اگه افسردگی یا استرس دارین این خوراکی ها رو نخوری "

اگه افسردگی یا استرس دارین این خوراکیا رو نخوری “

شاید واسه تون پیش اومده که بعد از پشت سرگذاشتن روزی بد، یهو متوجه شدین در حال تموم کردن لیوان بزرگی از بستنی هستین. اگه بله، پس حتما از اثر احساسات روی نحوه ی غذاخوردن آگاهی دارین. چیزی که ممکنه ندانید، اینه که خوراک شما می تونه به شکل زیادی سلامت روحی و روانی شما رو دست خوش تغییر کنه.

طبق تحقیق دانشگاه پلی تکنیک ویرجینیادر فوریه ی سال ۲۰۱۵، مشخص شد یه سری از انتخابای آسون از بین مواد غذایی می تونه باعث تشکیل احساسات خوب و بد در ما شه. در امریکا ۱۸درصد جمعیت از یه جور مشکل عصبی رنج می برن. محققان تشخیص دادن ۶٫۷ درصد از جمعیت بزرگ سالان بالای ۱۸ سال این کشور دچار افسردگی بالینی ان. درواقع لازم نیس حتما به یکی از این مریضیا گرفتار باشین تا بدونین افسردگی یا استرس کم هم می تونه بار سنگینی روی دوش افراد باشه. این دو مریضی حتما هم پوشانی ندارن، اما همه ما میدونیم این دو حالتِ روحی تا چه میزان می تونن روی وزن بدن موثر باشن.

دسته اول: غذاهایی که افسردگی رو زیاد می کنن

سعی کنین تاحدامکان از مصرف این دسته از غذاا دوری کنین، چون می تونن وضعیت روحی شما رو خیلی بد کنن.

۱. قند

قند همیشه در لیست غذاهایی قرار میگیره که باید اونا رو کمتر خورد. دلیلای زیادی واسه این مسئله هست که یکی از اونا رابطه مستقیم این ماده غذایی با افسردگیه. تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ درباره یائسگی انجام شد، نشون داد افزایش میزان قند در رژیم غذایی افراد، با افزایش احتمال دچار شدن به افسردگی مرتبطه. پیش ازاین دانشمندان نمی دونستن چرا داشتن یکی از مشکلات افسردگی، نابودی عقل یا دیابت، خطر دچار شدن به دیگری رو افزایش می ده. اما طبق تحقیقی که در نشریه ی دیابت منتشر شد، محققان دریافتند وقتی سطح قند خون بالا میره، سطح پروتئینی که رشد نورونا و سیناپسا رو افزایش می ده، در مقابل پایین میاد. یعنی خوردن آسون ی یک آبنبات، باعث می شه مغز شما در سطحی پایین تر از سطح نرمال کار کنه. پس هرچه بیشتر از مواد قندی استفاده کنین، خطر دچار شدن به افسردگی، دیابت و نابودی عقل بیشتر هستش.

۲. شیرین کنندهای مصنوعی

خیال نکنین با کمک شیرین کنندهای مصنوعی می تونین ذائقه ی شیرینی خواه تون رو راضی کنین. اسپارتام ماده آسون ی عادی و خطرناکیه که در کالاهایی مثل نوشابهای رژیمی پیدا می شه. این ماده مانع تولید انتقال دهنده ی عصبیِ سروتونین می شه. این موضوع ممکنه باعث مریضیای عصبی شه، ازجمله: سردرد، بی خوابی، تغییرات ایجاد وخو و البته افسردگی. البته شیرین کنندهای مصنوعیِ دیگر مثل ایکوال یا نوتراسوئیت هم ممکنه واسه سلامت روان مضر باشن.

۳. الکل

دستگاه عصبی مرکزیِ آدم خیلی مهمه و مسئولیت انتقال اطلاعات از حواس پنج گانه، فکرکردن، فهمیدن، دلیل کردن و کنترل کارکرد باعثا رو برعهده داره. البته دستگاه عصبی مرکزی، وظیفه ی چگونگیِ پردازش احساسات رو هم برعهده داره. وقتی فردی میزان زیادی نوشیدنی الکلی مینوشه، کیفیت همه این عملکردها در سطح پایین تری از حد عادی قرار میگیره. پس چون الکل نظم کارکرد دستگاه عصبی مرکزی رو پریشون می کنه، یکی از عوامل افسردگی به حساب میاد. حرف آخر اینکه نوشیدنیای الکلی، علائم افسردگی رو خیلی زیاد می کنن. مطمئن باشین اگه از نوشیدن اون دست وردارین، از نتیجه اون متعجب می شید.

مطلب مرتبط :   اوراق قرضه چیه؛ آشنایی با شکل های مختلف و اصطلحات اون "

۴. روغن جامد

مرغ سوخاری، پنیر کبابی و سیب زمینی سرخ کرده: غذاهای خوش مزه ای که خوردن اونا هیچ وقت به شما پیشنهاد نمی شه. این مواد به چند دلیل، مشکلاتی واسه سلامت تون ایجاد می کنن و مثل آوار روی بدن شما خراب می شن. علاوه براین، با بروز مریضی افسردگی هم در رابطه ان. سرخ کردنِ زیاد مواد غذایی، معمولا در روغن جامد انجام می شه. عمل هیدروژنه کردن، فرایندیه که روغن گیاهی مایع رو به شکل جامد تبدیل و اونو بیشتر قابل نگهداری می کنه. هرچیزی که با روغنای جامد پخته شه و شامل چربیای ترانس باشه، می تونه به شکل پنهون باعث بروز افسردگی شه. چربیای اشباع مثل چیزی که در گوشتای فراوری شده، لبنیات پرچربی و کره هست، می تونه رگا رو بسته و از جریان آسون خون به مغز جلوگیری کنه. درواقع کارکرد بهینه ی مغز از افسردگی جلوگیری می کنه [و این مواد مانع اینجور عملکردی می شن].

۵. فست فود

فست فودا شاید در کوتاه مدت آسون و ارزون به نظر برسن، اما وقتی اثر اونو بر سلامت جسم و ذهن در نظر می گیرین، قیمت واقعی اون با شیب تندی بالا میره. طبق تحقیق سال ۲۰۱۲ مجله تغذیه سالم همگانی، ثابت شد افرادی که فست فود می خورند، در مقایسه با افرادی که از این نوع مواد غذایی استفاده نمی کنن، ۵۱درصد بیشتر با احتمال دچار شدن به افسردگی روبرو ان. درواقع وقتی از فست فودها صحبت می کنیم، منظورمان همبرگر، هات داگ، پیتزا و کلیه ی خوراکی هاییه که به شکل صنعتی تهیه می شن. البته بعیده خوردن مقدار کمی از هرکدام از این غذاا احتمال دچار شدن به افسردگی رو بیشتر کنه، اما اگه به شکل منظم از فست فودا استفاده می کنین، اصلاح رژیم غذایی تون مهم ترین قدمیه که می تونین واسه داشتن احساسات خوشحال تر و افسردگی کمتر وردارین.

۶. چربیای ترانس

چریی ترانس اسم عمومیِ چربیای غیراشباعیه که در همه مواد غذایی وجود نداره. در ده ۱۹۵۰، چربیای ترانس به شکل گسترده در چیزایی مثل مارگارین، بین وعدها، خوراکیای صنعتی بسته بندی شده و همین طور روغنای مورداستفاده در سرخ کردن فست فودا به کار می رفت. طبق تحقیقی که در مجله پلوس وان منتشر شده، استفاده از چربیای ترانس می تونه خطر دچار شدن به افسردگی رو تا ۴۸درصد زیاد کنه. درعوض، تحقیقات زیادی هم نشون دادن رژیم مدیترانه ای، که در اون به طور سنتی از روغن زیتون استفاده می شه، می تونه خطر دچار شدن به تعداد زیادی از مشکلات سلامت ازجمله افسردگی رو کاهش بده.

۷. غذاهایی با سدیم بالا

در طول ده ها غذاای بی چربی، راه حلی واسه کاهش وزن شناخته می شدن، اما الان ثابت شده خیلی از این اجناس شامل مقدار زیادی سدیم ان. کارشناسان بر این باورند که نمک اضافی در مواد غذایی می تونه بر احساسات افراد اثر داشته باشه، چون سدیم اضافی در این اجناس ممکنه وضعیت سیستم عصبی بدن رو دچار مشکل کنه. این موضوع نه تنها ممکنه اثر مستقیمی روی افسردگی داشته باشه، بلکه می تونه سیستم ایمنی بدن رو هم با خطر روبرو کنه و این خود باعث خستگی و فرسودگی می شه. بدن ضعیف و خسته هم شاید میزبان خوبی واسه بروز مشکلات عاطفی هستش. مثل خیلی از غذاهای این لیست، نمک هم می تونه باعث افزایش وزن و درنتیجه ایجاد تصویری منفی از ظاهر فرد و حتی پیشرفت افسردگی شه.

مطلب مرتبط :   حالا شما رئیس هستین و باید یاد بگیرین همکاران سابق تون رومدیریت کنین "

۸. کافئین

کارشناسان زیادی فکر می کنن که حتی میزان تقریبا کمی از کافئین هم می تونه باعث بروز افسردگی شه. تحقیقی نشون داد که در بین دانشجوبان سالم، افرادی که به طور متوسط یا زیاد، قهوه مصرف می کنن، نسبت به بقیه دانشجویان با درجه بالاتری از شدت افسردگی دست به گریبان ان. مهم ترین دلیلی که بیشتر کارشناسان به اون اشاره کردن، اینه که کافئین روی خواب فرد اثر می ذاره. قهوه و چای سیاه مراحل به خواب رفتن رو دچار مشکل می کنن. ازطرفی دیگر، کیفیت خواب با حال وحوصله ی ما مرتبطه و خواب پریشون می تونه وضعیت روحی و روانی مون رو به هم بریزه. نوشابهای انرژی زا می تونن خواب شما رو حتی تا ۲۴ ساعت آینده پریشون کنن. بعضی شکلای مختلف این نوشیدنی شامل میزان کافئینی برابر با ۱۴ قوطی نوشابه[ی معمولی] است.

دسته دوم: غذاهایی که استرس رو بیشتر می کنن

از خوردن این دسته از غذاا هم دوری کنین، چون باعث استرس ان و هیچ ارزش تغذیه ای خاصی واسه اعصاب ندارن.

۹. سبوس گندم

به گفته کارشناسانِ سلامت و تعذیه، علی خلاف میل مقدار فیبر قابل توجه و طعم آجیلی، سبوس گندم به دلیل میزان بالای اسید فایتیک، در بین مواد غذاییِ ایجادکننده ی استرس جای میگیره. اسید فایتیک به مواد معدنی مؤثر در ایجاد وخو، ازجمله روی می چسبد و جذب اونا رو محدود می کنه. وجود مقدار مناسب روی در بدن، به ویژه در مبتلایان به استرس، خیلی مهمه، طوری که مشخص شده کمبود اون موجب بروز استرس و افسردگی می شه. اسید فایتیک در غلات کامل و لوبیاای خشک پیدا می شه و عمل خیساندن و پختن به کاهش اون کمک می کنه. پس بهتره موقع تهیه ی برنج و سوپ و استفاده از جو دوسر، یکی از این دو روش رو به مراحل پخت اضافه کنین.

۱۰. توفو (پنیر به دست اومده از شیر سویا)

سویا با پروتئین بی چربی تهیه می شه، اما در مراحل تولید، مهارکنندهای تریپسین و پروتئاز رو هم به بسته بندیا اضافه می کنن. این مهارکنندها آنزیمایی هستن که هضم پروتئین رو خیلی سخت می کنن. علاوه براین، سویا شامل مقدار زیادی مسه که با بروز علائم استرس رابطه مستقیم داره و پر از الیگوساکاریدهاییه که عامل نفخ شکم شناخته می شن. الیگوساکاریدها یه جور قند هستن که دستگاه گوارش آدم قادر به هضم اونا نیس. پس استفاده از توفوهای فراوری شده و برگرهای گیاهی رو کنار بذارین و اگه مجبور به مصرف سویا هستین، از شکلای مختلف تخمیرشده ی اون استفاده کنین که آسون تر هضم می شن.

۱۱. قهوه

واسه ذهنای مضطرب، یک فنجون قهوه مثل سوخت موشکه. قهوه یکی از منابع خیلی غنی کافئینه و تحقیقات نشون دادن افرادی که از استرس اجتماعی رنج می برن، در برابر مشکلات به دلیل مقادیر کم باعثا هم حساس ان. گذشته ازاین، کافئین می تونه سرعت جذب مواد مغذیِ کاهش کننده ی ایجاد وخو، مثل ویتامین دی و ویتامین B رو کاهش بده. وقتی تصمیم می گیرین این باعثا رو از رژیم غذایی خود کنار بذارین، دمنوشای طبیعیِ بی کافئین، به ویژه بابونه، می تونن جانشین خیلی مناسبی واسه قهوه باشن. تحقیقات نشون میدن این نوشیدنیا بعضی وقتا خاصیت ضدافسردگی و ضداضطرابِ زیادی دارن.

۱۲. نون گندم کامل

گِلوتن مشکل اصلی افرادیه که از مریضی سلیاک رنج می برن یا به استرس گرفتار هستن. تحقیقات نشون دادن وقتی گلوتن از رژیم غذایی افرادی با نشونه های استرس حذف می شه، این نشونها هم پنهون می شن. اما حتی افرادی که حساسیتای کم تری دارن هم می تونن تحریکات نشاستهایی مثل گلوتن رو فهمیده باشن. تحقیقی در همین رابطه نشون داد افرادی با حساسیتای غیرگلوتنیِ غیرسلیاکی هم بر اثر مصرف این ماده غذایی، شاهد افزایشی کلی در احساس استرس و افسردگی خود بودن؛ این افراد فقط سه روز در چالشی شامل خوردن ۳ برش نون کامل گندم یا «رقابت گلوتن» شرکت کرده بودن. علاوه براین، بیشتر گندمای غیرارگانیک در خطر گلیفوزات قرار می گیرن. گلیفوزات یه جور علف کشه که مشخص شده باعث کمبود مواد مغذی، به ویژه مواد معدنی اثبات کننده ی ایجاد وخو می شه.

مطلب مرتبط :   اگه فهمیده باشین حقوق همکارتان از شما بیشتره چیکار باید بکنن؟ "

۱۳. غذاای کنسروی

اگه مادربزرگ تون چیزی رو تائید نمی کنه یا با اون غذا درست نمی کنه یا از خوردنش لذت نمی برد، از اون صرف نظر کنین. این مهم ترین پیشنهاد ی تغذیه ایِ تعدادی از کارشناسان ضدافسردگیه که پیروی از رژیم غذایی سنتی رو پیشنهاد می کنن. ترودی اسکات، متخصص تغذیه و نویسنده ی کتاب درمان غذایی استرس می گه: «من مراجعانی دارم که تحت هیچ شرایطی از غذاهای فراوری شده استفاده نمی کنن» و اضافه می کنه: «بهتره مواد غذایی ِ مورد توجه شما بی مواد افزودنی باشن یا کمه کم مواد افزودنی اون مثل مواد آسون ی آزمایشای شیمی نباشه!» ازطرف دیگر، حتی بسته بندی غذاهای نیمه آماده هم ممکنه دلیلی واسه نگرانی باشه. تحقیقات نشون دادن بیسفول ای (BPA)،ماده ای شیمیایی که در بیشتر غذاهای کنسروی و ظروف پلاستیکی هست، می تونه انتقال دهندهای عصبی اثبات کننده ی ایجاد وخو رو از بین ببره. این می تونه به طور زیادی باعث تغییر ژنا در قسمت کم کننده ی استرس مغز شه. طبق یافتهای محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، کودکانی که اول زمان کودکی در خطر BPA قرار می گیرن، بیشتر احتمال داره از مشکلات مربوط به استرس رنج ببرن.

۱۴. آب سیب

آب میوه ها، برعکس خود میوه ها خالی از هرگونه فیبر و پر از فروکتوزای تصفیه شدن. افزایش یهویی قند خون باعث افزایش سریع هورمون آدرنالین می شه که با علائمی مثل به حمله عصبی همراهه. اخیرا تحقیقی نشون داد که فروکتوز می تونه چگونگی جواب دهیِ مغز به استرس رو در سطح ژنا عوض کنه. ازاین گذشته، در آب سیبِ خیلی از مارکای تجاری، نتیجه آزمایش آرسنیک مثبت بوده. آرسنیک یه جور سمه که استرس و افسردگی رو زیاد می کنه. به هرحال بهتره کلا از مصرف نوشیدنیای شیرین خودداری کنین. اگه هم به نظرتون نوشیدن آب کسل کننده مثل اینکه، به جای اون می تونین از آبای طعم دار یا همون دتاکس واترا استفاده کنین.

۱۵. شراب قرمز

شراب یا آب جو ممکنه به آرامش موقت ذهنای مضطرب کمک کنه، اما تحقیقی نشون داده این راه حل ممکنه در دراز مدت نتیجه برعکس بده. طبق پژوهشی جدید، در طول دوره ای سه ساله، افرادی با مشکلات عصبی که سعی کرده بودن با استفاده از الکل یا مواد مخدر، خوددرمانی کنن، در مقایسه با گروهی که از خوددرمانی خودداری کرده بودن، پنج برابر بیشتر در خطر دچار شدن به مشکل اعتیاد قرار گرفته بودن. بعضی نوشیدنیا حتی در کوتاه مدت هم ممکنه موجب مشکلات خواب، نوسانات قند خون یا کمبود آب شن. اینا همه از عواملی هستن که واسه آزادی از استرس باید از اونا دوری کنین. اگه احساس می کنین به نوشیدنی الکلی نیاز دارین، اونو با یک کپسول گلوتامین جانشین کنین. اسیدآمینها می تونن تمایل به الکل رو کاهش دن و حتی واسه پاک کردن سمای به دلیل مصرف الکل هم مفید باشن.

برگرفته از: eatthis

دیدگاهتان را بنویسید