه نکات دقت کردین؟ (سخن پایانی)

همه موارد گفته شده از اهمیت بالایی بهره مند بوده و در بخش روند سئوی داخلی وب سایت شما قرار می گیرند.

اگه از ما سوال کنین فقط و فقط پس از رعایت و اصلاح موارد گفته شده وارد روند سئوی خارجی سایت خود شید؛ نکته مهمی که در این مورد هست اینه که اگه بعضی از اشتباهات مثل ساختار URL از مدت ها قبل در مقالات شما مشاهده می شه، لازم نیس تا نسبت به اصلاح اونا دست به کار شین چراکه اون مقالات شاید تا این لحظه بوسیله گوگل ایندکس شده و تغییر URL اونا می تونه به شما آسیب جدی تری وارد کنه!

اگه احساس می کنین موردی رو از قلم انداختیم یا سوالی دارین که نتونسته ایم به اون جواب بدیم، منتظر دیدگاه های شما هستیم؛ فقط اسپم نکنین…

  • Follow

پاسخ دهید