ویژگیهای تلفن همراه از منظر بازاریابی

ویژگیهای تلفن همراه از منظر بازاریابی

تعداد کاربران تلفن همراه در جهان از مرز 5 میلیارد نفر گذشته است ، یعنی حدود سه چهارم مردم دنیا

از این دستگاه کوچک و جادویی استفاده می کنند . در 75 کشور جهان میزان  نفوذ  موبایل از جمعیت فراتر رفته است، یعنی به طور متوسط هر فرد بیش از یک موبایل دارد . شاید یکی از دلایل آن باشد که تلفن همراه دیگر فقط وسیله ای برای مکالمه نیست ، بلکه دستگاهی برای انجام انواع کارها و  فعالیتها  مانند بازی کردن ، آگاهی از وضعیت آب و هوا ، یافتن مسیر راه ها ، دسترسی به رسانه های اجتماعی، شنیدن موسیقی، دیدن فیلم و همینطور خواندن اخبار است.

نکته دیگر آن  است که بیش از یک میلیارد نفر از  صاحبان تلفن همراه از  موبایل های هوشمند استفاده

می کنند که در واقع کامپیوترهایی شخصی و کوچک هستند.  همانطور که می دانیم استفاده از تلفن های

همراه هوشمند در  ایران نیز  با  استقبال غیرقابل تصوری مواجه شده است و کمتر جوانی را می بینیم که

هدفش از خرید  موبایل فقط مکالمه باشد. امروزه  بسیاری از تلفن های همراه امکان اتصال به  اینترنت را

دارند و استفاده از اینترنت همراه نیز روز به روز گسترده تر می شود. کارشناسان تخمین زده اند که در سال 2014 میزان مصرف اینترنت با تلفن همراه از کامپیوترهای شخصی پیشی خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

1 Brand awareness

2 Brand loyalty

3 Customers approval

 

صفحه موبایل ” پرده سوم” نامیده می شود. اولین صفحه ای که چشم ها را به خود خیره کرد تلویزیون بود .تبلیغات تلویزیونی تا مدت ها یکی از اثربخش ترین روش های دسترسی به مخاطبان بود. البته این امکان فقط در اختیار شرکت های بزرگ و قدرتمند قرار داشت. عیب بزرگ این نوع تبلیغ یک طرفه بودن آن بود. تبلیغاتی پخش می شد و مخاطب نمی توانست به راحتی نظرش را درباره آن محصول یا خدمت اعلام کند.

پرده دومی که توجه ها را به خود جلب کرد، صفحه مانیتور کامپیوترهای شخصی بود. با توسعه اینترنت این صفحه بسیار جذاب تر و پرمخاطب تر شد. بسیاری از بازاریابان باهوش بلافاصله شروع به استفاده از این صفحه برای انتقال پیام های خود کردند. تبلیغات در این صفحه بسیار ارزانتر از تلویزیون بود و بازخورد آن نیز بسیار سریع تر مشخص می شد.  البته همه از اینترنت استفاده نمی کنند ، پس بازار هدف به کاربران اینترنت محدود می شد.

سومین  صفحه ای که توجه ها را به خود معطوف کرده  است صفحه  تلفن همراه  است. البته این صفحه

نسبت به سال های پیش بسیار جذاب تر و خوشرنگ تر شده است.  حال  تلفن های همراه با صفحه های

باکیفیتشان می توانند  میلیون ها رنگ را با وضوحی بسیار بالا به نمایش بگذارند و دیگر نگاه کردن به این

صفحه، خسته کننده و تکراری نیست. ا ین فرصت بی نظیر توجه شرکت های بزرگ را به خود جلب کرده

است و نسل جدیدی از بازاریابی با نام بازاریابی تلفن همراه آغاز شده است.

یکی از ویژگیهای نو ظهور تلفن همراه ، پشتیبانی  چندرسانه ای مانند صفحه نمایش افزایش یافته ، رنگ

نمایش بهبود یافته ، صدای چند بعدی و نمایش ویدیو می باشد .چنین ظرفیت های جدیدی ،انواع مختلف

تعاملات با کاربر را امکان پذیر کرده ،که مسیری برای استفاده از رسانه  موبایل برای  تبلیغات باز کرده است.( Park, shenoy and Salvendy, 2008)

البته بسیاری از مردم بازاریابی با موبایل را با ارسال پیامک تبلیغاتی یکسان می دانند، ولی باید تاکید کنیم

که بازاریابی با موبایل مفهوم بسیار گسترده تری است که شرکت های پیشتاز بر آن کار می کنند . مثلا بازی جدیدی برای موبایل ارائه می کنند که امکان اتصال به اینترنت را دارد و ب هصورتی محسوس یا نامحسوس تبلیغات و اخبار آن شرکت در حین بازی به مخاطب منتقل می شود.

تلفن همراه به عنوان یک پدیده جدید در حال رشد سریع است. رشد  تکنولوژِی  وسایل موبایل ، از دیگر

تکنولوژی ها در گذشته، سریع تر بوده است.(lee et al,2005)  این ویژگی موبایل که می تواند  درهمه وقت و همه جا به مشتری دسترسی پیدا کرد، مدل سنتی رسانه که در آن محدودیت زمان و مکان وجود داشت را توسعه داده است.(Muk, 2007)

 

 

 

پذیرش مشتری نسبت به ارتباطات تلفنی  موبایل در بیشتر کشورها، حتی سریعتر از پذیرش اینترنت  است .(Perlado et al, 2005) تعداد مشترکین موبایل در سراسر جهان تا آخر سال 2006، 4و2 بیلیون بوده است، .( GSM Association 2006)

در پایان سال2004 ، نرخ  نفوذ موبایل در برخی کشورها شامل:  ایتالیا، سوئد و بریتانیا از 100%  هم فراتر رفته، زیرا مصرف کنندگان چندین تلفن و یا سیم کارت داشتند.

صفحه موبایل متفاوت با صفحه کامپیوترها، وسایل سیار، شخصی و خصوصی محسوب می شود، که یک نگرش ویژه تلفن همراه ای نسبت به ارتباطات سیار شکل می دهد )  Park, shenoy and  Salvendy  2008). تلفن همراه یک وسیله کاملاً شخصی است (.(Kavassalis et al., 2003 آن را می تواند همه جا برد و روشن نگه داشت که این به اپراتورها این امکان را می دهد که مکان دقیق و هویت کاربر را شناسایی کنند (Barnett et al.,2000 )  . تلفن های همراه این پتانسیل را دارند که یک ابزار شخصی سازی ایده آل باشند Ho and Kwok,2003) (.برای فراهم کردن یک فرصت برای بازاریاب ها به  منظور فرستادن  یک پیشنهاد در  زمان مناسب به یک مشتری مناسب Air2web, 2003; Peters, 2002) (.

گرچه، از آنجاییکه این رسانه شخصی است و توجه سریع مشتری را به خود جلب می کند(Skygo,2001) . بازاریابها می بایست دقت بیشتری در اطمینان حاصل کردن از اینکه کمپین ها ارزشی را به مشتری پیشنهاد  می کند، داشته باشند و آنها را نمی رنجاندEnpocket,2002 )  (.

 

مطلب مرتبط :   ارتباط خلاقیت ،نوآوری وکارآفرینی