آیا رژیم پر پروتئین خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

آیا رژیم پر پروتئین خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

 پروتئین گوشتی

به گزارش آلامتو به نقل از ؛ رژیم های بر مبنای پروتئین مانند رژیم پالئو یا اتکینز، این روزا محبوبند، اما تحقیقات نشون داده ان که اینجور روش هدف دار های غذایی، شاید جوری که بنظر می رسد هم سلامت نباشن. برنامه های غذایی پر پروتئین، که معمولا به گوشت، لبنیات و دیگه اجناس حیوونی خیلی بها میدن، می تونن با شرایط پزشکی خطرناکی گره بخورند! اگه الان اینجور رژیمی گرفته اید، پس از اینکه فهمیدین پزشکان در اینباره چه گفته ان باید در مورد منوی غذاهایتان دوباره فکر کنین.

آخرین تحقیقات

یکی از آخرین تحقیقاتی که بوسیله مجله ی Cell Metabolism و روی ۶۳۸۱ نفر با محدوده ی سنی ۵۰ سال به بالاانجام شده، نشون داده که مصرف پروتئین زیاد، مخصوصا پروتئین های حیوونی، می تونه مثل مصرف سیگار مضر باشه! واقعا شرکت کنندگان بین ۵۰ تا ۶۵ سال این تحقیق که در میانسالی شون مقادیر زیادی پروتئین حیوونی مصرف می کردن، در طول تحقیق، چهار برابر، مرگ و میر بیشتری بر اثر سرطان داشته ان!

آزار دهنده تر از این، اینکه تعریف «پروتئین زیاد» از دید این تحقیق، خیلی کمتر از مقادیریه که در رژیم های مد این روزا پیشنهاد می شه! چون که شرکت کنندگانی که فقط ۲۰ درصد از کالری روزانه شون رو پروتئین تشکیل می داده، در این دسته بندی قرار گرفته ان. اما مثلا رژیم پالئو حدود ۳۸ درصد کالری روزانه اش از پروتئین تشکیل شده، یعنی تقریبا دو برابر!

به چه دلیل پروتئین خطر دچار شدن به سرطان رو افزایش می دهد؟

با تحقیق روی موش های آزمایشگاهی روشن شد که رژیم های پر پروتئین، سطح هورمون رشد IGF-1 رو افزایش می دهد. در تحقیقات انسانی هم یافت شده که هرکی IGF-1 بیشتری داشته باشه، به احتمال بیشتری بخاطر دچار شدن به سرطان خواهد مرد.

والتر لونگو، یکی از محققان و استاد زیست شناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می گوید: وقتی که پروتئین زیاد استفاده کنین، این فاکتورهای رشد زیاد شده و ما نشون داده ایم که اونا می تونن به سلول های معمولی کمک کنن که مثل سلول های سرطانی شن و گسترش پیدا کنن.

شاید این تحقیق بد بنظر بیاد، اما اولین تحقیق این چنینی نیس. تو یه آزمایش پزشکی دیگه، محققان، گروهی رو که نه سیگار می کشیدن و نه الکل می نوشیدن، و حدود نصف اونا هم گیاهخوار بودن تحت نظر گرفتن. اونا به این نتیجه رسیدن گیاهخواران اون مجموعه، به احتمال خیلی کمتری به سرطان گرفتار می شن.

تحقیق پهناور دیگری که در آلمان و انگلیس انجام شده، دقیقا نتیجه های یکسانی رو نشون داده. گیاهخواران حدود ۴۰ درصد کمتر در خطر دچار شدن به سرطان هستن.

انستیتوی تحقیقاتی سرطان آمریکا در سال ۲۰۰۷ هم تایید کرد که خطر بالقوه ی رژیم های غذایی حیوونی، خطر دچار شدن به چندین نوع سرطان رو زیاد می کنه.

و به باور کمیته ی پزشکان «گزارش مسئولیت پزشکی»، در کشورهایی که چربی حیوونی بیشتری مصرف می کنن، مانند چربی گوشت، کره و پنیر، گسترش بیشتری داره.

منابع پروتئینی غیر گوشتی

در پروتئین های گیاهی، افزایش خطر دچار شدن به سرطان مشاهده نشده، پس به سراغ لوبیا، توفو، مغزها و آجیل ها برید تا مواد مغذی اونا به بدنتون برسه. بقیه ی رژیم غذایی تون رو هم دور محور غلات کامل و غذاهای گیاهی مانند ، سبزیجات و نون و پاستا بذارین و چربی لازم بدنتون رو هم از روغن زیتون، و منابع سالم دیگه تامین کنین. شاید در اول این وضعیت براتون رقابت بر انگیز باشه، اما کم کم خو گرفته و خواهید آموخت که عاشق غذاهای سالم باشین و مطمئن باشین که زندگی طولانی تری هم دارید.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

رژیم غذایی مجله سلامت پروتئین

پاسخ دهید