حالا شما رئیس هستین و باید یاد بگیرین همکاران سابق تون رومدیریت کنین "

حالا شما رئیس هستین و باید یاد بگیرین همکاران سابق تون رومدیریت کنین “

«رئیس» شدن می تونه همه چیز رو عوض کنه یا هیچ تغییری ایجاد نکنه.

البته شما در این مقام قدرت خیلی بیشتری دارین؛ و به اشکال جدیدی می تونین بر همکاران سابق تون اثر بذارین. اما هنوز همون آدم هستین. با این حال، چیزایی که می گین یهو مهم تر می شن و هم تیمیای سابق تون، به جز ایده پردازی، از شما انتظار جواب هم دارن.

با این قدرت تازه چیکار می کنین؟ شاید وسوسه شید تا تغییراتی رو که همیشه می خواستین اعمال کنین، به افراد دستور بدین تا کاری که شما می خواید رو بکنن و از ارتقاء شغلی خود احساس خوبی داشته باشین. با این حال، این نوع رفتار شاید باعث احترام و همکاری بیشتر با شما نشه.

اما شاید قصد ندارین که از راه و روش مخالف هم استفاده کنین. رئیسی که سعی می کنه تا «یکی از بچه ها» بمونه، می تونه همه رو خسته کنه. وقتی توجه شما به جای نتایج، به دوستی هاست، معمولا تصمیمای ضعیفی خواهید گرفت. اگه می ترسین که شما رو «رئیس مآب» بنامند، شاید افراد رو مسئول ندانید یا از اخذ تصمیمایی که ممکنه بد باشن، خودداری کنین.

پس، چه جوری کار سخت رئیس بودن رو یاد می گیرین و تعادل رو در هدایت همکاران سابق تون رعایت می کنین؟ هیچ راه حل سریع یا آسونی وجود نداره و شما بی عیب و مشکل نباشید. با این حال، با فهم رقابتا و داشتن دیدی باز، می تونین روشای جدیدی واسه رابطه مؤثر با تیم تون بسازین تا نتایج خوبی به دست آورید.

تغییرات و رقابتا

به عنوان کسی که تازه به طرف ریاست ارتقاء پیدا کرده، تقریبا همه نکات زیر می تونه صادق باشه:

  • میدونید که افراد تیم تون چه جوری عمل میکنن. زمانی که درک کنین به جای قبول رفتار افراد، مسئول حصول اطمینان از هم جهت بودن رفتار اونا با اهداف تیمی سازمان هستین، این گزینه یه جور امتیاز به حساب میاد. در گذشته، شما بخشی از نحوه ی کار خوب یا بد تیم تون بودین. اما حالا باید مطمئن شید که همه چیز درست انجام شده. پیش از این، شاید می تونستید از برخورد با افرادی که دوست شون نداشتید خودداری کنین، اما حالا باید به اونا کمک کنین تا رشد کنن و شاید نیاز باشه تا از دست همه اونا خلاص شید.
  • قبلا با افراد دیگر رقابت داشتین. همیشه مقداری رقابت در بین همکاران واسه چیزایی مثل پاداش، قدرت و مقام هست. به عنوان یک رئیس جدید، ممکنه که یه سری از آدما شما رو برنده ی اینجور رقابتی ببینند که شاید باعث افزایش نا آرومیای سابق و ایجاد حس ناراحتی و نفرت شه. شاید قبلا با همکارانی مشکل داشته اید که الان باید حمایت و تشویق شون کنین.
  • قبلا رابطه آزادی داشتین. به عنوان یک رئیس، شما باید در مورد اطلاعاتی که با بقیه به اشتراک می ذارین، گزینشی عمل کنین. شاید هر چیزی که قبلا به همه می گفتید رو الان نتونین بگید. این مسئله دو طرفه: اعضای تیم تون هم شاید دیگر همه چیز رو به شما نخون گفت. این کار بیشتر به این معناست که تیم تون فقط چیزایی رو به شما می گین که فکر میکنه می خواید که شاید باعث اطلاعات دستکاری شده و تصمیمات نادرست شه.
  • نظر شما قبلا ارزش برابر داشت. حالا که شما رئیس هستین ،هر چه می گین شاید اثر بیشتری داره. پس، احتمال داره که تیم تون خیلی با شما بحث نکنه و شاید نمی تونین اون چیزی که واقعا در موردش فکر می کنن رو بدونین. این مسئله باعث محدود کردن لیاقت تصمیماتون می شه.
  • قبلا روابط نزدیکی با اعضای تیم تون داشتین. به عنوان رئیس، باید کمی فاصله تون رو با افرادی که به شما گزارش میدن، حفظ کنین. باید با همه به شکل برابر رفتار کرده و به خودتون اجازه ندین که تحت اثر بعضی افراد خاص قرار بگیرین. نباید بذارین احساسات شخصی به مانعی در بازخورد رو راست و نظم تون تبدیل شن.
مطلب مرتبط :   اگه دچار غم و غصه هستین، یکی از این ۱۴ فیلم رو حتما ببینین 

زمانی که بفهمین روابط تون با افراد تیم تون فرق کرده، می تونین راهکارهایی واسه حرکت رو به جلو پیدا کنین. در این هنگام، وقتی سعی می کنین تا همه چیز رو مثل سابق حفظ کنین، به مشکل می خورید.

راه حلایی واسه تغییر موفق

وقتی از طرف همکار به رئیس تبدیل می شید، مهم ترین نکته اینه که خیلی آسون دوست داشته شدن رو از یاد ببرین. در گذشته، شما چیزای زیادی در مورد رؤسای خود به همکاران، خونواده و دوستان تون گفتین. همین چیزها شاید در مورد شمام گفته میشه و تا جایی که مورد احترام باشین، ایرادی نداره. واسه کسب احترام باید با افراد رو راست برخورد کرده و به اونا اعتماد کنین.

در زیر راه حلایی رو میگیم که می تونین امتحان کنین:

۱. متواضع باشین

قبول کنین که شمام انجام دهنده خطا می شید و اشتباهات خود رو قبول کنین. خیلی مهمه که به خاطر موقعیت جدید یا موفقیت تون دچار خودستایی نشید. خیلی آسون میشه فخر فروخت یا به شکل نامحسوسی خودنمایی کرد، پس مراقب باشین. هر رهبر یا رهبر آینده نگری باید مقاله فوق العاده مارتینوزی (Bruna Martinuzzi) در مورد تواضع رو بخونه.

واقعیت بد اینه که یه سری از آدما تصمیم می گیرن که به اشتباهات شما توجه کنن و از اونا خوشحال شن. شاید حتی با مقاومت یا خرابکاری رو هم روبرو شید. مراقب این رفتارها باشین و با اونا به سرعت و پیشگیرانه برخورد کنین. هر چقدر دوست داریم باور کنیم که افراد حرفه ای اینجور رفتاری ندارن، تجربه خلافش رو به ما ثابت می کنه.

مطلب مرتبط :   اگه شمام این مشکلات رو دارین پس واقعا باهوش هستین 

۲. صحبت کنین

از همون اول با اعضای تیم تون رابطه برقرار کنین. تا جایی که می تونین، نگرانی خود رو درباره این تغییر، با اونا در بین بذارین و از ایشان نظر بخواهید.

شاید مجبور شید به احساسات جریحه دار شده ی افرادی که موقعیت جدید شما رو می خواستن هم رسیدگی کنین. این کار نیاز به سیاست، حساسیت و فهم بالایی داره.

۳. انتظارات خود رو منتقل کنین

تیم جدیدتون عادت نداره که با شما به عنوان یک رئیس کار کنه. روال خود رو مشخص کنین و اونا رو در جریان بذارین تا بدونن که باید انتظار چه چیزی رو داشته باشن.

  • ملاقاتای تیمی منظم دارین؟
  • سیاست «دره های باز» دارین؟
  • اولویتاتون چیه؟
  • چه جوری رابطه برقرار می کنین؟
  • اهداف شما چیه؟
  • چه جوری اونا رو آزمایش می کنین؟

انتظارات خود رو به طور منظم شفاف سازی و به روز رسانی کنین. هر چه زودتر الگویی واسه رابطه آزاد مشخص کنین، بهتره.

۴. مرزها رو مشخص کنین

شما میدونید که نمی تونین مثل سابق با همه دوست باشین. به این موضوع که این مسئله چه معنایی داره و چه جوری می تونه روابط شما رو با اونا عوض کنه، فکر کنین.

  • به طور برابر به همه توجه کنین – از صرف زمان با گروهی خاص خودداری کنین.
  • در جلسهای اجتماعی تیم تون شرکت کنین، اما زودتر اونجا رو ترک کنین تا اعضای تیم بتونن آزادانه با همدیگه صحبت کنن.
  • روابط اجتماعی با همتایان جدیدتون (رؤسای سابق تون) برقرار کنین.
  • متفاوت لباس بپوشید – این کار می تونه یک اشاره ی ظریف به این باشه که حالا موقعیت شما متفاوته.
مطلب مرتبط :   اگه فهمیده باشین حقوق همکارتان از شما بیشتره چیکار باید بکنن؟ "

چون همکاران سابق تون رو می شناسین، باید بتونین راه هایی واسه مکالمه پیدا کنین. واکنش هر فرد به این گشاده رویی متفاوته، پس به یاد داشته باشین که باید به این فرقا حساس باشین و براین پایه نوع رفتار خود رو تنظیم کنین.

۵. مراقب چیزی که می گین باشین

بدیش اینه، شاید در اعلام نظرات تون به اندازه قبل آزادی نداشته باشین. زمانی که نارضایتی از چیزی رو میگید، شاید بر تیم تون اثر بذارین. اگه بگید که از کسی خوش تون نمیاد شاید بر نگاه اعضای تیم نسبت به اون فرد تأثیرگذار باشین. به عنوان یک رئیس، باید مراقب چیزی که می گین باشین و بدونین که کلمات تون قدرت تاثیرگذاری بر عقاید و رفتارهای اعضای تیم رو دارن.

۶. خواسته آموزش کنین

تقریبا همه رؤسای جدید بی راهنما در انجام کارا تنها می مونن. آموزش بین کار، تنها راه حل مفید نیس. در صورت امکان واسه آموزش رسمی خواسته کنین (و به یاد داشته باشین که در سایت چه جوری، کمک زیادی پیدا می کنین.) به دنبال کسی باشین که شما رو راهنمایی کنه. در رشدتون پیشرو باشین و به دنبال فرصتایی واسه تقویت مهارتای رهبری و مدیریت خود باشین.

۷. کارا رو به بقیه واگذار کنین

به عنوان یک رهبر جدید واسه همکاران قدیمی، وظیفه ی شما از «انجام کارا» به «مدیریت افراد واسه انجام کارا» تغییر کرده، پس خیلی مهمه که کارا رو به شکل مناسب به بقیه تفویض کنین. با فکر به این که چون رئیس هستین، می تونین همه کارا رو انجام بدین، انجام دهنده اشتباه نشید. شما هنوز همون مهارت ها و تواناییای روز قبل (زمانی که یکی از اعضای تیم بودین) رو دارین. با این حال، با واگذار نکردن کارا، شاید ناخواسته این پیام رو منتقل کنین که «من به شما اعتماد ندارم که بتونین خوب من کار رو انجام بدین.» واگذار کردن کارا باعث تقویت قدرت می شه. این کار انگیزه بخشه و ایجاد اعتماد می کنه. هرچه سریع تر بتونین اعتماد بسازین، تیم شما قوی تر کار می کنن.

پیشنهاد:

دلیل دیگری که باعث می شه محول کردن کارا رو یاد بگیرین اینه که اگه این کار رو نکنین، سریع حجم کارتون زیاد می شه و استرس پیدا می کنین که شاید باعث موفق نبودن تون میشه.

دیدگاهتان را بنویسید