آیا چشم زخم واقعیت دارد؟

آیا چشم زخم واقعیت دارد؟

eyes

در دنیایی که (اشعه لیزر) که شعاعىه نامرئى می تونه کارى کنه که از هیچ اسلحه مخربى ساخته نیس پذیرش وجود نیرویی در بعضى از چشما که از راه امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بزاره چیز عجیبى نخواد بود.

بسیارى نقل می کنن که با چشم خود افرادى رو دیده ان که داراى این نیروى مرموز چشم بودن، و افراد یا حیوانات یا اشیایی رو از راه چشم زدن از کار انداختن.

بنابر این نه فقط نباید اصرارى در رد این امور داشت باید امکان وجود اون رو از نظر عقل و علم قبول کرد. (تفسیر نمونه/ ج ۲۴/ ص ۴۲۶)

همونجوریکه روحای پاک می تونن از خود انوار الهی القاء کنن و عزما رو در توجه به معنویات زیاد کنن و در نتیجه آدم، قدرت تمرکز در مسائل توحیدی نصیبش شه، بعضی از روحا چون در مسائل پست متمرکز شدن، می تونن روح افراد رو تحت اثر تنگ نظری خود بذارن و در نتیجه بدن آدم که تحت اثر روحه، آسیب ببینه.

در موضوع چشم زخم قضیه از این قراره که بعضی از روحا در عین تنگ نظری ، در دقیق شدن و فوکوس کردن روی موضوعی رشد کردن ، همونجوریکه بعضی از روحا در عین وسعت ، در دقیق شدن و فوکوس کردن روی موضوعی رشد کردن.

اینکه می فرمایند : نگاه به صورت مقدس امیرالمومنین « علیه السلام» ثواب داره ، به جهت بهره مندی از روح عالی اون حضرته. چون روحی که پشت این صورت قرار داره اون قدر با برکت و نسبت به بقیه دلسوز و مهربانه که آدم با در نظر گرفتن اون حضرت از اون روح ناراحت می شه.

تاثیر افکار بر افکار یه واقعیته ولی بیشتر اونایی که دنبال فالگیر و رمال و احضار روح می رن تاوان جدا شدن از روح اولیاء و علماء ربانی رو میدن.

از منبر و مسجد و روحانی جدا شدن یواش یواش کار رو به مراجعه به فالگیر ، رمال و جادوگر و شیطان میکشونه.

چشم زخم در قرآن و روایات

بعضی مفسران به بعضی از آیات در قرآن به این منظور تمسک کردن که یکی از این موارد آیات ۵۱ و ۵۱ سوره قلم ( و ان یکاد) است که نظرات مفسران رو به خود جلب کرده. خدا در این دو آیه می فرماید : و اونا که کافر شدن چون قرآن رو شنیدند چیزى نمونده بود که تورو چشم بزنن و مى گفتن اون واقعا دیوونه اىه. حال اینکه [قرآن] جز تذکارى براى جهانیان نیس.

بعضی از روحا در عین تنگ نظری ، در دقیق شدن و فوکوس کردن روی موضوعی رشد کردن ، همونجوریکه بعضی از روحا در عین وسعت ، در دقیق شدن و فوکوس کردن روی موضوعی رشد کردن

از این آیه بعضی معنی چشم زخم رو برداشتند. اما بعضیا دیگه اون رو معنایی کنایی و شدت خشم تعبیر کردن.

حتی بعضی گفتن که این آیه دلالت بر اختلاف رفتاری کفار داره، یعنی از طرفی با چشمای خود به معجزه نگاه می کنن وقتی که قرآن واسه اونا میگن دلباخته می شن و پشت سر پیامبر می گن که پیامبر مجنونه.

آیه ای در سوره یوسف علیه السلامه که حضرت یعقوب علیه السلام به بچه هاش که به طرف مصر و واسه دیدار داداش خود میره میگه از یه دروازه وارد شهر نشید؛ چون که ۱۱ پسر بودن و این احتمال وجود داشت مورد چشم زخم قرار بگیرن. این آیه هم از جمله آیاتیه که بعضی از اون به عنوان نمونه چشم زخم استفاده کردن.

از طرفی در جواب به این که شک نداشته باشینً قرآن به مسئله چشم زخم اشاره کرده نمی تونیم جواب دقیقی بدیم. بعضی مفسران از بعضی آیات اجمالا به این نتیجه رسیدن که به مسئله چشم زخم اشاره شده.

غیر از قرآن ما منبع دیگری به عنوان روایات و احادیث هم داریم که بعضی روایات مسئله چشم زخم رو مورد اشاره قرار دادن؛ از نگاه روایتی هم نه فقط منعی در این رابطه وجود نداره، بلکه روایاتی هست که براساس اون میشه گفت مسئله چشم زخم تا حدی قبول کردنیه، مثلا واژه هایی مثل رقعه به معنی تعویذ و نوشتن دعاهایی واسه چشم زخم هست. واژه حرز که هر معصومی واسه خود حرز داره.

در نهج البلاغه آمده : «العین حق و الرقى حق»: چشم زخم حقه و توسل به دعا براى دفع اون هم حقه.( نهج البلاغه، کلمات قصار، جمله ۴۰۰) (این حدیث در درست بخارى جلد ۷ صفحه ۱۷۱ باب العین حق هم به این صورت نقل شده: العین حق). در ٜالمعجم المفهرس لالفاظ الحدیث النبوى ٝ هم همین معنى از منابع مختلفى نقل شده. (جلد ۴ صفحه ۴۵۱)

امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که به داداش مؤمنش نگاه کرد و چیزی از اون در نظرش جلوه کرد، طوری که اون رو به حیرت آورد، حتماً باید با گفتن (الله اکبر، العظمه لله…) بزرگی خدا رو یادآور شه، چون که نظر زدن و شورچشمی یه حقیقت غیر قابل انکاره. (بحار الأنوار/ ج ۶۰/ ص ۲۵)

امام صادق علیه السلام فرمود: اگه قرار شه قبور اموات واسه شما شکافته شه هر آینه می بینید که بیشترین اموات شما به دلیل نظر خوردن از دنیا رفته ان، به درستی که شور چشمی و نظر زدن راسته.( درر الأخبار/ ص ۶۵۶)

امام صادق علیه السلام کسی که چیزی از داداش مسلمون خود دید و تحت اثر اون واقع شد، طوریکه اون رو به حیرت آورد، پس حتماً بگه: «تبارک الله احسن الخالقین»، چون شورچشمی، نظر زدن، چشم زخم حقیقت داره.( بحار الأنوار/ ج ۶۰/ ص ۲۶)

راه های مقابله با شورچشمی

حنان بن سدیر روایت کرده که امام صادق علیه السلام فرمود: هرکی سوره قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ (سوره جن) رو بسیار تلاوت کنه، هیچ وقت دچار چشم زخم و دمیدن (بر گره) و جادو و فریب جن نمى شه. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال/ ص ۳۱۳)

از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: چشم زخم حقه و از اثر اون از خودت بر خودت، و از خودت بر دیگرى ایمن نیستى پس هنگامى که در این رابطه از چیزى ترسیدى سه بار بگو: «ما شاء اللَّه و لا دور و لا قوه الّا باللَّه العلى العظیم». (دررالأخبار با ترجمه فارسى/ص ۴۴۱)

محمد بن عیسى گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم سحر چیه؟

فرمود: سحر و جادوگرى حقیقت داره و اون ضرر و زیان میرسونه، هر گاه گرفتار سحر شدى دست خود رو مقابل صورتت بذاره و بگو: «باسم اللَّه العظیم، باسم اللَّه العظیم، رب العرش العظیم، الا ذهبت و انقرضت».

راوى گوید: از اون حضرت پرسیدم چشم زخم راسته؟

فرمود: آرى هر گاه تورو چشم زنند کف دستت رو مقابل صورتت قرار ده و سوره «حمد» و «قل هو اللَّه أحد و معوّذتین» رو قرائت کن، و هر دو کف رو به صورتت بکش خدا تورو از گزند اون حفظ می کنه. (مکارم الأخلاق/ ج ۲/۲۶۲)

خوندن آیت الکرسی، چهار قل (سوره های توحید، ناس، فلق و کافرون) هم بسیار زیاد تأکید شده. (بحار الأنوار/ج ۶۰/ ص ۲۶؛ مکارم الأخلاق/ ص ۳۸۶)

بعضی مفسران به بعضی از آیات در قرآن به این منظور تمسک کردن که یکی از این موارد آیات ۵۱ و ۵۲ سوره قلم ( و ان یکاد) است که نظرات مفسران رو به خود جلب کرده

چیجوری ممکنه با خوندن چند جمله کوتاه، از شر چشم زخم در امان موند؟

اول اینکهً: از دیدگاه همه خردمندان عالم، خدا عله العلل همه پدیده های این نظام هستیه و خزائن بی منتها و منابع ناتموم همه خیرات و کلید حل همه معماهای هستی، پیش اون و به دست اونه.

اونه که می سازه، نیازای جورواجور رو تأمین می کنه، تشنه رو سیراب و گرسنه رو غذا میده، مریض رو شفا توجه می کنه و زنده می کنه و می میراند.

در قرآن می خونیم:

«بِیَدِکَ الْخَیْر إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیرٌ» (آل عمران/ ۲۶)

هر خیری به دست توست و تنها تو بر همه چیز توانایی.

«وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُه » (حجر/ ۲۱)

و هیچ چیزی نیس، مگه این که منبع اون پیش ماست.

«وَ مَا النَّصْر إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزیزِ الْحَکیمِ» (آل عمران/ ۱۲۶)

و پیروزی [و موفقیت] نیس، مگه از طرف خدا توانای دانا.

«الَّذی خَلَقَنی فَهُوَ یَهْدینِ*وَ الَّذی هُوَ یُطْعِمُنی وَ یَسْقینِ*وَ إِذا مَرِضْت فَهُوَ یَشْفینِ*وَ الَّذیُمیتُنی ثُمَّ یُحْیینِ» (شعرا/ ۷۸ ۸۱)

[پروردگار جهان] کسیه که منو آفرید و هدایت می کنه و اون که منو غذا میده و سیراب می کنه و چون مریض شوم، شفا میده و منو می میراند و بعد زنده می گردونه.

پس، همه چیز از خدا و کلید حل هر مشکل به دست اونه و انجام هیچ کاری واسه اون ناممکن و محال نیس.

دوم اینکهً: این که می گیم همه امور عالم به دست اونه و اونه که مریض رو شفا میده، یا گرسنه رو سیر می کنه. یا تشنه رو سیراب می سازه، اینطوری نیس که خدا مستقیما مثل این کارها رو انجام بده ، بلکه اوعلل و اسباب تحقق همه این کارها رو جفت و جور می کنه.

سوم اینکهً: از دو نکته ای که گذشت روشن می شه که همه موجودات این عالم، مثل پیدا و مخفی، یا جماد و گیاه، حیوان و آدم، هر چی دارن از خداس. اونا از خود چیزی ندارن؛ اگه گندم سیر کننده س، یا آب تشنگی رو برطرف می کنه و یا گیاهی می تونه ویروسی رو از بدن آدم دور کنه، اینا همه از عنایتای خدا قادر و تواناست.

حال اگه اون خدایی که به یه گیاه خاصیتی داده که اگه با گیاه دیگه ترکیب شه، دارویی به درد بخور واسه آدم هستش و… هیچ استبعادی نداره که خدا نجات از آثار چشم زخم رو تو یه دعا قرار داده باشه.

همچین چیزی محال و ناممکن و خروج از نظام و علل و اسباب حاکم بر جهان هستی نیس. گیاه دارویی یه سببه و دعا هم سببی دیگه.

مراقب زیاده گوییا باشیم

نباید از این غافل شد که زیاده گوییا در این مسئله بسیاره. در بین توده مردم بعضی از این مباحث با خرافات آغشته و موجب شده بعضی اصل اون رو هم قبول نکنن.

اسفند دود کردن و به کار گیری مهرهای آبی واسه دور کردن چشم زخم مبنای روایتی نداره، موضوعاتیه که بوسیله مردم به بحث اضافه شده.

همونطور که در احادیث و روایات اومده اصل اثر دعا واسه دفع چشم زخم قابل رد نیس، اما باز کردن دکانی واسه نوشتن دعا و ادعای دعا نویسی اصلا قبول کردنی نیس، میدون دادن به این افراد هم گناه حساب می شه. (به نقل از حجت الاسلام مهدی رستم نژاد)

زندگینامه میلیونرهای خودساخته

فواید گوش دادن به موسیقی واسه بدن

تبیان دانستنی

پاسخ دهید