عوامل کششی انگیزش در گردشگری فیلم

دانلود پایان نامه

عوامل کششی انگیزش در گردشگری فیلم

رایلی و ون­دورن (1992، به نقل از میشینیس، 2008) بر این باورند که عوامل کششی برای دیدار از سایت­های فیلم، بیشتر حول ویژگی­های خاص چشم­اندازها، ویژگی­های اجتماعی و فرهنگی و تصویرهایی است که از نظر گردشگران به نحوی جذاب هستند. کیم و همکاران (2007، به نقل از برزگر،1392) معتقدند که مناظر طبیعی تنها عاملی نیستند که بینندگان را به اماکن نشان داده در فیلم­ها جذب می­کنند. در رابطه با نظریه­ی انگیزه کششی و رانشی می­توان گفت که در مورد گردشگری فیلم، خود فیلم یک عامل کششی بسیار اصلی است. رایلی و همکاران (1992، به نقل از برزگر، 1392: 95) معتقدند عواملی همچون داستان، موضوع، سکانس­های هیجان­انگیز و روابط انسانی نیز می­توانند افراد را برای دیدار از لوکیشن­های دارای این جاذبه­ها ترغیب کنند. به‌علاوه گردشگران ممکن است بخواهند برخلاف تماشای ساده لوکیشن فیلم، آنچه در فیلم­ها دیده­اند را جستجو کنند (کیم و همکاران، 2007، به نقل از برزگر، 1392).

میشینیس (2004) عوامل کششی را به عنوان ویژگی­هایی که یک فیلم بر اساس آن ساخته می­شود، با P3[1] طبقه­بندی کرده است. وی سه مفهوم مکان (ویژگی­های لوکیشن، چشم­اندازها، مناظر)، شخصیت­ها (بازیگران، شخصیت­ها، مشاهیر) و ویژگی­های نمایشی فیلم (طرح داستانی، موضوع، ژانر) را پیشنهاد می­کند. ویژگی­های این سه عامل تمامی مضامین موجود در فیلم را در بر می­گیرند و طبق گفته وی همه این عوامل، محرک­های احتمالی هستند که باعث ترغیب و تحریک رفتار سفر می­شوند (سلگرن، 2010).

2-6-1-1- مکان به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم

از نظر جورجیوسکی[2]و تروکوا[3] (2012) مکان در گردشگری فیلم شامل موارد زیر است:

  • آنچه در فیلم یا تلویزیون نشان داده شده؛
  • لوکیشن خیالی یا واقعی، جایی که فیلم (یا یک صحنه خاص) در آنجا فیلم‌برداری شده، یا یک لوکیشن که با توجه به جذابیت گردشگری خود، به یک لوکیشن فیلم تبدیل می­شوند؛
  • استودیوها، صحنه­های فیلم و تولیدات عظیم که به‌نوبه‌ی خود جاذبه­ی گردشگری هستند (مثل هالیوود).
مطلب مرتبط :   نحوه ی ایجاد یک استراتژی برند ورزشی

گردشگران فیلم می­خواهند مناظر و چشم­اندازها و همین‌طور سایت و لوکیشن­هایی که بر روی پرده یا در تلویزیون دیده­اند را در زندگی واقعی ببینند. در این مورد، آن‌ها توسط ویژگی مکان فیلم برای دیدار از لوکیشن ترغیب می­شوند (میشینیس، 2008). توسعه ابزارهای بازاریابی رسانه­ای همچون نقشه­های فیلم که مکان­ سایت­ها و لوکیشن­های فیلم را مشخص می­کنند، دلیلی برای نشان دادن قدرت کششی است که فیلم­ها برای مقاصد دارند (برزگر، 1392).

2-6-1-2- شخصیت­ها به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم

عامل کششی احتمالی دیگر در گردشگری فیلم ممکن است مرتبط با عوامل شخصیت­ها یا ستایش مشاهیر باشد؛ یعنی جذابیت دنیای مسحورکننده­ی مشاهیر (بیتون، 2005) و همین‌طور تمایل به دیدار از مقصدی که یک بازیگر/ستاره محبوب یا مشاهیر در آنجا حضور داشته­اند (میشینیس، 2004). انگیزه گردشگران فیلم می­تواند بسیار پیچیده باشد (هیتمان، 2010). به نظر می­رسد که اگرچه گردشگران فیلم می­دانند که ستاره محبوب فیلم یا شخصیت­ها واقعاً در سایت فیلم حضور نخواهد داشت، بااین‌حال بودن در مکان مشابه و شاید قدم زدن در جای پای آن‌ها، یک عامل کششی قوی است. ستارگان فیلم، بازیگران و مشاهیر عناصر بسیار قدرتمند رسانه­های جمعی هستند و قادرند معانی قدرتمندی را از طریق نقش­هایی که در فیلم­ها یا سریال­های تلویزیونی بر عهده دارند، منتقل کنند (میشینیس، 2008). تبلیغات متعددی که از افراد مشهور استفاده می­کنند نشان­دهنده قدرت مشاهیر در رسانه­های عمومی است. به همین دلیل، سازمان­های بازاریابی مقصد گردشگری نیز از مشاهیر برای تبلیغ یک مکان استفاده می­کنند.

 

2-6-1-3- ویژگی­های نمایشی به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم

مردم نه تنها به مکان­های فیزیکی (لوکیشن­ها)، صحنه و چشم‌اندازهای فیلم­ها، بلکه به داستان­ها و ژانرهای خاص یعنی طرح داستان فیلم، عناصر موضوعی و تجارب افراد در فیلم نیز جذب می­شوند. ممکن است علت این کار این باشد که بعضی از مردم با جنبه­های نمایشی و فیلم ارتباط بسیار زیادی برقرار می­کنند و مصمم می­شوند خود را در مکان فیزیکی قرار دهند که پشت‌صحنه و صحنه­ی داستان فیلم هستند (میشینیس، 2008). شانی[4] و هادسون، وانگ و گیل (2009) معتقدند که گردشگری فیلم ممکن است به دلیل اشکال جامع موضوعی مثل جنبه­های تاریخی، خیالی، علمی- تخیلی، عاشقانه و اکشن فیلم­ها ایجاد شوند.

مطلب مرتبط :   عناصر کلیدی سیستمهای اجتماعی آموزشگاه

داستان فیلم شرایطی را به وجود می­آورد که به‌وسیله آن می­توان جاذبه­ها و تجارب برای گردشگران فراهم آورد (توک[5] و بیکر، 1996، به نقل از برزگر، 1392). نظر آن‌ها مؤید این است که بسیاری از گردشگران می­خواهند حداقل بخشی از آنچه در فیلم به تصویر کشیده شده را تجربه کنند و صرفاً به تماشای سایت/جاذبه نپردازند (بیتون، 2005: 23).

[1] سه حرف اول مکان (Place)، شخصیت­ها (Personality) و ویژگی­های نمایشی (Performance Aspects)

[2] Gjorgievski

[3] Trpkova

[4] Shani

[5] Tooke