اگه استرس دارین با این عادات جنگ کنین

اگه استرس دارین با این عادات جنگ کنین 

اگه خوندن این نوشته وقت زیادی از شما میگیره می تونین واسه آشنایی با خلاصه ای از اون، ویدیوی زیر رو ببینین.

۱. نشخوار فکری رو متوقف کنین

همه ما با مسائلی رو به رو می شیم که باعث ایجاد استرس واسه مون می شه. طبیعیه که به این عوامل استرس زا فکر کنیم تا ببینیم که چه کاری می تونیم انجام بدیم تا موقعیت رو بهتر بفهمیم و بتونیم اونو تغییر دهیم. اما بعضی وقتا ممکنه به شکلی از فکر کردن گرفتار شیم که غیرمولد، منفی و خیلی وسواس گونه. به این نوع تفکر «نشخوار فکری» گفته می شه. زمانی که در حال نشخوار فکری هستیم، به دلیل توجه به بُعد منفی و مرور دوباره افکار، باعث زیاد استرس مون می شیم. زمانی که در این الگوی فکری قرار می گیریم، تمرکز ما به جای اینکه به چیزایی باشه که می تونیم اصلاح کنیم، بیشتر به این موضوع توجه می کنیم که چه چیزی اشتباه جلو رفته.

نشخوار فکری خیلی عادی تر از اون چیزیه که تصور می کنین. طبق نظرسنجی در سایت very well، حدود ۷۰ درصد از خوانندگان، خود رو بیشتر درگیر نشخوار فکری یافتند و فقط حدود ۵ درصد اعلام کردن که می تونن تقریبا بی معطلی از همه چیز بگذرند.

مراقب باشین؛ نشخوار فکری می تونه به یک عادت تبدیل شه. البته خبر خوب اینه که میشه اینجور عادتایی رو ترک کرد.

۲. کم نخوابید

موارد خیلی در میزان استرس ما موثر هستن، اما کمبود خواب عاملیه که تاثیری به مراتب بیشتر از اون چیزی که فکر می کنیم، بر ما می ذاره. زمانی که به مقدار کافی نمی خوابیم، نه تنها واکنش بیشتری به استرس نشون میدیم، بلکه سطح هوشیاری مون هم کمتر می شه و همین باعث انجام اشتباهات و به وجود اومدن چرخه استرس می شه.

مطلب مرتبط :   مبانی نظری  آموزش مثبت نگری

استرس می تونه بر کیفیت خواب ما اثر بزاره. اما رعایت نکاتی آسون مثل: پرهیز از دیدن تلویزیون و استفاده نکردن از کامپیوتر پیش از خواب، تنظیم زمانی مشخص واسه رفتن به رختخواب و تاریک کردن اتاق، می تونین بهتر بخوابید.

۳. تنقلات و غذای ناسالم نخورید

چیزی که می خورید بر احساسات تون اثر میذاره. رژیم غذایی اشتباه هم مثل کمبود خواب بر واکنش پذیری تون اثر می ذاره. اگه تا به حال به خاطر کافئین یا قند بالا، حال تون بد شده، به طور ذاتی متوجه ی این مسئله شدین.

استرس بر اشتهای تون اثر گذاشته و شما رو به طرف «خوردنِ احساسی» جهت می ده. این مسئله باعث ایجاد چالشی به مراتب بزرگتر واسه افرادی می شه که استرس دارن و می خوان غذای سالم بخورند. واسه اینکه بیشتر با تغذیه و استرس آشنا شید چه جوری با تغذیه سالم، استرس رو کاهش دهیم؟” رو از دست ندین.

۴. بر دشمنان دوست نما تکیه نکنین

روابط می تونه منبع فوق العاده ای واسه آرامش استرس باشه. زمانی که استرس داریم، حمایت احساسی، منابع کمکی و ثباتی که دوستان مون واسه ما فراهم می کنن، می تونه سنگر خوبی در برابر رقابتایی که با اونا روبرو هستیم واسه مون به وجود آورد.

خیلی از ما زمانی که استرس داریم، بیشتر از قبل به دنبال روابط صمیمی هستیم. این واکنش به ما کمک می کنه تا در زمان تجربه استرس، به نیازای مون جواب داده شه. با بقیه رابطه برقرار کرده و مورد حمایت قرار می گیریم.

با این حال، استرس در بعضی روابط می تونه اثری مضر و شدید بر سلامت و حال شما داشته باشه. روابطی که بعضی وقتا حمایتی و بعضی وقتا به شکل غیر قابل پیش بینی دارای اختلاف هستن، خیلی دشوارند، چون به فرد حس خاطر جمع نبودن و نا آرومی رو منتقل می کنن.

مطلب مرتبط :   حالا شما رئیس هستین و باید یاد بگیرین همکاران سابق تون رومدیریت کنین "

۵. برنامه تون رو بیشتر از حد سنگین نکنین

زمانی که بیشتر از حد مشغول هستیم، حتی اگه برنامه مون با کارهای هیجان انگیز پر شده، به دلیل کمبود استراحت، استرس بیشتری تجربه می کنیم. اگه در برنامه مون تعداد زیادی فعالیت پر استرس یا غیرضروری داشته باشیم، این مسئله زیاد می شه. یاد بگیرین که با توجه به زمانی که در اختیار دارین، به تقاضاهای اضافی جواب منفی بدین و چیزایی رو که باعث ایجاد استرس در شما می شن، از زندگی تون حذف کنین. این دو کار، راهکارهایی عالی واسه ایجاد صلح داخلی هستن.

۶. مشکلات رو بزرگ نمایی نکنین

تحریفات شناختی الگوهای تفکری هستن که افکار و احساسات منفی رو تقویت می کنن و به شخص اجازه نمی دن که درک منطقی و درستی از مسئله ای که براش فشار روانی ایجاد کرده، داشته باشه. نگاه منفی می تونه ما رو به سمتی هدایت کنه که بیشتر احساس تهدید کنیم و پس استرس بیشتری بر ما وارد شه. پس لازمه مسائل رو از دیدگاه واقعی آزمایش کنیم. اینطوری کمتر احساس خطر می کنیم و درنتیجه استرس رو تا حد قابل قبولی کنترل می کنیم.

۷. از ورزش طفره نروید

ورزش به شما کمک می کنه تا استرس کمتری داشته باشین و هم در دراز مدت نسبت به استرس مقاوم تر شید. خیلی از آدما این نکته رو میدونن اما خیلی سخت قبول می کنن که تن به ورزش دن. جالبه که معمولا زمانی که ورزش بیشتر از هر چیز به ما کمک می کنه، آخرین کاری که می خواهیم انجام بدیم، همون ورزشه!

مطلب مرتبط :   اگه فهمیده باشین حقوق همکارتان از شما بیشتره چیکار باید بکنن؟ "

۸. منفی بافی نکنین

زمانی که کنترلی بر موقعیت نداریم، بیشتر احساس استرس داریم. جالبه که بعضی وقتا احساس ما نسبت به میزان کنترل مون، خیلی متفاوت و منفی تر از کنترل واقعی ما بر موقعیته. تشخیص اینکه چه انتخابایی داریم (حتی اگه انتخابایی باشن که خیلی دوست نداریم) به ما کمک می کنه تا احساس قدرت بیشتری کرده، خوش بین باشیم و کمتر حس کنیم که قربونی شرایط شده ایم.

۹. فرصتا رو از دست ندین

زمانی که استرس داریم، بیشتر احساس شکست یا خسته شدن از جنگیدن داریم و فرصتای مسلط شدن به موقعیت رو از دست میدیم. در زمانای دیگر هم ممکنه با ناامیدی یا شکستای فردی روبرو شیم و دست از سعی برداریم، که می تونه یک عقب نشینی موقت رو به مشکلی بزرگ تر تبدیل کنه. ایجاد نگاه مثبت به شما کمک می کنه تا خوشحال تر باشین و قدر اون چیزی که دارین رو بیشتر بدونین. به شما کمک می کنه تا فرصتایی رو کشف کنین که در موقعیتای استرس زا، شاید نمی دیدید.

۱۰. استرس تون رو ندیده نگیرید

بیشتر افراد تا زمانی که غرق استرس نشن، فعالانه با اون روبه رو نمی شن و پس بیشتر به جای مبتکر بودن، رفتار واکنشی از خود نشون میدن که در خیلی از موارد باعث بهترین تصمیم گیری نمی شه. مدیریت استرس فرآیندی همیشگی و نه یکبارهه. مهمه که یک برنامه مدیریت کلی استرس داشته باشین، تا علاوه بر از بین بردن موارد استرس زا و مدیریت استرس تون، از اینکه در حال تجربه استرس هستین آگاه بوده و اجازه ندین استرس تون شدیدتر شه.

اگه بیشتر استرس دارین، بهتره پیش از اینکه سطح استرس تون باعث مشکلات سلامتی واسه تون شه، برنامه ای واسه مدیریت اون تنظیم کنین و اگه سطح استرس تون در حد غیرسالمه و نیاز به حمایت بیشتری دارین، حتما به کمک گرفتن از بقیه فکر کنین.

برگرفته از: verywell

دیدگاهتان را بنویسید