– قسمت 2

ن داره که مشتریان در چینین بازارهایی به دنبال تنوع هستن. در بازارهای کمتر پیشرفته، شرکت به دنبال این مطلبه که که حاشیه ی سود در سطح قابل قبولی قرار داره، تا جایی که به سود آسیب نزند، بودجه ی تولید رو کاهش بده. پس، امکان استانداردسازی و هماهنگ سازی در بازارهای مختلف وجود نداره و پس، فرایندهای درگیر در تولید، در بازارهای مختلف، متفاوتند.

تنوع اجناس در دو بازار متفاوت هم در گرو اختلاف در میزان تقاضاست. مثلا در بریتانیا خواسته واسه یک میز قهوه خوری در حدود ۲۰۰۰ عدد در ماه، اما خواسته واسه همون میز در هند ۵۰۰ عدد در ماه. حالا در نظر بگیرین که میزان خواسته در هر دو منطقه، ۵۰ درصد کاهش پیدا کنه. در مورد هند، با وجود اینکه درصد کاهش خواسته در هر دو بازار، برابر بوده اما میزان اتلاف و ضایعات کمتره. پس، فرایندهای مثل در بازارهای مختلف، ممکنه نتایج متفاوتی داشته باشن. بعضی وقتا آمار و ارقام به کار نمی آیند و درک واقعیت بازار، به نتایج درست تری منجر می شه.

اما درک معنی توانایی دید محصول، کمی سخت تره. توانایی دید به معناست که مشتری چه میزان از فعالیتای انجام گرفته در یک عملیات رو مستقیما تجربه می کنه یا چه مقدار از اونا در خطر دید مشتری قرار می گیرن.

در مورد شرکت آیکیا و مراحل تولید اون، فرایندهای کمی در خطر دید مشتری قرار دارن. پس، این فرآیندها باید از دید شرکت مورد توجه قرار بگیرن. البته بخشایی از این فرآیندها مثلا در مغازها، در خطر دید مشتری انجام می شه و مشتری مستقیما شاهد فعالیتای شرکته پس نحوه ی اجرای فرآیندها خیلی مهمه.

همه این موارد، توضیح میدن که فرایندهای مختلف در عملیات متفاوت، چیجوری ویژگیای مختلفی پیدا می کنن. طبق این ویژگیا، تصمیم گیریای شرکت انجام می شه. ایده ی طراحی روشای جدید واسه مدیریت و اجرای فرایندها، طبق همین ویژگیا مطرح می شه.

همه مدیران عملیات، یه سری از وظایف مثل رو بر عهده دارن

مدیران عملیات، عملیات مختلف رو اجرا می کنن و ناظر اجرای فرایندهایی هستن که طبق ی اهداف کلی و چشم انداز هدفمند شرکت اجرا می شن. هیج مراحل یا عملیاتی بی داشتن آگاهی کامل از اهمیت اون، انجام نمی شه. از پایه مسئولیتای مدیران عملیات در دو دسته بندی قرار می گیرن: اول اینکه هر مدیر عملیاتی باید مطمئن شه که عملیات و فرایندهایی که مسئولیت اونا رو بر عهده داره، تا حد قابل قبولی اجرا می شن و دوم اینکه، در آخر این فرایندها و فعالیتا، مدیر مربوطه باید واسه فرایندها و فعالیتای بعدی که به دنبال هم خواهند اومد، راهی رو ایجاد و صاف کنه. اگه هر کدوم از این وظایف به درستی انجام نشن، به این معناست که مدیر عملیات واسه انجام مسئولیت خود صلاحیت نداره و این نبود صلاحیت، واسه شرکت مخربه.

مطلب مرتبط :   اگه فهمیده باشین حقوق همکارتان از شما بیشتره چیکار باید بکنن؟ "

هر مدیر عملیات در هر دقیقه باید تصمیمات زیادی بگیره پس باید یک قانون کلی رو واسه موقعیتای متغیر مورد توجه بذاره. این تصمیمات در آخر باعث پیشرفت ی راه حل عملیات می شن که باید با بقیه راه حلا برابری داشته باشه و از راه حل کلی شرکت جدا شده باشه. هر کدوم از مدیران عملیات در یک مجموعه، یه سری از ارزشای مثل دارن و در آخر، همه اونا ورودی لازم رو از راه حل شرکت دریافت می کنن تا فعالیتای خود رو بکنن و فرایندها رو مدیریت کنن.

واسه تصمیم گیری در مورد اینکه هر کدوم از فرایندها و فعالیتا چه جوری باید به انجام برسن، باید برنامه ریزی دقیقی واسه مدیریت و پخش منابع صورت گیرد. با انجام این کار، مراحل با سهولت بیشتری به انجام می رسه و احتمال اشتباه از بین میره.

اگه این نکته در شرکتا مورد توجه قرار بگیره و مثلا اگه مدیر عملیات شرکت آیکیا به طور یهویی شغل خود رو ترک کنه، در اینجور شرایطی فرد جدیدی که این مسئولیت رو به عهده میگیره مجبور نیس تا درباره نحوه ی مدیریت و اجرای فرایندهایی که پیش از این کلید خورده ان، تصمیم بگیره. مدیر جدید می تونه بی نگرانی اهداف و برنامه های هدفمند شرکت رو در نظر بگیره و نحوه ی پیشرفت ی راه حل هر مراحل رو نسبت به راه حل کلی مورد توجه بذاره و ادامه راه رو از آنجایی که به وسیله مدیر قبلی آزاد شده، دنبال کنه.

مطلب مرتبط :   اگه همیشه جوش میزنین این کارا رو انجام ندین 

نتیجه گیری

این باور عمومی که برنامه ریزی استراتژیکی به وسیله مدیران ارشد انجام می شه، تنها نقش مهم در یک شرکته؛ باعث شد تا خیلی از شرکتا از بخش مدیریت عملیات غافل شن. کم کم که محیط تجارت و کار و کاسبی رقابت برانگیزتر شد، شرکتا اهمیت مدیران عملیات رو درک کردن. حالا مدیران عملیات، نقشی لازم رو در مدیریت فرایندهای مختلف اجرا می کنن، با رقابتا روبه رو می شن، تصمیم گیری می کنن و فرایندهای دیگر رو واسه اجرا به شکلای مثل، هدایت می کنن.

یک مدیر عملیات باید توانایی فوق العاده ای در تصمیم گیریای سریع داشته باشه، پس باید یک راه حل واسه نحوه ی تصمیم گیری در شرایط مختلف انجام کنه. این راه حل به کارکرد مدیران عملیات کمک زیادی می کنه و شرایطی رو فراهم میاره که در اون، تصمیمای لازم در فرایندهای جورواجور با سرعت بیشتری گرفته شن. این سرعت در تصمیم گیری به استفاده مراحل و استفاده در مدیریت منابع منجر می شه.

مدیریت منابع، همیشه معیاری مهم در میزان موفقیت یک کسب و کاره. در خیلی از موارد، استفاده در مدیریت منابع به موفقیت یک شرکت منجر می شه. همه این فعالیتا صرف نظر از اینکه در چیکار و کاسبی و صنعتی اجرا می شن، مهم فوق العاده ای هستن. مدیریت عملیات، یکی از جنبه های مهم موفقیت کسب و کاره و در آینده هم اینجور هستش.

پیشنهادا

یکی از دلایل موفقیت شرکت ایکیا و بقیه شرکتای موفق در کار و کاسبی، اینه که از راه حلای عملیاتی مناسب و صحیحی در تموم مراحل فرایندهای عملیات خود استفاده می کنن. این تنها راهیه که از راه اون، شرکت می تونه ارزش آفرینی کنه و کار و کاسبی خود رو رونق بخشد. اگه شرکتی واسه شرایط غیرمنتظره در بحث مدیریت، خود رو از قبل آماده نکنه، در صورت جانشین شدن مدیر جدید، فردی که تازگیا مسئولیت رو پذیرفته باید زمان زیادی به شناخت و درک فرایندها اختصاص بده.

زمانی که یک شرکت در سطح جهانی فعالیت می کنه، باید روزانه با رقابتای زیادی روبه رو شه. زمانی که سازوکار یک مراحل به درستی مشخص نشه، باعث اتلاف وقت، انرژی و منابع آسون می شه و اجرای مراحل با تاخیر صورت میگیره. اینجور اشتباهاتی واسه شرکت بزرگی مثل آیکیا جبران ناپذیره چون که مشتری، با انتخاب یک شرکت معتبر جهانی، همیشه توقع بالاترین استانداردها و کیفیت رو داره.

مطلب مرتبط :   اوراق قرضه چیه؛ آشنایی با شکل های مختلف و اصطلحات اون "

واسه شرکت آیکیا، اضافه کردن ارزش به همه مراحل هر مراحل، دارای اهمیته پس شرکت باید مدت نگهداری اجناس رو در انبار کاهش بده و در مقابل، اجناس رو مستقیما به تموم مغازها ارسال کنه. در بیشتر موارد، مغازها به نحوی طراحی می شن که بتونن بخشی از اجناس و کالاهایی رو که در خطر دید مشتری قرار ندارن، در جایی نگهداری کنن. این کار، هزینه های انبارداری رو کم می کنه و این کاهش هزینه به افزایش استفاده شرکت منجر می شه.

شرکتای بزرگی مثل آیکیا باید مطمئن شن که مدیران جانشین، از پیش تعیین شده هستن یا به اندازه کافی در جریان فرایندهای در حال اجرا قرار دارن. وگرنه، شرکت باید واسه ارائه گزارشای دقیق و شفاف سعی کنه. گزارشایی که خیلی آسون از راه مدیریت سیستمای اطلاعاتی، قابل دسترسی باشن.

با انجام این کار، فردی که تازگیا مدیریت شرکت رو بر عهده میگیره، مجبور نیس که راهی طولانی رو واسه آشنایی با فرایندهای در حال اجرا طی کنه. بدین منظور، مدیران جدید باید راه حلای کلی شرکت رو به دقت آزمایش کنن؛ کاری که اصلا پیشنهاد نمی شه چون موجب اتلاف وقت و هدر رفتن منابع شرکت می شه.

حتی واسه بخش مدیریت عملیات، شرکت باید یک برنامه ریزی دقیق و مشخص داشته باشه. برنامه ریزی موجب می شه که مراحل اصلی فرایندها با دقت بیشتری به انجام برسن و بقیه مراحل هم با راه حلای مثل، انجام شن.

شرکت آیکیا یک شرکت بین المللیه پس، این شرکت نمیتونه واسه مشخص کردن عملیات و فرایندهای ممکن در تک تک مغازها، زمان زیادی صرف کنه. به جای این کار، شرکت، فرایندهای جورواجور رو در یک جای تجربه می کنه و با توجه به نتایج به دست اومده، می تونه عملیات رو در مغازها و مراکز دیگر با توجه به شرایط، اصلاح کنه.

برگرفته از: ukessays.com

مدیران و همکاران خود رو مدیریت کنین


42000تومن


12000تومن

  • 2

دیدگاهتان را بنویسید